شناسهٔ خبر: 2283929 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

این گزارش تکمیل می شود

پایان پنجمین روز مذاکرات هسته ای/گزینه تمدید جدی تر شد

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه صبح شنبه همتای اتریشی خود دیدار و درباره آخرین روند مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 با یکدیگر گفت و گو کردند. هم چنین معاونان ظریف در پنجمین روز از مذاکرات وین 8 رایزنی های فشرده ای با همتایان خود در کشورهای 1+5 خواهند داشت. ریابکوف، اشمید، برنز و شرمن تا ساعاتی دیگر با تخت روانچی و عراقچی گفت و گو خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

 اتریش بیش از هشت دور میزبان یکی از مهم ترین مذاکرات سیاسی و بین‌المللی در یک سال گذشته بوده است.

ایران و 1+5 در ابتدای دور جدید مذاکرات هسته‌ای طی یک سال گذشته بر برگزاری مذاکرات در مقرهای سازمان ملل (وین، ژنو و نیویورک) تاکید و موافقت کردند. مذاکرات هسته‌ای به استثنای دور نهم آن که در مسقط پایتخت عمان برگزار شد در ژنو، نیویورک و وین برگزار شده است.

صبح امروز رایزنی ها با جلسه ظریف و همتای اتریشی خود آغاز گردید. ضمن اینکه پنجمین روز از مذاکرات هسته‌ای امروز با دیدار معاونان وزیر خارجه کشورمان با همتای روسی‌شان و پس از آن دیدار معاونان ظریف با معاونان جان کری انجام خواهد شد.

 

در نخستین روز از دهمین دور مذاکرات در وین، دیدارهای دو و چند جانبه‌ای میان ایران، آمریکا، اتحادیه اروپا و چین برگزار شد و روز دوم مذاکرات نیز با دیدارهای دو و چند جانبه پی گرفته شد.

در روز دوم مذاکرات اخبارها درباره تمدید مذاکرات تقویت شد و برخی از طرفین غربی نیز صراحتاً در این زمینه سخن گفتند اما در مقابل برخی از احتمال دستیابی به یک توافق کلی به عنوان مقدمه توافق نهایی و تمدید مذاکرات برای مدتی کوتاه سخن به میان آوردند.

روز سوم مذاکرات نیز با اخبار متعددی درباره تمدید مذاکرات همراه بود، با این تفاوت که این بار تاریخ تمدید نیز در اخبار آمده بود و عنوان شده بود مذاکرات تا ماه مارس (اسفند 93 و فروردین 94) تمدید خواهد شد. در عین حال جان کری پس از انجام یک سلسله مذاکرات با وزرای خارجه انگلیس، فرانسه، عمان و عربستان در لندن و پاریس، در عصر پنجشنبه وارد وین شد و مذاکراتی دو ساعته و سه جانبه میان او، کاترین اشتون و محمدجواد ظریف برگزار شد.

 

روز چهارم مذاکرات نیز صحنه رفت و آمد وزاری خارجه انگلیس و فرانسه بود. در این روز همچنین مذاکرات سه جانبه ای مابین اشتون، ظریف و کری برگزار گردید. هم چنین ظریف جلساتی نیز با وزاری خارجه انگلیس و فرانسه برگزار کرد. اما مهمترین نکته ای که درباره روز چهارم مطرح بود احتمال بازگشت ظریف به ایران برای رایزنی با مقامات ارشد نظام بود که بلافاصله از سوی تیم مذاکره کننده ایرانی و شخص ظریف تکذیب شد و اعلام شد پیشنهاد خاصی که ظریف را به تهران بیاورد از سوی 1+5 ارائه نشده است. از این رو کری نیز سفر خود به پاریس را به تعویق انداخت تا برای پیگیری ادامه مذاکرات در اتریش بماند.

 

ماموریت ویژه برای سالیوان

فارن پالیسی خبر داد که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا جیک سالیوان از مشاوران سیاسی خود را که اخیراً از دولت جدا شده مامور کرده است تا نظر مساعد کنگره را درباره توافق هسته ای با ایران جلب کند. سالیوان 37 ساله در تابستان گذشته کار در دولت اوباما را به بهانه تدریس در دانشگاه «یال» ترک کرد، در کارنامه‌اش سابقه مشاور ارشد هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق آمریکا و مشاور جو بایدن در امور امنیت ملی را دارد.

این نشریه آمریکایی به اشاره به رفت‌وآمدهای مخفیانه سالیوان به کنگره تاکید کرده که وی روسای کمیته‌های اصلی،‌نمایندگان جمهوری خواه و نمایندگان دموکرات کنگره را در جریان آخرین شرایط مربوط به مذاکرات قرار می دهد. فارن پالیسی با اشاره به اینکه سالیوان روابط خوبی با سناتورهای جمهوری‌خواه دارد تاکید کرد که این تصمیم پس از آن اتخاذ شده که کنگره پیامی شفاف به کاخ سفید فرستاده که توافق با ایران را نخواهد پذیرفت.

 

اختلافات هم چنان باقی است

 

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا می‌گوید اختلافات همچنان اختلافات جدی‌ای میان طرفین وجود دارد، با این حال آمریکا نمی‌خواهد به صورت زودهنگام بحث تمدید مذاکرات را با ایران در میان بگذارد.

این مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود به روزنامه «نیویورک‌تایمز»، گفته است: «ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که هنوز اختلافات واقعی باقی مانده است و نمی‌خواهیم پیش از موعد در مورد تمدید با ایرانی‌ها گفت‌وگو کنیم. اما روشن است که در حال حاضر ما با هم دیدار داریم و در مورد بهترین راه برای پیشرفت بحث می‌کنیم.»

 

تحلیل یاهونیوز از مذاکرات هسته ای

 

یاهو نیوز با اشاره به اینکه مذاکرات میان ایران و 5+1 درحالی در وین جریان دارد که مشاوران و دستیاران دولت آمریکا به اعضای حزب دموکرات در کنگره گفته‌اند که باراک اوباما تصور می‌کند که طرفین نهایتاً مذاکرات را تمدید می‌کنند. اولیور ناکس نویسنده این مطلب در گزارش خود از مذاکرات جاری در وین نوشت که جان کری درحالی به همراه لوران فابیوس وین را ترک خواهد کرد که طرح جدیدی به ایران ارائه داده شده است.

این پایگاه خبری از قول یکی از مشاوران حاضر در این جلسه با اشاره به اینکه رسیدن به توافق جامع تا روز دوشنبه دشوار خواهد بود تصریح می کند که این مسئله غیر ممکن نیست. این مشاور کاخ سفید که نامش فاش نشده در جلسه‌ای که در آن اعضای 10 دفتر کنگره حضور داشته‌اند، تاکید کرده که انتظار معقولی است که تمدید مذاکرات مطرح شود. در این جلسه نمایندگان دموکرات کمیته‌های نیروهای مسلح، کمیته اطلاعات و کمیته روابط خارجی حضور داشته‌اند و سه نفر از مشاوران اوباما توضیحاتی درباره اخرین روند مذاکرات به آنها ارائه داده‌اند.

 

بررسی انعطاف بیشتر با ایران در دستور کار 1+5

 

روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» در گزارشی با موضوع روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5، نوشته است که کشورهای غربی اعطای امتیازات بیشتر در مذاکرات را بررسی می‌کنند. این روزنامه در این رابطه به اظهارات روز جمعه «فیلیپ هاموند» استناد کرده است که گفته بود در صورتی که ایران از خود انعطاف نشان دهد، غرب نیز آماده است تا انعطاف‌پذیری بیشتری در مذاکرات داشته باشد.

وال‌استریت‌ژورنال با اشاره به روند مذاکرات یکساله ایران و اعضای دائم شورای امنیت به علاوه آلمان، در مورد راه‌های دادن امتیازات بیشتر نوشته است: «با توجه به اینکه بخش اعظم توافق هسته‌ای مشخص شده، تنها راه‌های اعطای امتیاز، در چهار حوزه خلاصه می‌شود: محدودیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران ضمن توافق هسته‌ای آتی، زمانبندی کاهش تحریم‌ها، میزان آزادی عمل ایران برای کار بر روی نسل جدید سانتریفیوژ‌ها برای غنی‌سازی و همچنین مدت زمان اجرای توافق.»

 


سخنگوی کاخ سفید: اختلافات جدی هنوز باقی است

سخنگوی کاخ سفید گفت: اختلافات جدی میان طرف‌های مذاکره کننده در مذاکرات هسته‌ای ایران وجود دارد.

اریک شولتز، سخنگوی کاخ سفید با اشاره به روزهای کم باقیمانده تا پایان ضرب‌الاجل 24 نوامبر گفت: زمان به سرعت در حال سپری شدن است. واضح است که ضرب‌الاجل روز دوشنبه است و مذاکره کنندگان ما به سختی برای رسیدن به نتیجه در این تاریخ تلاش می‌کنند.

سخنگوی کاخ سفید افزود: اما اختلافات جدی هنوز به قوت خود باقی است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، شولتز در حالی از وجود اختلافات در مذاکرات هسته‌ای سخن گفته است که وزرای امور خارجه ایران و آمریکا به منظور حل این اختلافات و دستیابی به یک نتیجه سفرهای خود را برای ترک وین به تعویق انداخته و یک شب دیگر در پایتخت اتریش مانده‌اند.

سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت: مذاکره کنندگان نباید اجازه دهند که زمان کم باقیمانده تا این ضرب‌الاجل آنها را ملزم به پذیرفتن یک توافق غیر رضایت بخش کنند.

شولتز اظهار کرد: ما به وضوح مشخص کرده ایم و همچنین رئیس جمهور تاکید کرده است که یک توافق بد انجام نخواهیم داد بنابراین به تلاش‌های خود برای شکست زمان ادامه می‌دهیم.

وی در پایان تاکید کرد: ما تنها برای دستیابی به توافقی تلاش می‌کنیم که تمام مسیرها برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را از بین ببرد.



کوفی‌عنان: نرسیدن به توافق از دست دادن یک فرصت تاریخی است


دبیرکل سابق سازمان ملل گفت: اگر طرف‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای نتوانند به یک نتیجه مثبت دست یابند یک فرصت تاریخی را از دست خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی، کوفی عنان، دبیر کل سابق سازمان ملل در بیانیه‌ای با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: این کشورها توانسته‌اند بر سر مسائلی که غیر قابل حل به نظر می‌آمد به پیشرفت‌های قابل توجهی دست پیدا کنند و اکنون پس از این کار بسیار سخت اگر نتوانند آخرین گام سخت را پیموده و به نتیجه‌ مثبت دست پیدا کنند یک فرصت تاریخی را از دست می‌دهند.

دبیر کل سابق سازمان ملل در حالی این اظهارات را بیان کرده است که مذاکره کنندگان ایران و گروه 1+5 از روز سه‌شنبه 18 نوامبر آخرین دور رایزنی‌های هسته‌ای خود را با هدف دستیابی به یک توافق جامع تا پایان ضرب‌الاجل 24 نوامبر در وین پایتخت اتریش آغاز کردند.

همچنین رئیس جمهور سابق فنلاند نیز گفت: یک توافق هسته‌ای اولین گام در مسیر یافتن راه حل‌هایی برای حل مشکلات خاورمیانه است.

 



سخنگوی وزارت خارجه انگلیس: خواهان لغو جزئی تحریم‌های ایران هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس گفت: ما خواهان لغو جزئی تحریم‌ها علیه ایران هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس در گفت‌وگو با شبکه المیادین بیان کرد: ما خواهان لغو جزیی تحریم‌ها علیه ایران هستیم نه لغو کامل آن.

در حال حاضر مذاکرات 1+5 و ایران برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای به صورت دو جانبه و سه‌جانبه از سه شنبه گذشته تا کنون در وین در حال برگزاری است و مقامات ایران همواره بر لغو کامل تحریم‌ها تاکید کرده‌اند.

 


ریابکوف: حضور کری و ظریف در وین نشان از احتمال موفقیت در مذاکرات است

معاون وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به لغو سفر جان کری به پاریس گفت: من معتقدم که حضور وزرای خارجه در وین نشان دهنده‌ احتمال رسیدن به موفقیت است.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: شرکت کنندگان در مذاکرات هسته‌ای نباید حتی یک ساعت را از دست بدهند چون تلاش‌های آنها ممکن است به موفقیت منجر شود.

ریابکوف تصریح کرد: همه می‌دانند که حتی یک ساعت نیز نباید از دست برود و اگر یک هیاتی نیاز به مشاوره‌های بیشتر دارد لازم نیست که به پایتخت خود بازگردد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به لغو سفر جان کری به پاریس گفت: من معتقدم که حضور وزرای امور خارجه دراینجا حاوی این پیام است که این تلاش‌ها ممکن است به موفقیت بیانجامد.

وی تاکید کرد که دستیابی به راه حل نیازمند حرکت هر دو طرف مذاکره کننده به سمت یکدیگر است و بدون پیمودن این راه توافقی حاصل نخواهد شد.

ریابکوف افزود: اگر یک نفر انتظار داشته باشد که تنها طرف مقابل تصیمی اتخاذ کند و خواسته‌هایش را تامین کند این یک سازش و یا توافق نخواهد بود و تنها تسلیم شدن است.

وی در ادامه بار دیگر سفر سرگئی لابروف وزیر امور خارجه روسیه را محتمل و آن را منوط به پیشرفت مذاکرات هسته‌ای دانست و گفت: به طورقطع لاوروف در حال بررسی چنین احتمالی است و احتمال حضور وی در حال افزایش است و تقریبا محتمل است.

 

 دیدار ظریف با همتای اتریشی؛ گفت و گو درباره روند مذاکرات وین 8

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه صبح امروز (شنبه) با «سباستین کورتس» همتای اتریشی خود دیدار و درباره آخرین روند مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 با یکدیگر گفت و گو کردند.

 این دیدار در پنجمین روز مذاکرات وین 8 که آخرین مرحله از مذاکرات جامع هسته ای میان ایران و کشورهای گروه 1+5 است، در محل اقامت دکتر ظریف در هتل پله کوبورگ وین انجام شد.

ظریف و کورتس در این دیدار درباره آخرین روند مذاکرات هسته ای با یکدیگر گفت و گو کردند و ظریف همتای اتریشی خود را از روند مذاکرات مطلع کرد.

قرار است امروز نیز دیدارهای دو و چند جانبه میان ایران گروه 1+5 برگزار شود. اولین دیدار، مذاکرات دو جانبه ایران و روسیه خواهد بود که سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه دیدار و گفت و گو خواهند کرد.

پس از آن قرار است نشست سه جانبه میان روانچی و عراقچی با ویلیام برنز و وندی شرمن دیپلمات های ارشد آمریکایی و هلگا اشمید معاون اشتون برگزار شود.

 

 رایزنی های فشرده معاونان ظریف در پنجمین روز مذاکرات وین 8


معاونان ظریف در پنجمین روز از مذاکرات وین 8 رایزنی های فشرده ای با همتایان خود در کشورهای 1+5 خواهند داشت. سرگئی ریابکوف، هلگا اشمید، بیل برنز و وندی شرمن تا ساعاتی دیگر با مجید تخت روانچی و عباس عراقچی گفت و گو خواهند کرد.

روانچی و عراقچی ابتدا در ساعت 11 به وقت محلی (13:30 به وقت تهران) با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه دیدار و گفت و گو می کنند و یک ساعت پس از آن، نشستی سه جانبه با هلگااشمید معاون کاترین اشتون، وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا و نیکلاس برنز دیپلمات ارشد امریکایی خواهند داشت.

جان کری وزیر خارجه امریکا که پیش از این گفته می شد قصد دارد به پاریس برود، همچنان در وین بسر می برد.

در همین حال، تیم مشورتی و روابط عمومی وزارت خارجه المان نیز به وین آمده و انتظار می رود تا ساعاتی دیگر فرانک والتر اشتاین مایر به وین بیاید.

نحوه ادامه گفت و گو ها و حل اختلافات باقی مانده از موضوعات مورد بحث وزیر خارجه ایران و معاونانش در این دیدار ها است.


رویترز: ایران و آمریکا روی ایده‌های جدید کار می‌کنند

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای گزارش داد: وزرای امور خارجه ایران و آمریکا برای رفع اختلافات در این مذاکرات در حال کار روی ایده‌های جدید هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز این منابع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای که خواستند نامشان فاش نشود گفتند که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و محمدجواد ظریف، همتای ایرانی‌اش در حال بررسی ایده‌های جدید با هدف از بین بردن بن‌بست کنونی در مذاکرات هسته‌ای هستند.

این منابع همچنین تاکید کردند که این دو دیپلمات در حال آماده سازی ایده‌هایی هستند که قابل ارائه به پایتخت‌هایشان باشد.

علاوه بر این یک مقام ارشد آمریکایی بدون ارائه جزییات در خصوص مذاکرات وین به خبرگزاری رویترز گفت که رایزنی‌ها همچنان ادامه دارد.

اواخر هفته گذشته برخی از مقامات نزدیک به مذاکرات هسته‌ای ایران در وین از وجود اختلافات میان طرف‌های مذاکره کننده بر سر مسائل کلیدی خبر دادند که دستیابی به توافق تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر را غیر محتمل کرده است به گونه‌ای که تمدید مذاکرات مورد نیاز خواهد بود.

همچنین منابع نزدیک به مذاکرات از حضور یوسف بن علوی بن عبدالله وزیر امور خارجه عمان در وین پایتخت اتریش خبر دادند اگرچه مقامات غربی این ادعا را که وی نقشی کلیدی در رایزنی‌های کری و ظریف بر سر این ایده‌های جدید داشته است رد کرده‌اند.

این منابع در حالی از سفر بن علوی به وین سخن گفته‌اند که کشور وی میزبان دور پیشین مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در مسقط بوده است.

به گزارش رویترز، غرب که ایران را به تلاش برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای متهم می‌کند از یک سال گذشته تاکنون به منظور پایان دادن به اختلافات بر سر برنامه‌ هسته‌ای ایران وارد یک سری مذاکرات جدی با این کشور شده است این در حالی است که ایران همواره با رد این اتهامات تاکید کرده است برنامه‌ هسته‌ای‌اش ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد.

 

سرلشکر فیروزآبادی: نقش آقای ظریف در مذاکرات هسته ای جهادگونه است

رییس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه آمریکایی ها در روزهای اخیر مذاکرات هسته ای در چهره نتانیاهو ظاهر شده اند، گفت: نقش آقای ظریف و همکاران صادقش را در این مذاکرات جهادگونه ارزیابی می کنم.

سرلشکر بسیجی «سیدحسن فیروزآبادی» روز شنبه در نخستین جشنواره سراسری مالک اشتر بسیج در جمع خبرنگاران افزود: حرف هایی که آمریکایی ها در مسقط گفته اند، حرف اسراییلی ها بود.

وی ادامه داد: همه مذاکرات یک ساله با آن همه زحمات، وقت گرفتن ها و هزینه کردن ها، با یک اتفاق سیاسی که در آمریکا روی داد، دچار اشکال شد و وضع کلی کشور آمریکا بهم ریخت.

سرلشکر فیروزآبادی تصریح کرد: مذاکرات در حال رسیدن به نتیجه مثبت بود که آمریکایی ها به زمین خوردند و حالا اینکه آدم های زمین خورده که بلند شده اند چگونه در روزهای آخر بتوانند بر خود مسلط شده و تصمیم درستی بگیرند، قابل تصور نیست.

وی ادامه داد: حرف جمهوری اسلامی ایران عزت اسلام است در حالیکه آنها عزت صهیونیست ها بی دین و لائیک را می خواهند.

سرلشکر فیروزآبادی در پاسخ به این سووال که آیا نسبت به مذاکرات خوشبین هستید، گفت: از روزهای اول اعلام کرده ام که جزو افرادی بوده ام که این مذاکرات را یک فرصت می دانست.

وی با بیان اینکه پیشرفت مذاکرات را خوب می دانستم، افزود: نقش آقای ظریف و همکاران صادقش را در این مذاکرات جهادگونه ارزیابی می کردم، اما این واژگونی آمریکایی ها بود که این جمله رهبر عزیزمان را مبنی بر اینکه امیدی به اینها نیست را اثبات کرد.



ابراز امیدواری کویت نسبت به دستیابی به نتیجه در مذاکرات هسته‌ای

دولت کویت با تاکید بر پیگیری جدی تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران، ابراز امیدواری کرد که همزمان با پایان یافتن زمان مذاکرات در 24 نوامبر جاری، توافق نهایی و فراگیر حاصل شود.

یاسین الماجد، دبیر سوم سفارت کویت در اتریش در سخنانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به مذاکرات وین با ابراز امیدواری از دستیابی به توافقی نهایی و فراگیر از همه طرف‌ها خواست تا در این زمینه تلاش‌های بیشتری به خرج دهند.

بنابر گزارش القبس، وی در ادامه از تلاش‌ها و اقدامات پادشاهی عمان در میزبانی نهمیمن دور از مذاکرات میان ایران و 1+5 استقبال کرد و نقش مهم سلطان قابوس بن سعید را در این زمینه ستود.

الماجد هم‌چنین همکاری تهران با آژانس را خواستار شد و گفت که کشورش آماده است تا به حمایت‌هایش از فعالیت‌های آژانس و تلاش‌های آن ادامه دهد.

 

 گروه متنفذین: توافق هسته ای امید را جایگزین ترس و هراس می کند/مردم ایران سزاوار تحریم نیستند

 

گروه همکاری های بین المللی «متنفذین» برای صلح و حقوق بشر جهانی می گویند که توافق هسته ای ایران و 1+5، امید را جایگزین ترس و هراس در منطقه می کند و نباید این فرصت تاریخی را از دست داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گروه متنفذین، پیش از آخرین مهلت در ۳ آذر برای دستیابی به یک توافق جامع بر سر برنامه هسته ای ایران، «متنفذین» همه طرف های مذاکره را تشویق می کنند تا مصالحه های لازم را برای تحقق یک نتیجه تاریخی که جهان را مکانی امن تر خواهد کرد، به کار گیرند.

** فرصتی تاریخی

«کوفی عنان» دبیر کل پیشین سازمان ملل که ریاست این گروه را برعهده دارد به مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 اشاره کرده و می گوید: معتقد است که جهان نیاز به یک نتیجه مثبت دارد.

وی افزود: طی ماه های گذشته، ایران و 6 قدرت جهانی کشورهای 1+5 در زمینه مسایلی که در ابتدا لاینحل به نظر می رسید، به پیشرفت های چشمگیری دست یافته اند.

دبیرکل پیشین سازمان ملل تصریح کرد: پس از دشواری های بسیار، اگر آنها نتوانند آخرین سختی این مسیر را به سمت یک نتیجه مثبت، یعنی به شکل توافقی جامع در 3 آذر طی کنند، فرصتی با ابعادی تاریخی از دست خواهد رفت.

** فرصتی برای توسعه مثبت صلح

«مارتی آتیساری» برنده جایزه نوبل و رییس جمهور سابق فنلاند نیز درباره مذاکرات هسته ای ایران عنوان کرد:یک توافق هسته ای اولین قدم در جهت برقراری صلح در خاورمیانه بحساب می آید. این فرصتی خواهد بود برای توسعه مثبت صلح در مناظره های منطقه.

وی افزود: این مساله همچنین امید پایان دادن به 31 سال خصومت میان ایران و ایالات متحده را تحقق می بخشد. زمانی که 'دشمنان' دیرینه به گفت و گویی سازنده با یکدیگر می پردازند، آنها نخواهند توانست به راه حلی سریع برای تمام مشکلات و سوء تفاهم های مشترک خود دست یابند. بلکه آنها تنها قادر خواهند بود که یک فضای هم زیستی مثبت بوجود آورند که در آن امید، جایگزین ترس و هراس شود.

** صدمه تحریم ها به مردم عادی

براساس این گزارش،«ارنستو زدیلو» رییس جمهور پیشین مکزیک نیز عنوان کرده است: باید به سرعت و با احساس مسوولیت شدید از سوی همه طرف های درگیر مساله به نظام تحریم ها علیه ایران پرداخت.

وی افزود:مردم به شدت رنج کشیده ایران و بخش تجارت این کشور سزاوار رهایی از تحریم ها هستند و این تنها از طریق یک توافق جامع میسر خواهد شد. تحریم ها به مردم عادی صدمه وارد کرده اند بی آنکه به منافع کسانی که در مصدر قدرت هستند، زیانی برسانند.

گروه متنفذین بر این نکته تاکید دارند که نباید چنین فرصت کمیابی برای ترغیب صلح و تفاهم را از دست داد.

گروه متنفذین گروهی از رهبران مستقل هستند که از تجربه جمعی و نفوذ خود برای گسترش صلح و حقوق بشر در سراسر جهان بهره می گیرند.

این گروه را نلسون ماندلا در سال 2007 بنیان نهاد و متشکل از رهبران مستقل جهان است.

مارتی آتیساری، کوفی عنان، اا بهات، گروهارلم برانتلند، فرناندو انریکه کاردوسو، جیمی کارتر، هینا جیالنی، گراسا ماچل، ماری رابینسون و ارنستو زدیلو اعضای متنفذین هستند.

این گروه چندی پیش به منظور دیدار با مقامات کشورمان به جمهوری اسلامی ایران سفر کردند.

 

احتمال حضور لاوروف در وین

 

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که احتمال حضور وزیر خارجه در مذاکرات هسته‌ای که میان ایران و گروه «1+5» در وین جاری است، حضور دارد. سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، امروز این موضوع را بررسی می‌کند.

 

هم چنین یک دیپلمات مصری گفته است: در صورتی که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به وین برود به این معناست که توافق کلی حاصل خواهد شد. بنا به اطلاعاتی که به دست آورده ایم، بسیاری از مشکلات حل شده است و دو طرف به توافق بسیار نزدیک شده اند. کشورهای عربی همگی منتظر نتایج مذاکرات هستند. اگر مشکلی وجود داشته باشد مربوط به زمان حال نیست، مربوط به مسائلی است که ممکن است بعد از توافق ایجاد شود.

 

تمرکز مذاکره کنندگان روی حصول یک چارچوب توافق تا 24 نوامبر

 

خبرگزاری کیودوی ژاپن به نقل از منابع حاضر در مذاکرات وین گزارش داد که تمرکز مذاکره کنندگان  روی حصول یک چارچوب توافق تا 24 نوامبر است. به گفته این منابع، مذاکره کنندگان ایران و ۱+۵ در طول یک تا دو هفته بعد از رسیدن به چهارچوب توافق، در جهت برطرف کردن جزییات اختلافی و برای رسیدن به توافق نهایی مذاکره خواهند کرد. هر دو طرف احتمالا تا حدودا یک ماه آینده اجرایی کردن توافق نهایی را آغاز می‌کنند.

 

اشتاین مایر به دیدار ظریف و کری می رود

 

وزیر خارجه آلمان عصر امروز وارد وین، محل مذاکرات هسته ای می شود و پس از ورود به دیدار همتای آمریکایی خود خواهد رفت.  اشتاین مایر همچنین ساعت 15:30 (18 به وقت تهران) با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو خواهد کرد.

 

این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان روز پیش گفته بود سفر اشتاین مایر به وین به ادامه روند مذاکرات بستگی دارد.


اشتاین مایر پیش از دیدار با ظریف با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که از دومین روز مذاکرات وین 8 در اتریش به سر می برد، دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

اشتاین مایر پیش از این در سفر آفریقای جنوبی بود که سفرش را نیمه تمام گذاشت.

 

مهر: مشکل اصلی بحث روی زمان است

 

مهر گزارش داد، مشکل اصلی فعلی بحث روی زمان است. در مورد تحریم ها بحث تعلیق و لغو به صورت پلکانی مطرح است که ایران می‌تواند این مسئله با اقدامات برگشت پذیر و برگشت ناپذیر به شکلی در مسیر توافق هماهنگ کند اما زمان انجام اقدامات و لغو تحریم ها مسئله اصلی است و اینکه هنوز بر روی مدت زمان توافق جامع هیچ اتفاق نظری وجود ندارد.

از سوی دیگر در مورد بحث غنی سازی با توجه به اینکه طرف مقابل غنی سازی صنعتی ایران را پذیرفته است، مسئله شیب حرکت است و  اینکه در نقطه آغاز چه تعداد سانتریفیوژ باشد، با چه پلکانی در این مسیر حرکت کرد. اینکه فاصلی زمانی مسیر پلکانی چگونه باشد از موضوعات اصلی اختلاف است.

 

فابیوس برای مشورت به پاریس بازگشت


لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه پس از حضور در مذاکرات وین 8 صبح امروز شنبه برای مشورت با مقامات کاخ الیزه به پاریس بازگشت.

فابیوس که صبح جمعه برای حضور در دهمین و آخرین دور مذاکرات جامع هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در وین حضور یافته بود پس از یک روز رایزنی های دو و چند جانبه به فرانسه بازگشت.

گفته می شود فابیوس فردا دوباره به وین باز می گردد. او قبل از سفر به وین در کشورش با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و گفت و گو کرده بود.

فابیوس، کری و فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس قبل از دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با یکدیگر دیدار سه جانبه ای داشتند.

اختلافات درباره میزان غنی سازی اورانیوم ایران و نحوه لغو تحریم ها و مدت زمان توافق نهایی همچنان از گره های اصلی مذاکراتی است که طرفین تا مهلت قانونی 24 نوامبر / سوم آذرماه در تلاش برای یافتن راهکارهای مشترک هستند.

 


دیلی تلگراف: اگر تعداد سانتریفیوژها موجب شکست مذاکرات شود قابل بخشش نیست

روزنامه دیلی‌تلگراف در گزارشی نوشت: تهران و واشنگتن بیش از اندازه روی تعداد سانتریفیوژها متمرکز شده‌اند، در حالی که دسترسی آزاد بازرسان بین‌المللی به تأسیسات ایران مساله مهم‌تری است.

دیلی تلگراف در ادامه نوشت: مذاکره کنندگان کارآزموده اغلب تلاش می‌کنند تا با روش‌های شناخته شده برطرف نشدنی‌ترین فاصله را از میان بردارند. اما آن‌چه سبب شده تا مذاکرات هسته‌ای ایران در این سطح باقی بماند این است که تهران و واشنگتن بیش از اندازه بر تعداد سانتریفیوژها متمرکز شده‌اند.

مانع اصلی بر سر راه حصول توافقی که می‌تواند به بیش از یک دهه بن‌بست میان ایران و آمریکا پایان دهد در پاسخ این سوال است که تهران چه تعداد سانتریفیوژ می‌تواند در اختیار داشته باشد.

این روزنامه انگلیسی به نشست میان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و جان کری همتای آمریکایی‌اش در پایتخت اتریش اشاره و مدعی شد که این دو دیپلمات برجسته احتمالا" بر سر تعداد این ماشین‌ها که برای غنی‌سازی اورانیوم مورد استفاده قرار می‌گیرند رایزنی کرده‌اند.

ایران هم‌اکنون 19 هزار و 514 سانتریفیوژ در دو تأسیسات غنی‌سازی دارد که حدود 10 هزار و 200 دستگاه آن فعال هستند و در یک توافق هسته‌ای نهایی این کشور می‌تواند یا آن‌ها را حفظ کند یا چند هزار از آنها را کاهش دهد.

اما مسأله این است که چرا یک توافق مهم و موثر به دلیل تعداد این سانتریفیوژها باید دور از دسترس به نظر برسد.

به نظر می‌آید دلیل این مسأله به سیاست داخلی ایران و آمریکا و نه هدف اصلی این مذاکرات مربوط باشد که از میان آن‌ها می‌توان به امنیت آینده دنیا و جلوگیری از رقابت هسته‌ای در خاورمیانه اشاره کرد.

ایران به یک دلیل بر حفظ سانتریفیوژهایش پافشاری می‌کند. آن‌ها می‌گویند این ماشین‌ها را برای تولید سوخت مورد نیاز نیروگاه برق هسته‌ای‌شان در بوشهر و راکتورهای‌ شان در آینده نیاز دارند. نیروگاه بوشهر اکنون سوخت خود را از روسیه می‌گیرد و ساختار راکتور آن به گونه‌ای است که احتمالا" قادر نخواهد بود از سوخت تولید شده در سانتریفیوژهای ایران استفاده کند. اما ایران برای این‌که در این زمینه به خوکفایی برسد خواهان غنی‌سازی اورانیوم است.

در این میان باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا باید با کنگره‌ای رقابت کند که نسبت به هر گونه توافق با ایران بدبین است. بنابراین وی به این مخالفان اطمینان داده است تنها توافقی را امضا خواهد کرد که موجب شود ایران دست کم 12 ماه از دستیابی به ظرفیت تولید اورانیوم‌ کافی برای ساخت یک سلاح هسته‌ای فاصله داشته باشد.

دیلی تلگراف مدعی شد: این بدین معناست که ایران تقریبا" باید از 80 درصد ظرفیت کنونی سانتریفیوژهایش دست بکشد و آن‌ها را تا 4 هزار عدد کاهش دهد و اگر روزی ایران بخواهد به سمت ساخت سلاح هسته‌ای برود این کار را در تأسیسات اعلام شده‌اش که تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد انجام نخواهد داد.

بنابراین برای غرب ضروری‌ترین مسأله در یک توافق با ایران شفاف‌سازی و دسترسی بازرسان به تأسیسات ایران است و این موضوع ارتباطی به برچیده شدن سانتریفیوژهایی ندارد که ایران به هیچ عنوان از آن‌ها برای ساخت سلاح هسته‌ای استفاده نخواهد کرد.

اما ایران و آمریکا خود را در رایزنی‌ها بر سر تعداد سانتریفیوژها محصور کرده‌اند که اگر تنها این موضوع موجب به نتیجه نرسیدن مذاکرات شود قابل بخشش نخواهند بود.

 

تماس های تلفنی کری وزیر خارجه آمریکا

 

جان کری وزیر خارجه آمریکا که در وین به سر می‌برد برای گفت‌وگو و تبادل نظر درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران با همتایان خود ارتباط تلفنی برقرار کرد. وزیر خارجه آمریکا در همین رابطه کنفرانسی تلفنی با همتایان اماراتی، کویتی، بحرینی و قطری خود برگزار کرد.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز با اعلام این خبر نوشت که جان کری در تماس‌های تلفنی خود با «الشیخ عبد الله بن زاید آل نهیان» وزیر خارجه امارات، «الشیخ صباح خالد الحمد الصباح» وزیر خارجه کویت، «الشیخ خالد بن أحمد بن محمد آل خلیفة» وزیر خارجه بحرین و «خالد بن محمد العطیه» وزیر خارجه قطر راه‌های برداشتن موانع بر سر توافق جامع هسته‌ای با ایران را بررسی کرده است.

 

اشتاین مایر در هتل پله کوبورگ: در تعیین کننده ترین لحظه 10 سال اخیر هستیم

فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان هنگام ورود به هتل پله کوبورگ وین گفت: این تعیین کننده ترین لحظه 10 سال اخیر است.

اشتاین مایر که برای پیوستن به مذاکرات وین 8 به اتریش سفر کرده است، هنگام ورود به هتل محل اقامت هیات های مذاکره کننده ایران و 1+5 به خبرنگاران گفت: این تعیین کننده ترین لحظه 10 سال گذشته بوده و فضای سازنده ای در جریان است .

وی با بیان اینکه زمان مهم و تاریخ ساز بوده و اختلافات کماکان باقی است، تصریح کرد: اگر ایران احساس کند که پیشرفت ملموسی وجود دارد باید حرکتی انجام دهد. اشتاین‌مایر افزود: مذاکرات سخت خواهد بود و این بهترین فرصت طی 10 سال گذشته است.  وی افزود: توافق ممکن است اما هنوز قطعی نیست. هر گونه اقدامی برای جلوگیری از دسترسی ایران به بمب انجام خواهد شد.

 

 تماس تلفنی کری با همتایان کانادایی و ترکیه ای خود

 

جان کری وزیر خارجه آمریکا جان برد وزیر خارجه کانادا و مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه را نیز به صورت تلفنی در جریان مذاکرات هسته‌ای 1+5 با ایران قرار داد.

 

آمریکا در حال ارزیابی بهترین مسیر برای پیشرفت

 

یک مقام ارشد آمریکایی حاضر در وین اعلام کرد که ما درباره اختلافات باقی مانده با ایران خیلی صریح و صادق هستیم. این مقام آمریکایی افزود: ما به دنبال این نیستیم که زودتر از موقع تمدید مذاکرات با ایرانیان را مورد بحث و بررسی قرار دهیم، اما  هم‌اکنون در حال ارزیابی بهترین مسیر برای پیشرفت هستیم.



تحلیل ایسنا از مذاکرات : 5+1 ترک می‌خورد اگر مذاکرات وین به نتیجه نرسد


بستر مجموعه دولت‌های عضو 1+5 از معدود بسترهایی است که اکنون روسیه را با آمریکا و دیگر دولت‌های موثر عضو اتحادیه اروپا مرتبط کرده است. با آن که نشانه‌هایی از شکسته شدن این مجموعه در طول چهار ماهه اخیر و به خصوص پس از تحولات اوکراین به چشم می‌خورد اما بروز هرگونه بن بست در توافق احتمالی وین می تواند بروز ترک در مجموعه 1+5 را قطعی‌تر کند.

به گزارش این حبرگزاری، روسیه به خوبی آگاه است که آمریکایی‌ها فشارهای بی‌موردی را درباره توافق هسته‌ای متوجه ایران کرده‌اند. چینی‌ها نیز به این امر وافق هستند و اگر مناسبات اقتصادی چینی – آمریکایی نبود، چینی‌ها موضع بسیار سختی در قبال یک‌جانبه‌گرایی آمریکایی‌ها در مذاکرات اتخاذ می‌کردند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه تا کنون چندین بار درباره مذاکرات وین اظهار نظر کرده است و یک‌بار فضای آن را متشنج و یک‌بار امیدوارکننده خوانده است و در هر دو بار وی طرف‌های مذاکره کننده را به اتخاذ رویکردهای جدید دعوت کرده است تا فرصت تاریخی حصول توافق تا پیش از 24 نوامبر از دست نرود.اما به خوبی روشن است که هدف خطاب وی هرگز نمی‌تواند ایران باشد. در حقیقت هشدار وی به طرف‌های غربی و به خصوص آمریکایی‌هاست که هم‌چنان تلاش می‌کنند تا با سیاست زیاده‌خواهی در مذاکرات پیش روند.

در عین حال هم‌پیمانان غربی آمریکا شامل انگلیس، آلمان و فرانسه نیز با توجه به سیاست‌ها و منافع خود در مذاکرات حاضر شده‌اند.

فرانسه به دلیل مناسبات جدید اقتصادیش با عربستان سعودی و روابط نزدیکش با رژیم صهیونیستی ممکن است هم‌چون مذاکرات هسته‌ای ژنو در سال گذشته عمل کند و در آخرین لحظات مانع از یک توافق جامع شود. برخی منابع عربی و غربی از جمله سایت خبری المیادین لبنان از تلاش عربستان سعودی برای اقناع فرانسوی‌ها برای جلوگیری از توافق با ایران در وین خبر داده‌اند.

انگلیس نیز به دلیل سیاست‌های خارمیانه‌یی‌اش ممکن است بخواهد با تکیه بر برنامه‌هایش در این منطقه ایران را در مذاکرات هسته‌ای تحت فشار بگذارد.

اکنون بر همگان آشکار شده است که اگر فقط آمریکایی‌ها در مذاکرات بدون اتحادیه اروپا حضور می‌داشتند اوضاع خیلی با شرایط کنونی فرق نمی‌کرد چرا که پاسخ مثبت آمریکایی در این مذاکرات به تنهایی برای همه طرف‌های غربی و اتحادیه اروپا می توانست کافی باشد.

مجموعه 1+5 به دلیل تحولات جدید جهانی و منطقه‌یی و نیز به خاطر سیاسی بودنش اکنون به شدت شکننده است و اگر پس از سال‌ها از درون گفت‌وگوهای 1+5 با ایران توافقی در وین حاصل نشود دیگر دلیلی وجود ندارد تا این ساختار ادامه یابد. در این ساختار تکلیف چین و روسیه روشن است. روسیه از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به دلیل تحولات اوکراین تحت تحریم‌های بسیار شدیدی قرار گرفته است و شکست احتمالی مذاکرات وین می‌تواند اختلافات روسیه و آمریکا و اتحادیه اروپا را بسیار عمیق‌تر کند.

معنای نرسیدن به توافق در حالی که ایران همه تعهدات بین‌المللی خود را رعایت کرده است این است که چه 1+5 باشد چه نباشد آمریکا سیاست‌های تحریمی‌اش علیه ایران را ادامه می‌دهد. با این وجود ایران پس از 24 نوامبر و در صورت زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها چه دلیلی دارد با گروهی به نام 1+5 تعامل داشته باشد.

از همین رو است که باید ماهیت وجودی 1+5 با حل مشکلات و ارائه راه‌حل مرضی الطرفین بین آن‌ها با ایران هم‌خوانی داشته باشد. ادامه استفاده ابزاری از 1+5 در مناسبات بین‌المللی و منطقه‌یی علیه ایران، می‌تواند واکنش‌های جدیدی را ایجاد کند.

در صورت دست نیافتن به توافق در مذاکرات جاری در وین، در حقیقت صف‌بندی‌های دو ساله اخیر شورای امنیت به خصوص پس از تحولات سوریه و اوکراین می‌تواند به شکلی تندتر در 1+5 بروز کند اما این حالت در این مجموعه با ترک خوردن آن ظاهر می‌شود.

 

 دیدار ظریف، کری و اشتون برای چهارمین بار؛ آغاز مذاکرات کارشناسی ایران و آمریکا

محمد جواد ظریف و جان کری وزیران خارجه ایران و آمریکا و کاترین اشتون هماهنگ کننده 1+5 در پنجمین روز مذاکرات وین 8 برای چهارمین بار با یکدیگر مذاکره می کنند.


 ظریف و کری تاکنون سه دور با یکدیگر مذاکرات سه جانبه داشته اند و چهارمین دور این مذاکرات ساعت 17 امروز به وقت محلی (19:30 به وقت تهران) برگزار می کنند.

تیم کارشناسان ایران و آمریکا نیز هم اکنون به ریاست حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه و «جیم تیمبی» رییس هیات کارشناسی آمریکا با حضور استفان کلمنت دستیار ویژه کاترین اشتون مذاکرات خود را آغاز کرده اند.

عمده ترین اختلافات میان طرفین همچنان میزان غنی سازی اورانیوم ایران، نحوه لغو تحریم ها و مدت زمان توافق جامع است که طرفین به ویژه ایران و آمریکا در تلاشند تا روز 24 نوامبر /سوم آذر ماه که پایان مهلت قانونی مذاکرات جامع است، به راه حل های مشترکی به منظور دستیابی به توافق نهایی دست یابند.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون پیشنهادها و راه حل های منطقی بسیاری را ارائه کرده تا بر اساس آن هم نگرانی ها مشروع طرف مقابل درباره برنامه هسته ای صلح آمیز خود را برطرف کند و هم حقوق حقه ملت بزرگ ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تثبیت کند.

ظریف پیش از دیدار سه جانبه خود کری و اشتون، با فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان دیدار دو جانبه ای خواهد داشت. مایر پیش از دیدار با ظریف، مذاکره دو جانبه ای با کری داشته است.

 

در ادامه مذاکرات در پنجمین روز معاونان وزیران خارجه ایران و روسیه با یکدیگر دیدار کردند.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی پیش از ظهر امروز با همتایان خود وندی شرمن و ویلیام برنز با حضور هلگا اشمید، معاون اشتون گفت‌وگو کردند.

 

دیدار کری و اشتاین مایر

 

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا امروز (شنبه) با همتای آلمانی خود «فرانک والتر اشتاین‌مایر» که برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای راهی وین پایتخت اتریش شده، دیدار و گفت‌وگو کرد.  اشتاین‌مایر که ظهر امروز وارد وین شد، قرار است پس از اتمام دیدار با کری، دیداری دوجانبه با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران داشته باشد. آلمان تا دیروز در سطح معاون وزیر در مذاکرات حضور داشت و این اولین دیدار دوجانبه وزیران ایران و آلمان در این دور از گفت‌وگوها خواهد بود.

 


 کری: پیشرفت محتاطانه ای داشته ایم

 

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در پنجمین روز مذاکرات وین 8 گفت: پیشرفت محتاطانه ای داشته ایم.

کری این مطلب را در آخرین مرحله از مذاکرات جامع هسته ای میان ایران و 1+5 که در هتل پله کوبورگ وین در حال انجام است، به خبرنگارانی که وی را در این سفر از واشنگتن همراهی کرده اند، بیان کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا  پیش از دیدار با همتای آلمانی خود در هتل کوبورگ گفت: اختلافات هنوز باقی است.

 

مذاکره‌کنندگان به دنبال توافق هستند

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: مذاکرات هسته‌ای ایران در حالی وارد آخرین روزهای هیجان‌انگیز خود شده است که احتمال تمدید مذاکرات افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف همتای ایرانی‌اش شب گذشته در پایتخت اتریش ماندند تا بتوانند به بن‌بست کنونی در مسیر پر پیچ و خم مذاکرات هسته‌ای پایان دهند.

یک توافق هسته‌ای می‌تواند به بیش از یک دهه اختلاف بر سر برنامه هسته‌ای ایران پایان دهد. این در حالی است که تهران تاکید می‌کند برنامه هسته‌ای‌اش ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد.

یک منبع نزدیک به هیأت مذاکره کننده ایرانی به خبرگزاری فرانسه گفت که مذاکره‌کنندگان به دنبال دستیابی به یک توافق هسته‌ای هستند.

این منبع افزود:‌ همه تلاش می‌کنند تا بر سر یک چارچوب کلی به توافق برسند بنابراین ما می‌توانیم بعدتر روی جزییات کار کنیم.

وی افزود: هیچ سناریوی جایگزینی در این مرحله وجود ندارد در این صورت ما می‌توانیم به خود زمان بدهیم. هم‌چنین فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس روز جمعه در وین تاخیر در حصول توافق نهایی را محتمل دانست اگرچه جان کری همتای آمریکایی‌اش تاکید کرد که قصد دارد در وین به توافق برسد.

کلسی داون پورت، یک کارشناس انجمن کنترل تسلیحات آمریکا با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5‌ گفت: هنوز فرصت زیادی تا نیمه شب دوشنبه باقی است و انعطاف هر دو طرف مذاکره کننده نشان می‌دهد که آن‌ها با خواست دستیابی به توافق نهایی وارد روزهای پایانی می‌شوند و ممکن است درباره مسائل سخت باقی مانده تصمیم گیری کنند.

 


کیودو گزارش داد: ایران و 1+5 روی چارچوب توافق کار می‌کنند

خبرگزاری کیودو به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای گزارش داد: ‌ایران و قدرت‌های جهانی تلاش می‌کنند تا به یک چارچوب برای توافق هسته‌ای دست پیدا کنند.

منابع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای ایران درگفت‌و‌گو با خبرگزاری کیودو ژاپن گفتند که ایران و گروه 1+5 در صددند تا پایان ضرب الاجل 24 نوامبر به چارچوب توافق نهایی دست پیدا کنند و مذاکرات‌شان را به منظور حصول توافق جامع تمدید کنند.

انتظار می‌رود چارچوب این توافق حول محور لغو تحریم‌های غرب به صورت مرحله‌یی به ازای محدود شدن فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم در ایران باشد.

به گزارش کیودو با توجه به این که طرف‌های مذاکره کننده درباره چگونگی و سرعت لغو تحریم‌های غرب علیه ایران دارای اختلاف هستند تلاش‌های آن‌ها برای دستیابی به یک سازش می‌تواند حاوی این پیام باشد که آن‌ها در مسیر رفع نگرانی‌های بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران یک گام رو به جلو برداشته‌اند.

این منابع آگاه هم‌چنین اظهار کردند ایران و شش قدرت جهانی در صددند پس از تعیین چارچوب توافق هسته‌ای جزییات آن را به منظور نهایی کردن این توافق در طول دو تا سه هفته تکمیل کنند.

یک منبع حاضر در مذاکرات هسته‌ای گفت که در جریان دیدار روز پنج‌شنبه وزیران امور خارجه ایران و آمریکا پیشرفت‌هایی درباره فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم در ایران حاصل شده است.

اگرچه اختلاف بر سر ظرفیت غنی‌سازی ایران و مدت زمان محدود شدن این فعالیت‌ها یکی از اصلی‌ترین موانع بر سر راه حصول توافق نهایی است ایران انتظار دارد تحریم‌ها فوری و به صورت یک‌جا پس از اجرایی شدن این توافق لغو شوند.

 

احتمال دست یابی به یک توافق کلی

 

خبرنگار بی بی سی در وین گزارش داد، به نظر می رسد چارچوب یک توافق تا پیش از ضرب الاجل روز دوشنبه در حال شکل گیری باشد و جزئیات آن طی هفته های آینده تنظیم شود.


دیدار ظریف و اشتاین مایر

در ادامه دیدارهای وزیر خارجه ایران با وزیران خارجه اتحادیه اروپا، ظریف با اشتاین مایر دیدار کرد. کاترین اشتون هماهنگ کننده 1+5 نیز در این دیدار حضور دارد و طرفین در حال بررسی آخرین روند مذاکرات هسته ای در وین هستند.  فرانک اشتاین مایر صبح روز شنبه پس از سفرش به آفریفا وارد وین شد.

وی در بدو ورود به هتل کوبورگ در جمع خبرنگاران گفت: زمان سرنوشت‌سازی است و فرصت امروز در ۱۰ سال گذشته نزدیک‌ترین زمانی است که برای توافق به وجود آمده است.

 

 



هم چنین قرار است عصر امروز بعد از این دیدار چهارمین نشست ظریف کری اشتون برگزار شود.

 

گزارش المیادین از پیشرفت مذاکرات

 

شبکه خبری المیادین گزارش داد اطلاعات ویژه ای که این شبکه به دست آورده حکایت از حصول توافقی در چارچوب مقدماتی در مذاکرات وین دارد و جان کری وزیر خارجه آمریکا در این باره همتایان کویتی، قطری ، بحرینی و اماراتی را در جریان مذاکرات وین قرار داد.

بر اساس گزارش المیادین، اطلاعات به دست آمده در این باره حاکی است که چارچوب مقدماتی در مذاکرات هسته ای ایران مورد توافق قرار گرفته است و این چارچوب مربوط به بند متعلق به غنی سازی اورانیوم است و با شکل گیری جزئیات فنی نیاز برای بحث در سطح کارشناسی و فنی مطرح شد.



ظریف: ان‌شاءلله اوضاع خوب می‌شود

محمدجواد ظریف و سید عباس عراقچی عصر روز شنبه پیش از دیدار با وزیر خارجه آلمان خود برای دقایقی بر روی بالکن هتل کوبورگ ظاهر شد و برای خبرنگاران و رسانه‌های مستقر در پایین هتل دست تکان داد.

این برای اولین در طی هشت دور مذاکرات هسته‌ای در هتل کوبورگ است که رییس هیات مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان از اتاق‌های مذاکرات خارج و بر روی بالکن هتل ظاهر می‌شود.

ظریف ابتدا درحالی که صورتش نشان می‌داد در فکر است روی بالکن آمد و وقتی متوجه صدای شات دوربین‌ها و خبرنگاران شد خواست که به داخل برود اما عراقچی مانع آن شد و ظریف به سمت خبرنگاران بازگشت و به سوال آن‌ها درباره شرایط مذاکرات پاسخ داد.

ظریف در پاسخ به خبرنگاران مبنی بر این که اوضاع خوب است؟ گفت که ان‌شاءلله خوب می‌شود.

او سپس با تکان دادن دست برای خبرنگاران به همراه سید عباس عراقچی بالکن را ترک کرد.

 

 


 

عزم 1+5 برای عدم تمدید مذاکرات

 

یک منبع آگاه و نزدیک به مذاکرات هسته‌ای به ایتارتاس گفته است که شش قدرت جهانی در شرایط کنونی تمدید مذاکرات با ایران را مد نظر ندارند ولی این احتمال وجود دارد که دور فعلی مذاکرات تا 25 یا 26 نوامبر تمدید شود. این منبع آگاه افزود: ما در خصوص تمدید روند مذاکرات گفتگو نمی کنیم، بسیاری از رسانه های خبری می نویسند که مذاکرات احتمالا تا مارس آینده تمدید خواهد شد ولی این مساله هنوز مورد بحث و گفتگو قرار نگرفته است. البته دور کنونی مذاکرات ممکن است چند روز بیشتر ادامه یابد اگر طرف ها به روشنی احساس کنند که شانس دستیابی به یک توافق جامع وجود دارد. وزرایی که وارد وین پایتخت اتریش شده‌اند آمادگی دارند تا روزهای 25 و 26 نوامبر نیز در این شهر بمانند.

 



یک منبع نزدیک به تیم مذاکراتی: ایران از مواضع اصولی‌اش عقب نمی‌نشیند

از آغاز مذاکرات وین و در ادامه گفت‌وگوهای بسیار جدی و شفاف ایران در مسقط، هیات ایرانی هم‌چنان گفت‌وگوهای دو جانبه و چند جانبه را با طرف‌های مختلف در مجموعه 1+5 ادامه می‌دهد.

در این دیدارها ایران تلاش کرده است تا درباره طرح‌هایی که از مسقط ارائه کرده است با تمامی جزییات وارد مذاکره و گفت‌وگو شود و برهمین اساس گفت‌وگوهای وین را ادامه داده است اما از سوی رسانه‌های غربی و برخی طرف‌های غربی در مذاکرات تلاشی آغاز شده است تا این گونه وانمود کنند که ایران مسوول احتمالی شکست یا توقف مذاکرات است.

یک منبع نزدیک به هیئت مذاکره کننده ایرانی در این خصوص به ایسنا گفت: هیأت مذاکره کننده ایرانی در طول دوره‌های اخیر مذاکرات به‌صورت فعال پیشنهادهای مختلفی را همراه با جزییات فنی به طرف مقابل ارائه کرده است اما متأسفانه طرف مقابل به‌جای توجه به این پیشنهادات در رسانه‌های خود ادعا می‌کنند پیشنهادات ایران به گونه‌ای نیست که اگر ایران اراده کرد به سمت ساخت بمب هسته‌ای حرکت کند، بتواند مانع از آن شود.

این در حالی است که پس از ورود هیات ‌ای غربی و به خصوص جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در رسانه‌های غربی مدعی شدند که جان کری پس از مشورت با شریکان اروپایی‌اش طرح و افکار جدیدی را با خود به وین آورده است. روند مذاکرات و مواضع هیات مذاکره کننده ایرانی در وین نشان داد که این ادعای رسانه‌های گروهی غرب و یا برخی از شخصیت‌های عضو هیات‌های مذاکره کننده غربی به دور از حقیقت است و آن‌ها هیچ پیشنهاد جدیدی را برای ایران نیاورده‌اند.

این منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایرانی در این باره گفت: رسانه‌های غربی به نقل از برخی مقامات آمریکایی و اروپایی مدعی هستند که طرف غربی پیشنهادهای جدیدی را در این دور از مذاکرات وین ارائه کرده است در حالی که تاکنون هیچ پیشنهاد قابل توجهی از سوی طرف غربی در وین ارائه نشده و جمهوری اسلامی ایران نیز هنوز پاسخ پیشنهادات که در مسقط آرائه کرده را دریافت نکرده است.

او در پایان افزود: هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست‌های اصولی کشورمان برای حفظ دستاوردها و تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای هم‌چنان در وین به مذاکره با طرف‌های دیگر ادامه می‌دهد و تحت هیچ شرایطی از مواضع اصولی خویش عدول نمی‌کند.


رویترز: غرب می‌تواند از صلح‌آمیز ماندن برنامه هسته‌ای ایران اطمینان داشته باشد

رویترز در مورد دلایلی که غرب با استناد به آن‌ها می‌تواند در صلح‌آمیز ماندن برنامه هسته‌ای ایران اطمینان حاصل کند نوشت:‌ با وجود اظهارات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز مقامات غربی در سال‌های اخیر در این مورد که ایران در گذشته سعی داشته است به ساخت کلاهک‌های هسته‌ای دست پیدا کند اما مقامات ایرانی تا کنون همه این اتهامات را رد کرده‌اند و اعلام کرده‌اند برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز بوده است. در واقع مقام رهبری ایران نیز که یک شخصیت مذهبی است از نظر دینی کاملا مخالف استفاده از سلاح هسته‌ای و یا ساخت آن است. این یکی از دلایلی است که کارشناسان معتقدند حتی اگر ایران بخواهد به سلاح هسته‌ای دست یابد به دلیل این که مقام معظم رهبری این کشور بارها با چنین اقدامی مخالفت کرده است غیرممکن به نظر می‌رسد.

دلیل دیگری که ثابت می‌کند ایران در آینده نیز به سوی ساخت سلاح هسته‌ای پیش نخواهد رفت این است که در آن صورت این کشور به آمریکا و غرب دلیل قابل قبولی برای حمله به ایران و دفاع از خود در برابر خطر هسته‌ای ایران می‌دهد.

 اتهامات غرب در مورد برنامه هسته‌ای ایران در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایرانی ضمن رد این اتهامات بارها اعلام کردند برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز است.

 

مذاکره تلفنی کری و نتانیاهو

 

جان کری وزیر خارجه آمریکا که در وین به سر می‌برد پیش از دیدار مجدد با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون هماهنگ کننده گروه 1+5 با بنیامین نتانیاهو درباره مذاکرات هسته‌ای ایران تلفنی گفتگو کرد.

 

احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد

 

خبرنگار پایگاه خبری المانیتور به نقل از یک مقام ایرانی نوشته است که طرفین هنوز بر رسیدن به توافق در مهلت مقرر متمرکز و امیدوار هستند، با این حال وی احتمال تمدید چند روزه گفت‌وگوها را رد نکرده است.

 

 ظریف، اشتون و کری برای چهارمین بار به گفت و گو نشستند

 

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران عصر شنبه برای چهارمین بار نشستی سه جانبه با کاترین اشتون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جان کری وزیر امورخارجه امریکا داشت.

در این نشست کاری که به دلیل تقارن با اذان مغرب و اقامه نماز برای دقایقی به تاخیر افتاد، طرفین درباره ادامه روندمذاکرات و دستیابی به توافق جامع و حل اختلافات باقی مانده بحث کردند.

پیش از این سه دور و در مجموع نزدیک به شش ساعت این سه دیپلمات با یکدیگر دیدار و درباره مسائل باقی مانده بحث و گفت و گو کردند.


وزیر امور خارجه آمریکا پیش از این نشست به خبرنگاران حاضر در وین گفت که اختلافات هنوزی باقی است اما «پیشرفت محتاطانه ای داشته ایم.»

همزمان با این نشست، مجید تخت روانچی و سید عباس عراقچی معاونان وزیر خارجه ایران با همتایان اروپایی خود سایمون گس، هانس دیتر لوکاس و نیکلاس دوریویر به ترتیب نمایندگان انگلیس، آلمان و فرانسه نشست چهارجانبه ای را برگزار کردند.

ایران با طرف اصلی مذاکره کننده یعنی آمریکا بر سر میزان غنی سازی اورانیوم خود، نحوه لغو تحریم ها و مدت زمان توافق جامع اختلافات اساسی دارد و به رغم پیشنهادی جدید و منطقی که ایران در طول یکسال مذاکرات و به ویژه در مذاکرات مسقط ارائه کرده، طرفین هنوز به راه حل مرضی الطرفینی دست نیافته اند. لیکن این مذاکرات همچنان پرشور و با حرارت در جریان است تا شاید در دقیقه 90 گشایشی ایجاد شود.

 

 

 

احتمال تمدید مذاکرات قوت گرفت

 

یک منبع آگاه امروز شنبه تاکید کرد که شش قدرت جهانی در شرایط کنونی تمدید مذاکرات با ایران را مورد نظر قرار نداده ولی دور کنونی مذاکرات احتمالا تا ۲۵ یا ۲۶ نوامبر ادامه خواهد یافت.

یک منبع آگاه و نزدیک به مذاکرات هسته‌ای به ایتارتاس گفته است که شش قدرت جهانی در شرایط کنونی تمدید مذاکرات با ایران را مد نظر ندارند ولی این احتمال وجود دارد که دور فعلی مذاکرات تا 25 یا 26 نوامبر تمدید شود.

این منبع آگاه افزود: ما در خصوص تمدید روند مذاکرات گفتگو نمی کنیم، بسیاری از رسانه های خبری می نویسند که مذاکرات احتمالا تا مارس آینده تمدید خواهد شد ولی این مساله هنوز مورد بحث و گفتگو قرار نگرفته است.

این منبع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای گفت: البته دور کنونی مذاکرات ممکن است چند روز بیشتر ادامه یابد اگر طرف ها به روشنی احساس کنند که شانس دستیابی به یک توافق جامع وجود دارد.

وی در پایان تاکید کرد: وزرایی که وارد وین پایتخت اتریش شده‌اند آمادگی دارند تا روزهای 25 و 26 نوامبر نیز در این شهر بمانند.

احتمال حضور وزیر خارجه چین در وین

یک منبع نزدیک و آگاه از مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی گفت: هیات چینی در حال رایزنی با مقام‌های پکن در خصوص سفر "وانگ یی" وزیر خارجه این کشور به وین تا روز دوشنبه برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای با ایران است.

وی افزود: تصمیم در این خصوص هنوز اتخاذ نشده است. وزرای خارجه شش قدرت جهانی احتمالا قرار است عصر یکشنبه یا دوشنبه در خصوص نتایج این دور از مذاکرات وین تشکیل جلسه دهند. هدف اصلی این مذاکرات حل و فصل برنامه هسته‌ای ایران است.

سند نهایی توافق ایران و 1+5 آماده است

همچنین ایتارتاس به نقل از یک منبع نزدیک به مذاکرات اعلام کرد که سند نهایی توافق ایران و 1+5 عملا آماده است و تصمیم‌گیری در این زمینه باید در بالاترین سطح سیاسی اتخاذ شود.

رسانه‌ها و کارشناسان گمانه‌زنی‌های گوناگونی درباره نتایج این مذاکرات مطرح می‌کنند، اما احتمال دستیابی به نوعی توافق نسبی توأم با تمدید گفت‌وگوها بیشترین رأی صاحب‌نظران را به خود اختصاص داده است.

 

پایان جلسه چهارم ظریف، کری و اشتون

 

چهارمین نشست سه جانبه محمدجواد ظریف،‌جان کری و کاترین اشتون وزرای خارجه ایران، آمریکا و هماهنگ کننده 1+5 در وین لحظاتی پیش پایان یافت و ظریف، کری و اشتون در حدود یک ساعت و 15 دقیقه به گفت‌وگو نشستند. ظریف،‌ کری و اشتون طی روزهای پنجشنبه و جمعه نیز سه دور و جمعا 6 ساعت به گفت‌وگو در خصوص حل موضوعات مورد اختلاف بر سر راه توافقنامه جامع پرداختند.

 

فابیوس به وین بازمی گردد

 

«لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه یکشنبه (2 آذر) برای مشارکت در ادامه مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5 به وین باز می‌گردد.  فابیوس روز گذشته وین را به مقصد کشورش ترک کرده بود.

 

 

 
عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران : "اگر تا یک‌شنبه شب توافق نکنیم، گزینه تمدید توافق ژنو مطرح می‌شود"

یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان اظهار کرد: اگر تا یک‌شنبه شب در وین بر سر یک تفاهم سیاسی و کلی توافق نکنیم، گزینه تمدید توافق ژنو روی میز قرار می گیرد.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، از گفت‌وگوی هیات‌های مذاکره کننده ایران و 1+5 بر روی توافق کلی وسیاسی و نه توافق جامع در مذاکرات وین خبر داد.

وی اظهار کرد که با توجه به محدودیت زمان و حجم زیاد جزئیات و ضمائم توافق احتمالی امکان دست یافتن به توافق جامع و کامل تا سوم آذر غیر ممکن است.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اعلام کرد: از این رو تلاش داریم بر روی کلیات توافق که اصول توافق را شامل می شود از جمله ابعاد غنی سازی، تعداد سانتریفیوژها و چارچوب زمانی فعالیت ها، چگونگی لغو تحریم ها، فعالیت فردو، اراک وغیره به تفاهم برسیم.

وی در عین حال افزود: به جرأت می‌توان گفت که همه طرف ها برای رسیدن به توافق در حالی که دور روز تا پایان مهلت تعیین شده برای مذاکرات جامع باقی مانده است جدی و مصمم هستند و هنوز هیچ مذاکره‌ای بر سر تمدید توافق یا مذاکرات صورت نگرفته است.

این عضو تیم مذاکره‌کننده تصریح کرد که توافق سیاسی به معنای تمدید مذاکرات نیست بلکه به این معناست که تفاهمی سیاسی بر سر اصول توافق جامع به دست می‌آید. اما با توجه به محدودیت زمان و پیچیده و فنی بودن مسائل بعد از یک فاصله کوتاه مجددا باز می‌گردیم و متن تفاهم شده را به همراه جزئیات و ضمائم آن که بسیار زیاد هم هستند، مکتوب و نهایی می کنیم.

گفتنی است دست یافتن به یک راه حل جامع مشترک با عنوان توافق جامع گزینه‌ای است که به نظر از سوی طرف‌های مذاکره کننده در حال حاضر کنار گذاشته است اما هیات ها تلاش دارند تا با دست یافتن به یک تفاهم کلی و سیاسی، به مذاکرات جامع فرصتی طلایی دهند.

به احتمال زیاد در صورت دست یافتن طرف‌ها به یک تفاهم سیاسی در وین، هیأت‌ها بعد از مدت زمانی کوتاه مجددا برای بحث بر روی جزئیات و متن توافق جامع به میز مذاکره باز می‌گردند. به بیانی دیگر، مذاکره کنندگان در صورت رسیدن به تفاهم سیاسی زمان را در وین نگه می‌دادند تا دوباره بازگردند و متن توافق جامع را نهایی کنند.

با نزدیک شدن به ساعات پایانی، دو طرف با جدیت و حساسیت بیشتری موضوعات را پیگری می‌کنند و به نوعی دو روز آتی (یک‌شنبه و دوشنبه) در سرنوشت مذاکرات بسیار کلیدی است.

هم‌چنین در صورت دست یافتن ایران و 1+5 به یک تفاهم سیاسی تا سوم آذر، این تفاهم شفاهی (non paper) خواهد بود و به نظر می‌رسد امضایی نیز در کار نیست.

برخی کارشناسان معتقدند، رسیدن به یک تفاهم سیاسی بسیار کم‌هزینه‌تر و موثرتر از تمدید توافق ژنو است چرا که بحث تمدید توافق پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و از این رو همه طرف‌ها در مذاکرات بر روی تفاهم سیاسی کار می کنند، نه گزینه‌های دیگر.

نظر شما