شناسهٔ خبر: 22853013 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

یادداشت

تفرقه؛ ریشه اصلی مشکلات جهان اسلام

وحدت یک اصل عقلایی و قرآنی است. قرآن کریم صراحتا به مسلمانان در جهت عدم تفرقه امر می‌کند، چرا که تفرقه موجب از بین رفتن شوکت و عظمت می‌شود. حضرت رسول(ص) و قرآن کریم توصیه به وحدت می‌کنند. البته عقل هم حکم می‌کند که باید زیر پرچم اسلام با هم بوده و مجالی به دشمن ندهیم.

صاحب‌خبر -

متاسفانه طی این سال‌ها کشتاری که به واسطه اقدامات مدعیان مسلمانی در میان کشورهای اسلامی صورت می‌گیرد موجب ریخته شدن خون مسلمانان بیگناهی شده است، این در حالی است که در صورت وجود وحدت و اتحاد شاهد این‌گونه اعمال ضدانسانی نبودیم. امروز وهابیت تکفیری داعش نیز که ریشه در توطئه‌های دشمنان دارد ناشی از عدم وحدت میان مسلمانان است.

در صورت وجود اتحاد و انسجام، مسلمانان سلاح خود را به سمت دشمن نشانه می‌رفتند نه به سمت خودی. وضعیت بحرانی که امروز در برخی کشورهای اسلامی وجود دارد نشاندهنده نیاز مبرم به وحدت و همدلی است و باید نخبگان مسلمان، وحدت میان شیعه و سنی و انسجام آنها را تقویت و تبلیغ کنند.

مسلمانان باید توجه داشته باشند که هر کسی عقیده و نظری دارد، شیعه و سنی باید به مقدسات هم احترام بگذارند. امروز شیعه و سنی باید انسجام داشته باشند تا صهیونیسم قادر به ادامه جنایات خود در منطقه نباشد.

آل‌سعود، مسلمان‌کشی و اختلافات موجود میان کشورهای مسلمان را در راستای سیاست‌های شکست‌خورده خود دنبال می‌کند. ترفند دشمن «تفرقه بینداز و حکومت کن» است، در همین راستا نیز اقدام دشمنان تفرقه افکنی میان امت اسلامی بوده و در ادامه این رویکرد خود، داعش را جهت ایجاد اختلاف ایجاد کردند.

این روزها هفته وحدت و ایام میلاد پیامبر(ص) است، بزرگان ما در دوره امام خمینی(ره) در این راستا پایه‌گذاری خوبی کردند و به این ترتیب باید موضوع اتحاد و همدلی را تقویت کرده و به دشمن بهانه نداد.

سیاست اصولی کشورمان از ابتدا تاکنون حفظ وحدت و پرهیز از هرگونه اختلاف‌افکنی و تاکید بر اشتراکات فراوان امت اسلام به جای برخی تفاوت دیدگاه‌هاست و این بخش مهمی از آموزه‌های پیامبر اسلام در تعالیم وحدت‌آفرین بوده است. ضرورت امروز جهان اسلام، وحدت و انسجام در برابر تفرقه افکنی هاست وکشورهای اسلامی باید در برابر هرگونه تجزیه، تضعیف و تفرقه‌افکنی ایستادگی کنند. در ضمن باید به وحدت گروه‌های داخلی نیز توجه داشته باشیم، زیرا نیاز مبرمی در این خصوص احساس می‌شود.

زمانی که صحبت از وحدت میان شیعه و سنی می‌شود باید نگاهی هم به داخل کشور داشته باشیم و ببینیم چه افراد و گروه‌هایی در این ارتباط تفرقه‌افکنی می‌کنند.

محمدتقی رهبر

نماینده پیشین مجلس

نظر شما