مدتی پیش، موزیلا با عرضهی بهروزرسانی عمدهای برای مرورگر متن باز فایرفاکس، تغییرات قابل توجهی در این مرورگر اعمال کرد که با بازخورد مثبتی از سوی کاربران مواجه شد. حال با توجه به گزارش روز جمعهی این بنیاد مبنی بر افزایش درآمد ۲۴ درصدی در سال ۲۰۱۶، منبع مالی برای بازسازی مرورگر موزیلا را بهتر میدانیم.
برطبق گفتهی این بنیاد غیر انتفاعی، این افزایش درآمد، بهطور کلی درآمد موزیلا را تا ۵۲۰ میلیون دلار افزایش داده است؛ البته در این بین هزینهها نیز با افزایش روبرو شده و از ۳۳۷ میلیون دلار به ۳۶۱ میلیون دلار رسیده است که تغییر چشمگیری نیست. بنیاد موزیلا که اکنون حدود ۱۲۰۰ کارمند دارد، نتایج مالی سال گذشته خود را با احتساب مطالبات مالی منتشر کرده است.
اکثر درآمد موزیلا از جانب همکاری با موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو، داکداکگو، بایدو و یاندکس تأمین میشود. هنگامی که اقدام به جستجو در نوار آدرس مرورگر فایرفاکس میکنید، موتورهای جستجو در کنار نمایش نتایج، اقدام به نمایش تبلیغات نیز میکنند که همین موضوع بخشی از درآمد موزیلا را تشکیل میدهد. این بنیاد در سال ۲۰۱۴ قراردادی با یاهو به امضا رساند که برطبق آن، بهمدت ۵ سال یاهو موتور جستجوی پیشفرض مرورگر فایرفاکس در ایالات متحده آمریکا میشد؛ البته با توجه به شرایط بحرانی یاهو، موزیلا پس از گذشت ۳ سال این قرارداد را فسخ کرد و دوباره به استفاده از گوگل روی آورد.
موزیلا مأموریت خود را شکستن انحصار اینترنت غولهای بزرگ فناوری میداند؛ مأموریتی که حدود یک دههی پیش با شکست انحصار اینترنت اکسپلورر، اولین گام خود را در این زمینه برداشت و اکنون قصد دارد این عمل را برای گوگل کروم انجام دهد.
بهعنوان مثال، هفتهی گذشته AirBnB و Groupon که به ترتیب سایتهایی برای اجازهی اتاق و تخفیفات فروشگاهی هستند، اعلام کردند که وبسایت آنها برای کار روی مرورگر کروم بهینه شدهاند؛ هرچند Groupon چند روز بعد اعلام کرد که وبسایت آنها از تمام مرورگرهای اصلی پیشتیبانی میکند اما این نمونهای از انحصارطلبی در فضای اینترنت است که موزیلا در صدد شکستن آن است.
موزیلا با عرضهی مرورگر فایرفاکس کوانتوم که نسخهی ۵۷ از مرورگر این شرکت است، با افزایش سرعت و اضافه کردن ویژگیهای جدید قصد دارد اولین گام اساسی در عصر کنونی را برای جلوگیری از انحصارطلبی در فضای وب بردارد.
اگرچه هنوز جزئیات قرارداد جدید موزیلا با گوگل فاش نشده است؛ ام مدیر امور حقوقی و تجاری، دینل دیکسون از روند روبهرشد سازمان خود میگوید:
ما به آیندهی موزیلا اطمینان داریم و روابط تجاری خود را بهگونهای تنظیم کردهایم که ما را در ادامهی رشد و موفقیت یاری میکند.
موزیلا علاوه بر حوزهی مرورگر دسکتاپ، باید راهی طولانی در حوزهی مرورگر موبایل بپیماید تا سلطهی بیچونوچرای مرورگرهای سافاری اپل و کرومِ گوگل را پایان دهد.
خرید سرویسهایی همچون پاکت و عرضهی نسخهی کوانتوم مرورگر فایرفاکس برای کاربران اندروید و آیاواس، نشان از عزم راسخ این بنیاد برای ورود قدرتمند به حوزهی موبایل دارد.
بر طبق آخرین آمار، هماکنون مرورگر فایرفاکس نزدیک به ۱۳ درصد از سهم مرورگرهای وب رایانههای شخصی را به خود اختصاص داده است.