شناسهٔ خبر: 22838487 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

کارشناس مباحث مهدوی در گفت‌وگو با شبستان:

مهدویت می تواند پیروان همه مذاهب را کنار سفره وحدت بنشاند

خبرگزاری شبستان: امروز که راهبرد صهیونیست ها از بین بردن اسلام و ایجاد تفرقه میان مسلمانان است ما باید بر اشتراکات خود تاکید بیشتر کنیم؛ و مهدویت موضوعی است که می تواند همه ملت ها را بر سر یک سفره جمع کند تا با هم تعامل و گفت وگو داشته باشند.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام محمدرضا فوادیان، کارشناس مباحث مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان در رابطه با «بهره مندی از آموزه های مهدوی به عنوان عنصر وحدت در جامعه اسلامی»، اظهار کرد: یکی از موضوعات مشترک میان همه ادیان بحث «منجی‌ باوری» است. همچنین، همه مذاهب اسلامی به مهدویت و ظهور حضرت مهدی (ع) اعتقاد دارند و با توجه به اینکه رسول گرامی اسلام(ص) بیش از 500 حدیث در رابطه با مباحث مهدویت دارند اهل سنت نیز به این مسئله معتقد هستند.

 

وی افزود: حتی وهابیت نیز احادیث مهدویت را متواتر و صحیح می داند. دکتر عبدالعظیم البستوی در عربستان کتابی با نام «المهدی المنتظر» نوشته و در آن کتاب احادیث صحیح یا ضعیف که در میان جامعه اهل سنت در موضوع مهدویت وجود دارد را در این کتاب آورده است.

 

حجت الاسلام فوادیان تصریح کرد: در اعتقاد اهل سنت به مسئله مهدویت شکی نیست و حتی آنها حدیثی دارند که ما نداریم بر این مضمون که: «هر کس مهدی (ع) را منکر شود، کافر شده است». علاوه بر این، ما در بیش از 10 مورد با اهل سنت در این عرصه اتفاق نظر داریم، آنها مهدی (ع) را خلیفه دوازدهمِ پیامبر (ص) و از نسل حضرت فاطمه زهرا (س) می دانند که قبل از آمدنش علائمی در جهان رخ می دهد. موضوع خروج سفیانی و خَسَفِ بَیْدا را آنها نیز نقل کرده اند که آن حضرت(عج) آمده و جهان را پر از عدل و داد می کند.

 

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: حال که ما با همه مذاهب در اصل مهدویت اتفاق نظر داریم، بسیار مناسب است که این موضوع را به عنوان یکی از عوامل و عناصر وحدت معرفی کنیم. مسلمانان موارد اشتراک زیادی دارند از جمله قرآن، قبله، خداوند، پیامبر(ص) و ... اینها از ظرفیت های دین اسلام و نکات مشترک همه فِرَق و مذاهب اسلامی است.

 

وی با اشاره به استفاده دشمنان از حربه تفرقه برای ضربه زدن به جهان اسلام، گفت: امروز که راهبرد صهیونیست ها برای از بین بردن اسلام و ایجاد تفرقه و اختلاف انداختن میان جامعه مسلمین است ما باید بر اشتراکات خود تاکید بیشتری داشته باشیم و مهدویت موضوعی است که می تواند همه ملت ها را بر سر یک سفره جمع کند تا با هم تعامل و گفت وگو داشته باشند.

 

وی ابراز کرد: تمام احادیث مهدویت احادیثی است که هر انسان آزاده ای که درباره آن تفکر کند نسبت به این موضوع علاقه مند می شود. همه فِرَق اهل سنت (چه کلامی و چه فقهی) یعنی 4 مذهب مهم فقهی اهل سنت در رابطه با حضرت مهدی (ع) کتاب و آثار تالیفی و نقل حدیث دارند.

 

مولف و پژوهشگر مهدوی ادامه داد: اهل سنت حتی پیش از تولد آن حضرت(عج) برای ایشان کتاب نوشته اند. «عباد ابن یعقوب رواجنی» در سال 250 وفات کرده یعنی پنج سال پیش از ولادت امام مهدی (ع) اما ایشان کتابی دارد به نام «اخبار المهدی(عج)». همچنین «نعیم ابن حماد» 28 سال قبل از تولد امام مهدی علیه السلام، کتابی دارد با نام «الفتن» که در این کتاب احادیثی را که رسول خدا (ص) درباره حضرت مهدی (ع) نقل فرموده اند، آورده است. «آقای قادری» نیز کتابی به نام «مهدویت در صحاح سته» تالیف کرده است. اگر ما شیعیان 4 کتاب به نام کتب اربعه داریم که برای ما بسیار ارزشمند است اهل سنت نیز شش کتاب بسیار مهم دارند که به مهدویت در تمام این کتاب ها اشاره شده است.

 

فوادیان در پایان خاطرنشان کرد: امروز بسیار مناسب است از ظرفیت وجود امامی که همه اختلافات را برطرف می کند و همه امت ها و ملت ها را بر یک موضوع مشترک گرد هم آورد، پراکندگی ها را تبدیل به جمع می کند، رای وحدت استفاده کرده و در سایه این وحدت امام عصر(عج) را به جهانیان بشناسانیم.

 

نظر شما