شناسهٔ خبر: 22822083 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

واشنگتن پست گزارش داد:

اگر ترامپ قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد...

گفته شده است دونالد ترامپ احتمالا قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت خواهد شناخت؛ اقدامی که موجی از انتقادات فلسطینی و بین ‌المللی را به همراه خواهد داشت و می ‌تواند بیش از پیش به اوضاع تنش ‌آلود خاورمیانه دامن بزند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: برخی از مشاوران ارشد امنیت ملی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه در کاخ سفید جمع شدند تا بحث و جدل ناراحت کننده ای را آغاز کنند.

بر روی میز چگونگی اقدام دولت در مدیریت مهلت مقدماتی برای انجام وعده خود مبنی بر انتقال سفارت آمریکا در سرزمین های اشغالی از «تل آویو» به «بیت المقدس» قرار داشت. به گفته مقامات و دیگر افراد نزدیک به این موضوع، انتظار می رفت که کاخ سفید بار دیگر این حرکت را به تعویق بیاندازد اما بیانیه ای صادر کند مبنی بر اینکه ترامپ همچنان به وعده خود متعهد است.

به عقیده آنها، سپس  ترامپ باز هم می تواند سرش را بالا بگیرد.

به گفته دو تن از افراد نزدیک به این بحث، در این مذاکره که حدود یک ساعت طول کشید، ترامپ که مدت طولانی تر از حد انتظار ماند، هیجان زده و ناراحت شد. آنها گفتند ترامپ بر وعده انتخاباتی خود متمرکز شده است و این باعث می شود که چشمان خود را بر روی اقدام احتمالی فلسطینی ها و حامیان آنها ببندد. همه به شکل ناشناس اظهارنظر می کردند زیرا نمی دانستند بیانیه کاخ سفید چه خواهد بود.

در نهایت این شد که رسانه ‌ها اعلام کردند دونالد ترامپ بنا دارد هفته آینده بیت‌ المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد و تصمیمش مبنی بر موافقت با انتقال سفارت این کشور از تل آویو به بیت‌ المقدس را رسما اعلام کند؛ تصمیمی که می ‌تواند به دور جدید تنش ‌ها میان اسرائیلی ها و فلسطینی‌ ها منجر شود و امیدواری برای از سرگرفته شدن مذاکرات صلح خاورمیانه را به یاس تبدیل کند.

هنوز این اقدام عملی نشده، مقام ‌های فلسطینی موضع گیری کرده اند. مقام‌ های دولت خودگردان فلسطین گفته‌ اند که بیت‌ المقدس را پایتخت اصلی خود می ‌دانند. این واکنشی به اقدام احتمالی دولت امریکا مبنی بر انتقال سفارتخانه‌ اش به بیت ‌المقدس است.

«نبیل ابوردینه» روز جمعه به رسانه‌ ها گفت که برقراری صلح و آشتی در خاورمیانه به سرنوشت بیت المقدس شرقی وابسته است.

ابوردینه افزوده است که به رسمیت شناختن حق حاکمیت دولت فلسطینی و لغو سیاست شهرک‌ سازی اسرائیل در زمین ‌های اشغالی سرآغاز هر نوع دیپلماسی آشتی‌ جویانه در خاورمیانه است.

این اقدام اثر فوری کمی دارد، اما موضع ایالات متحده در دهه های گذشته را در این مورد که بیت المقدس  و وضعیت آن باید از طریق مذاکرات حل شود، تغییر می دهد. در حالی که این تغییر سیاست، وعده مبارزات انتخاباتی ترامپ را برآورده نمی کند، اما به او اجازه می دهد به هواداران خود نشان دهد که او تابوی نحوه مدیریت اوضاع در تنش ها در خاورمیانه در دولت های گذشته را می شکند.

ترامپ در دوران کارزارهای انتخاباتی به اسرائیل و یهودیان حامی این رژیم در آمریکا وعده داده بود که در صورت ورود به کاخ‌ سفید زمینه را برای انتقال سفارت کشورش به تل آویو فراهم خواهد کرد؛ تصمیمی که روسای جمهور قبلی آمریکا هم به رغم اظهار موافقت با آن از عملی کردنش طفره رفتند.

چند روز پیش هم «مایک پنس» معاون رئیس ‌جمهور آمریکا خبر داده بود که دونالد ترامپ فعالانه در حال بررسی نحوه انتقال سفارت این کشور در سرزمین های اشغالی از تل آویو به بیت ‌المقدس است.

کنگره آمریکا در سال 1995 با تصویب قانونی دستور انتقال سفارت آمریکا به بیت‌ المقدس را صادر کرد ولی این مصوبه به خاطر هزینه دیپلماتیک بالایی که می ‌تواند برای منافع آمریکا داشته باشد از جمله واکنش شدید متحدان عرب واشنگتن، هیچ‌ گاه اجرایی نشده است.

روسای جمهور آمریکا - «بیل کلینتون»، «جورج بوش» و «باراک اوباما» - طی دو دهه گذشته هر شش ماه یک بار با امضای دستورالعملی اجرای مصوبه کنگره را به تاخیر انداخته ‌اند.

دولت‌ های گذشته آمریکا، از 70 سال پیش تاکنون، موضع شان این بوده است که سرنوشت بیت ‌المقدس باید با مذاکرات بین دو طرف معین شود و اقدامی نمی ‌کنند که به معنی موضع‌ گیری برای تاثیرگذاری بر نتیجه چنین مذاکراتی باشد.

جورج دبلیو بوش رئیس ‌جمهور پیشین آمریکا در کارزارهای انتخاباتی ‌اش وعده انتقال سفارت آمریکا از تل ‌آویو به بیت‌ المقدس را داده بود ولی بعد که آن را عقب انداخت، گفت که دولت من متعهد می ‌ماند که روند انتقال سفارت ‌مان به بیت‌ المقدس را آغاز کند.

اگر قرار باشد رئیس جمهور آمریکا این بار نیز انتقال این سفارت ‌خانه را به تاخیر بیندازد، این هفته موعد امضای سندی است که اجرای دستورالعمل کنگره را به شش ماه دیگر محول کند.

به نظر کارشناسان، رئیس جمهور در برابر دوراهی قرار گرفته است: از سویی مایل است روند مذاکرات خاورمیانه را احیا کند، اما از سوی دیگر از حساسیت چنین موضوعی باخبر است، زیرا فلسطینی ‌ها همواره تاکید کرده‌ اند که شرق بیت ‌المقدس را پایتخت حقیقی کشور خود می ‌دانند.

در روزهای اخیر از منابع نزدیک به رئیس جمهور نقل می‌ شود که او به انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس عازم است، اما می‌ داند که اعلام این موضوع می ‌تواند بیش از پیش به اوضاع تنش ‌آلود خاورمیانه دامن بزند.

معاون ترامپ قرار است نیمه ماه دسامبر به سرزمین های اشغالی سفر کند و پیام قاطعیت و تعهد آمریکا برای نزدیک ‌تر کردن دو کشور را ببرد. امکان دیگر این است که اعلام این موضوع به مایک پنس در این سفر واگذار شود. او گفته است: «با رئیس جمهور است که این موضوع کی و کجا اعلام شود.»

 

 

نظر شما