شناسهٔ خبر: 22885437 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پرزیدنت | لینک خبر

متن سخنان دکتر روحانی در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی با رهبر معظم انقلاب

رییس جمهور حفظ هوشیاری ملت های مسلمان در برابر توطئه و ماجراجویی جدید استکبار جهانی و صهیونیسم را ضروری خواند و با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگر به سیره پیامبر اسلام(ص) نیازمندیم، تصریح کرد: ملتهای مسلمان و سازمان کنفرانس اسلامی در برهه کنونی مسئولیت سنگینی در قبال مسأله قدس برعهده دارند و ایران در برابر تجاوز استکبار نسبت به مقدسات اسلامی صبر و تحمل نخواهد داشت.

صاحب‌خبر -

متن سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران، سفرای کشورهای اسلامی و میهمانان شرکت‌کننده در سی و یکمین کنفرانس وحدت اسلامی با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب به این شرح است:

 بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین

انا ارسلناک شاهداً و مبشراً و نذیرا

سالروز میلاد با سعادت پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) ولادت همه خوبی ها و نیکی ها و همچنین سالروز ولادت فرزند برومند پیامبر(ص)، امام جعفر صادق(ع) را به همه حضار محترم، سفرای کشورهای اسلامی، شرکت کنندگان در کنفرانس وحدت اسلامی،  ملت بزرگ ایران و همه مسلمانان جهان، بویژه به محضر مقام معظم رهبری مدظله العالی تبریک و تهنیت عرض می کنم.

قرن ها بود که بشر، در انتظار چنین روزی بود، سالیان دراز بود که مردم در میان زندگی خشن ، جنگ و بی عدالتی، نخوت و غرور و تکبر در انتظار مولودی بودند که دعوت او به سمت رحمت و برادری و اخوت و تواضع و مهربانی در جامعه باشد.

انتظار مردم آن بود در آن شرایطی که جهل و خرافات بر اعتقادات مردم سلطه یافته بود و هر آنچه می خواستند از معنویت آن زمان به اصطلاح درک کنند، از بتکده، ساحر و کاهن بود.

مردم در انتظار مولودی بودند که با عقل و وحی، خدای یگانه را به آنها معرفی کند، در انتظار شخصیتی بودند که مکارم اخلاقی را تکمیل کند، در انتظار شخصیتی بودند که در اداره جامعه با مردم شور و مشورت کند و در انتظار مولودی بودند که به مردم بگوید گوش، دهان و چشم کسی در جامعه بسته نیست و همه می توانند سخنان را بشنوند هرچند از مخالفین اما بهترین را برگزینند و انتخاب کنند.

فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَأَحْسَنَهُ همه در انتظار آن مولودی بودند که جهان را دعوت کند با حکمت، با موعظه حسنه و با جدال احسن.

همه در انتظار آن مولودی بودند که آن لیل سرمد را ضیاء و نور باشد و بتواند جامعه انسانی را از انحراف و جهل نجات دهد.

آن انتظار دیشب به پایان رسید و مولودی قدم در این جهان گذاشت که توانست هم خاتم لما سبق و هم فاتح المستقبل باشد.

مولودی که با پیام به او نبوت ختم شد. مولودی که با دعوت و رسالت او راه اندیشه ورزی و علم و دانش گشایش پیدا کرد و او پیشرو اخلاق و علم و انسانیت در جامعه بشری بود.

مولودی که نه تنها دیروز جهان که همه انسان ها دیروز وامدار او هستند، گرچه پیامبری قدم در این جهان گذاشت که با نفس او مرده ای زنده نمی شد، اما کتابی را آورد که همه مردگان را در تاریخ زنده کند و به همه روح انسانها جانی تازه بدمد.

گرچه او پیامبری نبود که چوب خشک و عصایی را بتواند به موجودی زنده تبدیل و سحر ساحران را باطل کند. سیره، کلام، راه و روش او برای همیشه تاریخ سحر ساحران را باطل کرد و اندیشه انحرافی را به انزوا راند. گر چه عمر او متوسط بود او عمر 950 ساله و هزار ساله نداشت، اما قرآنی را آورد که هزاران سال و تا ابد چراغ فروغ انسان ها برای هدایت است.

ما اخلاق را از او باید بیاموزیم، ما مشورت با مردم را با تلاوت وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ باید بیاموزیم ما تواضع و رحمت، عفو و گذشت را از او باید یاد بگیریم. پیامبر پیروزی که در مکه بدون خونریزی وارد شهر شد و این اولین بار است که فاتح پرچم سفید به اهتزاز در می آورد. پرچم سپید پیامبر(ص) به معنای عفو و گذشت و همه و سرسخت ترین دشمن پیامبر(ص) خانه اش را مأمن قرار داد. 

این همان پیامبر رحمتی است که نه تنها مسلمانان که حتی کفار و حتی دشمنان پیامبر به رحمت عدالت و حکمت او ایمان داشتند.

این همان پیامبری است که در روزهای سخت و ظلم حتی کفار هم از ظلم و ستم و بی عدالتی به پناه او می رفتند، او ملجأ همه انسان ها بود او راه پیشرفت، علم و دانش را به ما و جهانیان یاد داد و آموخت.

به ما گفت که نه تنها در برابر پیرمردان و افراد مسن، حتی به کودکان هم احترام کنید. او همان پیامبر رحمتی بود که کمتر کسی می توانست در سلام بر او سبقت بگیرد.

این همان پیامبر رحمتی بود که همه ادیان آسمانی را به همزیستی مسالمت آمیز دعوت کرد و حتی برای هدف مشترک آنها را فرا خواند؛ همان هدفی که می تواند به عنوان هدف مشترک برای همه ادیان الهی باشد. همه می دانستند که اگر پیمانی با او ببندند، هرگز او نقض پیمان نخواهد کرد اما اگر آنها نقض پیمان کنند او در برابر خیانت آنها ساکت نخواهد نشست پیامبری که ایستادگی، مقاومت و دفاع را به همه مردم یاد داد و در سایه آن قدرتی که به مردم داد، توانست امنیت و ثبات را برای حکومت اسلامی آن زمان در مدینه و سپس در مکه و سایر بلاد بوجود آورد او دنبال کشورگشایی نبود، گر چه دعوت او عام بود و برای همه سران دنیای آن زمان دعوت خود را فرستاد اما برای فتح سرزمین ها لشکرکشی نکرد، برای او مهم بود که پیامش و راهش بماند و پیروانی را تربیت کند که تا قیامت بتوانند این پرچم را در اهتزاز نگه دارند.

امروز از هر زمان دیگر، ما نیازمند به سیره پیامبریم.

یا رسول الله امروز دست بیعت مجدد ما را بپذیر، یا رسول الله با دست کریمانه ات، با نگاه مهربانانه ات، نگاهی کن به سرزمین این منطقه، به مسلمانان و آن همه مشکلاتی که امروز جهان اسلام را فرا گرفته است که این مشکلات چیزی نیست جز فاصله گرفتن از سیره، راه و قرآن و وحتی تو.

امروز بعد از آنکه مردم مسلمان منطقه در برابر توطئه استکبار و صهیونیسم برای به جان مردم انداختن تروریست ها قدم های پیروزی را برداشتند و قدم به قدم دشمنان این مرز و بوم و این دیار را مأیوس می کنند، دشمن در فکر توطئه های جدید است، ما همچنان باید هوشیاری و بیداری مان را در برابر استکبار و آمریکا، صهیونیسم، رژیم اشغالگر قدس و اذناب آنها در این منطقه حفظ کنیم.

اکنون که می بینند ماجراجویی تروریسم در منطقه راه به جایی نبرده است، توطئه های جدید را آغاز کردند، منطقه را تبدیل به انبار سلاح و باروت می کنند، انواع سلاح های مخرب را به این منطقه می فروشند با بیت المال مسلمان ها و خزانه مردم مسلمان منطقه را تاراج می کنند، دخالت هایشان را در منطقه هر روز بیشتر و بیشتر می کنند، آن روز که سوریه در گرماگرم جنگ با تروریست ها در کشور خود بود، پایگاه هوایی اش را به کمک داعش و تروریسم آمریکا بمباران کرد و هر زمانی که پیروزی بزرگ در اختیار مردم سوریه قرار گرفت اسراییل به بهانه ای بخشی از سوریه را بمباران کرد و امروز در برابر همه توطئه ها، توطئه جدیدی پیش روی ما مسلمان هاست.

و آن هدف بلند مسلمان ها برای آزادی قدس است قدس تعلق به اسلام و مسلمان ها و به فلسطینیان دارد، قدس جایی نیست که کشوری و قدرتی بخواهد نسبت به آن در برابر افکار، احساسات و اعتقادات مردم ایستادگی کند، این ماجراجویی جدید استکبار جهانی است.

گر چه جمهوری اسلامی ایران همواره دنبال صلح و ثبات در منطقه بوده، با تغییر مرزهای جغرافیایی منطقه در شرایط فعلی همواره مخالفت کرده به حمایت ملت ها در برابر تروریسم بپا خاسته و همواره خواهان حل مشکلات از طریق مذاکرات بوده، اما در عین حال در برابر تجاوز استکبار و صهیونیسم، نسبت به مقدسات اسلامی، هیچ ملت مسلمانی و ملت ایران آن را تحمل نخواهد کرد.

مسلمانان در برابر این توطئه بزرگ یکصدا باید بپا خیزند، مردم فلسطین در برابر این توطئه بزرگ شجاع تر از همیشه در صحنه باید ظاهر شوند. کشورهای اسلامی و  سازمان همکاری های اسلامی امروز مسئولیت سنگینی را بر دوش دارند.

سخن ما آن است که مسلمانان جهان، مردم منطقه، راه نجات ما بیعت مجدد با پیامبر است، انتخاب سیره پیامبر برای زندگی است و اجرای احکام خداست سلام و درود ما بر روح بلند پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص).

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

نظر شما