شناسهٔ خبر: 22879257 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

واکنش ها به اعلام رسمی تصمیم ترامپ درباره قدس

خبرگزاری شبستان: اعلام تصمیم رسمی دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائيل و صدور دستور انتقال سفارت آمریکا به این شهر واکنش های متعددی در پی داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ بنیامین نتانیاهو در واکنش به تصمیم رسمی ترامپ در اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، این تصمیم او را «تاریخی» اعلام کرد و گفت: هر توافق صلح با فلسطینیان مشروط به این است که قدس پایتخت اسرائیل شناخته شود.

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن فورا تصمیم دونالد ترامپ درباره شهر قدس را به اجرا می گذارد.

 

در مقابل محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در پی اعلام تصمیم ترامپ  گفت انتخاب قدس به عنوان پایتخت اسرائیل نشانه عدم حمایت از روند صلح و مغایر با اجماع بین المللی است.

عباس تصریح کرد: قدس پایتخت فلسطین است و ماهیت آن هیچگاه تغییر نمی کند و بزرگتر از آن است که تصمیم آمریکا هویت آن را تغییر بدهد.

وی تاکید کرد:  این تصمیم ترامپ به «اسرائيل» مشروعیت نخواهد داد و از موضوع قدس چیزی را عوض نخواهد کرد.

 

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش به موضع ترامپ رئیس‌جمهور‌ آمریکا اعلام کرد که تصمیم ترامپ درهای جهنم را به روی آمریکا باز خواهد کرد.

 

میشل عون رئیس جمهور لبنان ضمن محکوم کردن تصمیم ترامپ این اقدام وی را خطرناک دانست و گفت: ترامپ موقعیت تاریخی قدس را نادیده گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه تصمیم ترامپ روند صلح، ثبات و امنیت در منطقه را تهدید می کند گفت کشورهای عربی باید برای بازگرداندن هویت اصلی قدس و جلوگیری از تغییر آن متحد شوند.

 

صائب عریقات مذاکره کننده ارشد فلسطینی در این باره گفت: دونالد ترامپ با این اقدام قوانین بین المللی و توافق نامه های امضاء شده را نقض کرد و  از این پس دیگر برای ایفای نقش درخصوص فرایند صلح هیچ صلاحیتی ندارد.

 

سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان، روز پنج شنبه در مورد تصمیم دونالد ترامپ در خصوص قدس سخنرانی می کند.

 

دفتر بشار اسد ریاست جمهوری سوریه نیز در واکنش به این تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد شهر قدس پایتخت کشور مستقل و آینده فلسطین خواهد بود و هیچ کشور و یا رئیس جمهوری نمی تواند سرنوشت و آینده شهر قدس را رقم بزند و تنها تاریخ و عزم و اراده وفاداران به آرمان فلسطین سرنوشت این شهر را تعیین خواهند کرد.

 

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه که در الجزایر به سر می برد، گفت که کشورش تصمیم دولت آمریکا برای شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را رد می کند و آن را تاسف‌آور، ناقض حقوق بین‌الملل و در تضاد با قطعنامه‌های بین‌المللی می داند.موقعیت قدس مساله‌ای مرتبط با جامعه بین المللی است و باید توسط اسرائیل و فلسطین و در چارچوب سازمان ملل مشخص شود.

 

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه تصمیم دولت آمریکا برای شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به این شهر را محکوم کرد. 

چاووش اوغلو در حساب توئیتر خود در این مورد نوشت: "نگرانی عمیق خود از تصمیم غیرمسئولانه دولت آمریکا برای شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به این شهر را اعلام و این تصمیم را محکوم می‌کنیم. این تصمیم نقض آشکار حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های سازمان متحد در این رابطه است".

 

یک منبع مسؤول در وزارت امور خارجه دمشق نیز شدیدا تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به قدس اشغالی و به رسمیت شناختن آن به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اسرائیل را محکوم و تاکید کرد اقدام خطرناک دولت آمریکا به وضوح نشان می‌دهد که این کشور به قوانین بین‌المللی بی‌توجه است و این آمریکا است که درگیری‌ها و فتنه‌ها را در جهان تغذیه می‌کند تا ادامه سلطه خود را تضمین کند.

این منبع تاکید کرد: مسأله فلسطین با اراده آزادگان ملت عربی زنده خواهد ماند و تقویت مواضع عربی مقاوم، بهترین واکنش برای به شکست کشاندن طرح های خصمانه دشمنان و پایان دادن به نمایش عادی سازی روابط از سوی برخی رژیم های عربی است که در خدمت طرح صهیونیسم هستند، است.

 

سخنگوی نظامی گردان‌های‌ حزب‌الله‌ عراق به ترامپ هشدار داد که ترامپ باید هر چه سریعتر نظامیانش را از منطقه خارج کند.

 

وزارت خارجه مصر تصمیم ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

 

 

نظر شما