شناسهٔ خبر: 22837167 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

آخرین تحولات نشست شورای همکاری کشورهای خلیج فارس؛

پادشاه عربستان سعودی هم در نشست سران در کویت شرکت می کند

این نخستین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس از زمان وقوع بحران بی سابق عربی در خلیج فارس است.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آناتولی ترکیه در گزارشی نوشت: یک منبع دیپلماتیک گفت که ملک«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی ریاست هیأت عربستان سعودی در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس که قرار است در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری در کویت برگزار شود را به عهده می گیرد.

این نخستین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس از زمان وقوع بحران بی سابق عربی در خلیج فارس است به طوری که در این بحران کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر روابط خود با قطر را در 5 ژوئن سال جاری قطع کردند سپس با ادعای حمایت قطر از تروریسم اقدامات مجازات هایی را علیه این کشور در پیش گرفتند؛ اتهامی که قطر آن را رد می کند و کشورهای چهارگانه تحریم کننده را متهم به تلاش برای دیکته کردن تصمیم ها به این کشور کرده است.

این منبع دیپلماتیک که نخواست نامش فاش شود، در ادامه به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت که هیأت مقدماتی عربستان در عمل به عربستان رسید.

عربستان سعودی تا شب گذشته جزئیات مشارکت در نشست سران در کویت و طبیعت هیأت این کشور را اعلام نکرده بود.

این منبع در ادامه همچنین تأکید کرد که حضور در نشست سران در بالاترین سطح توسط شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهد بود و این نشست تلاش می کند که ابزارهای قاطعی برای وحدت کشورهای حاشیه خلیج فارس را ایجاد کند.

شورای همکاری خلیج فارس کشورهای عربی خلیج فارس را در بر می گیرد و از سال 1981 تأسیس شد و مقر آن نیز ریاض است.اعضای این شورا شامل عربستان سعودی، امارات، بحرین، قطر، کویت و سلطنت عمان می شوند.

منبع یاد شده تصریح کرد که قرار است ظهر روز سه شنبه به کویت برسند و نشست افتتاحیه ساعت پنج همان روز و نشست پایانی ظهر روز چهارشنبه برگزار شوند.

این منبع همچنین گفت که وزرای خارجه کشورهای حاشیه خلیج فارس یا نمایندگان این وزرا روز سه شنبه نشستی را در کاخ«بیان» در استان«حولی» (در جنوب پایتخت) برای رایزنی و تدوین موضوع هایی که رهبران درباره آنها سخن می گویند برگزار کنند.

در همین حال، وزیر  خارجه قطر اعلام کرد که امیر این کشور در نشست آتی سران شورای همکاری خلیج فارس شرکت می‌کند.

شیخ «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» رئیس دستگاه دیپلماسی قطر اظهار کرد که به رغم اختلاف‌های دوحه با برخی کشورهای عربی، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر این کشور در نشست شورای همکاری خلیج فارس شرکت می‌کند.

وی تأکید کرد: نشست وزیران با حضور قطر امروز برگزار می‌شود و برای نشست سران نیز امیر قطر حضور خواهد داشت.

در تحولی دیگر، صبح روز گذشته- یکشنبه- نیز دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس با صباح الأحمد امیر کویت دیدار و درباره برگزاری اجلاس این شورا گفت‌وگو کرد.

«عبداللطیف بن راشد الزیانی» دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس که به کویت سفر کرده است، صبح روز یکشنبه با امیر کویت دیدار کرد.

خبرگزاری رسمی کویت (کونا) گزارش داد که در این دیدار آمادگی لازم برای برگزاری سی‌وهشتمین دور اجلاس شورای همکاری خلیج‌فارس که قرار است طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در کویت برگزار شود، مورد بررسی قرار گرفت.

یک منبع مسئول در وزارت خارجه کویت نیز دو روز پیش اعلام کرد که اقدامات مربوط به تحویل دعوتنامه‌های «صباح الأحمد الجابر الصباح» امیر کویت به سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به پایان رسیده است.

برخی منابع دیپلماتیک نیز گزارش دادند که کویت از ریاض چراغ سبز برای برگزاری اجلاس شورای همکاری خلیج‌فارس بدون هیچ پیش‌شرطی را دریافت کرده است.

بنابر این گزارش، برگزاری نشست سران شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس در کویت در صورت برگزاری آن گشایشی در بحران خلیج فارس به شمار می رود که از شش ماه پیش به وجود آمده و همچنان ادامه دارد.کویت نیز با میانجی گری تلاش زیادی کرد که آن را حل کند.

 

نظر شما