شناسهٔ خبر: 22888779 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خبرهای کوتاه روز پنجشنبه در افغانستان

کابل- ایرنا -واکنش به تصمیم ترامپ درباره «بیت المقدس»، آموزش کودکان توسط داعش در «جوزجان» ، تاکید سرمایه گذاری به بخش بهداشت، کشته شدن فرماندار خودخوانده طالبان در«ننگرهار» و تاکید شورای«حراست و ثبات» به برگزاری انتخابات در زمان تعیین شده رویدادهای مهم خبری روز پنجشنبه در افغانستان است.

صاحب‌خبر -

** واکنش مقام های افغانستان در برابر تصمیم ترامپ
دولت افغانستان در واکنش به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای به رسمیت شناختن «بیت المقدس» به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس واکنش نشان داد و تاکید کرد که این عمل روند صلح در خاورمیانه را با خطر جدی روبه رو می کند.
در اطلاعیه ریاست جمهوری افغانستان آمده است: افغانستان با درک نگرانی عمیق مردم مسلمان کشور و جهان اسلام، تشویش و نگرانی عمیق خود را در رابطه به رسمیت شناختن بیت المقدس و انتقال سفارت آمریکا به این شهر،نگرانی خود را ابراز کرده است.
عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان نیز در همین ارتباط اعلام کرد که کشورش هرگز بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت نخواهد شناخت.

** 300 کودک را داعش در استان «جوزجان» آموزش می دهد
منابع خبری افغانستان روز پنجشنبه اعلام کردند که گروه تروریستی داعش در تلاش برای جذب کودکان به منظور استفاده از آنها در جنگ است و در حال حاضر 300 کودک را در شهرستان «درزاب» استان جوزجان تحت آموزش های تروریستی قرار داده است.
در این گزارش آمده است که این گروه از فقر و تنگدستی خانواده ها استفاده کرده اند و با دادن مقداری پول به خانواده ها کودکان را برای حملات تروریستی استخدام و آموزش می دهند.
در حال حاضر 80 درصد مناطق شهرستان درزاب در کنترل گروه داعش است و این گروه پایگاه های آموزشی در این شهرستان ایجاد کرده است.

** تاکید سرمایه گذاری در بخش بهداشت افغانستان
مقام های وزارت بهداشت افغانستان به سرمایه داران این کشور توصیه کرده اند که در بخش بهداشت متمرکز شوند زیرا از یک طرف برای درمان بیماران مهم است و طرف دیگر سالانه مبلغ قابل ملاحظه پول برای درمان به خارج از کشور انتقال می یابد.
«محمد کریم خلیلی» رئیس شورای عالی صلح افغانستان نیز روز پنجشنبه در مراسم افتتاح یک بیمارستان در کابل گفت که سالانه 300 میلیون دلار از کشور برای هزینه در درمان توسط مردم خارج می شود و سرمایه گذاران خصوصی بازوی توانمند رفاه و سازندگی هستند و در این بخش که هم برای رفع نیازهای بیماران ضروری است و از طرف دیگر درآمد زا نیز هست ؛ می توانند سرمایه گذاری کنند.
خلیلی از دولت نیز خواست که فرصت سرمایه گذاری در این بخش را برای سرمایه گذاران فراهم کند تا آنها بتوانند به سادگی روند کاری خود را طی کنند.

**کشته شدن فرماندار خود خوانده طالبان در «ننگرهار»
فرماندار خود خوانده گروه طالبان برای شهرستان «حصارک» که به نام «عبدالحسین» معروف بود در عملیات ویژه نیروهای افغان کشته شد.
«عطاالله خوگیانی» سخنگوی استاندار ننگرهار روز پنجشنبه به رسانه های محلی افغانستان گفت که در این عملیات ؛ مسئول طالبان برای زندان آنها و مسئول آموزش و پرورش آنها نیز کشته شده اند.
خوگیانی افزوده است که در این عملیات 10 تن از افراد طالبان کشته و مقداری سلاح و مهمات نیز منهدم شد و به نیروهای افغان آسیبی نرسیده است.

** تاکید رئیس شورای «حراست و ثبات» به برگزاری انتخابات
«عبدالرب رسول سیاف» از فرماندهان سابق جهادی افغانستان و رئیس شورای حراست و ثبات افغانستان روز پنجشنبه بر برگزاری انتخابات در زمان تعیین شده تأکید کرد.
وی گفت که اگر انتخابات در زمان معین برگزار نشود و یا تقلب در آن صورت گیرد ؛ کشور با بحران خطرناکی مواجه خواهد شد.
سیاف درباره نشر گزارش هایی که از امکان تاخیر در برگزاری انتخابات در زمان تعیین شده از سوی دولت منتشر می شود نیز هشدار داد.
وی از دولت خواست که در این راستا گام‌های جدی بردارد و از کسانی که متصدی برگزاری انتخابات هستند نیز خواست در انتخابات مداخله نکنند.

** کشف یک مرکز تولید مین طالبان در شهر غزنی
مقامات امنیتی استان غزنی از کشف یک مرکز بزرگ ساخت مین های مغناطیسی مربوط به گروه طالبان در مرکز این استان خبر دادند.
فرمانده پلیس غزنی در مصاحبه با خبرنگاران گفت که این کارخانه ساخت مین توسط نیروهای استخبارات پلیس کشف شد.
از این مرکز 8 عدد مین مغناطیسی همراه ریموت ، ۴۸ فیوز مین،۶ مخزن مین،۵۲ چاشنی مین، یک راکت انداز، یک کیلو مواد انفجاری و مقدار زیادی مهمات کشف و ضبط شده است.

** کشته شدن یک فرمانده کلیدی طالبان در هرات
در اثر انفجار مین دست‌ساز گروه طالبان در شهرستان «شیندند» استان هرات دست کم شش تن از مخالفان مسلح دولت افغانستان کشته و زخمی شدند.
جیلانی فرهاد، سخنگوی استاندار هرات می‌گوید: این رویداد روز گذشته در منطقه «ده امان» این شهرستان رخ داده ‌است.

** آموزش افسران زن ارتش افغانستان از سوی هندی ها
سخنگوی وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که برای نخستین بار ارتش هند گروهی از افسران زن ارتش ملی افغانستان را آموزش می دهد.
دولت وزیری گفت که قرار است این زنان در دانشکده آموزشی «چنای» هند آموزش تخصصی خواهند دید .
در مجموع ۳۵ نظامی زن افغان برای سه هفته در هند آموزش زبان انگلیسی و آموزش های عمومی نظامی خواهند دید.
هند در گذشته حدود چهار هزار نظامی مرد افغان را آموزش داده است.
بنا به گزارش نظامیان امریکایی حدود ۴۵۰۰ زن افغان در بخش های امنیتی افغانستان حضور دارند که ۱۲۰۰ زن در ارتش و ۱۰۰ زن در نیروی هوایی این کشور هستند.

**موضعگیری گروه طالبان نسبت به اقدام ترامپ درباره قدس
امروز منابع خبری افغانستان به نقل از گروه طالبان خبر دادند که این گروه نسبت به اقدام تحریک آمیز آمریکا در مورد انتقال سفارتش به بیت المقدس موضع گرفته است .
طالبان به رسمیت شناختن بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا سند دشمنی آشکار این کشور با جهان اسلام برشمرده است.
این گزارش به نقل از سخنگوی طالبان اعلام کرد که به رسمیت شناختن نخستین قبله مسلمانان جهان به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی توسط ترامپ اقدامی از پیش محکوم است.
شبد**آساق*291*1104*1010
انتشار:حسن معظمی

انتهای پیام /*

نظر شما