شناسهٔ خبر: 22820703 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

افزایش ۱۴ بازار جدید به مقصد صادرات کالاهای زنجان

صاحب‌خبر -

فهیمه ملک محمدی: نرخ ارز، رقابت‌پذیری و تولید برای صادرات از موارد مهم در اقتصاد به‌شمار می‌رود. در این زمینه بهترین رویکرد برای فعالیت و ترمیم اقتصاد، نگاه ویژه و عمیق به بازارهای خارجی برای افزایش صادرات است.

استان زنجان ظرفیت‌های بالایی در بخش‌های گوناگون اقتصادی دارد و باید تمامی این بخش‌ها برای توسعه صادرات مورد توجه قرار گیرند و سهم آنها از مجموع صادرات استان افزایش پیدا کند. مسئولان استان زنجان در تلاشند تا پایان سال رویکردهای خود را با جدیت مانند سال‌های گذشته دنبال کنند. همچنین آنها در نظر دارند فعالیت‌هایشان را برمبنای عملکرد سال‌های گذشته تنظیم کنند زیرا خوشبختانه عملکرد استان زنجان در سال‌های گذشته قابل‌توجه بوده و نمره قابل قبولی گرفته است. سال گذشته حجم صادرات این استان هم ازلحاظ ارزش و هم ازلحاظ وزنی روندی صعودی داشته است. همچنین یکی از دستاوردهایی که حاصل‌شده تنوع بازارهای صادراتی هم به لحاظ افزایش مقاصد صادراتی و هم به لحاظ تنوع کالایی بوده است. این نتیجه را می‌توان متاثر از حضور هیات‌های تجاری که یا به بازارهای هدف سفر می‌کردند یا در استان زنجان پذیرش می‌شدند، دانست. به گفته کارشناسان، بسیاری از کشورها برای نجات اقتصاد توجه ویژه‌ای به بخش خصوصی دارند. تجربه موفق سایر کشورها نشان می‌دهد هر زمان که آنها به بخش خصوصی توجه کردند اقتصادشان شکوفا شده و رونق گرفته است؛ بنابراین زمانی که دو دلیل و برهان واضح برای این کار داریم بهترین نظر برای ایجاد اقتصاد پایدار تولید ازسوی بخش خصوصی است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: سال ۹۴حدود ۲۶۵ میلیون دلار صادرات از استان انجام شد و این رقم در سال گذشته به ۳۵۵ میلیون دلار رسید که خوشبختانه از هدف تعیین شده (۳۴۵ میلیون دلار)بیشتر بود.
ناصر فغفوری در گفت‌وگو با صمت با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۱۱۷درصد از برنامه‌های توسعه صادرات امسال محقق شده است، افزود: پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات استان تا پایان سال از مرز ۴۳۰ میلیون دلار عبور کند.
وی ادامه داد: به‌منظور افزایش صادرات استان امسال برای نخستین بار توانستیم تمام واحدهای صنعتی و معدنی استان را در فاصله زمانی ۹ ماه از لحاظ صادرات ممیزی کنیم و در این زمینه ۴ گروه را جایگزین کردیم؛ واحدهای صادراتی که کالای صادراتی را با برنامه صادراتی صادر می‌کنند، واحدهایی که کالای صادراتی دارند اما با برنامه صادراتی صادر نمی‌کنند، واحدهایی که کالا صادر می‌کنند اما فقط به دلیل مزیت‌های زودگذری که در کشور ایجاد شده قابلیت صادرات کالا را ندارند، برخی از واحدها نه برنامه صادراتی دارند و نه کالاهای آنها صادراتی است که بیشتر برای تامین مصارف و نیازهای داخلی اقدام می‌کنند.

 


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تصریح کرد: تمام واحدهای استان با این طبقه‌بندی مشخص شدند. در این زمینه پرسشنامه‌های مورد نظر تکمیل و برای هر گروه یک برنامه راهبردی تعیین شده که چگونه بتوانیم واحدها را از گروه‌های پایین‌تر به سمت گروه‌های بالا هدایت و چگونه از سبدهای صادراتی واحدهای بالاتر برای تقویت و ارتقای واحدهای پایین‌تر استفاده کنیم. این برنامه در قالب یک کتاب که طرح ممیزی استان است تدوین و در برنامه روز ملی صادرات در استان، رونمایی شد.
افزایش ۲۵ درصدی صادرات فرش
فغفوری تاکید کرد: در این برنامه‌ها به موضوع تنوع بازارهای صادراتی اشاره شد که برای امسال ۱۴ کشور به‌عنوان مقصد صادراتی جدید به استان اضافه شدند و حدود ۷ واحد تولیدی استان به جرگه صادرکنندگان پیوستند.
وی اظهار کرد: به‌منظور توسعه صادرات استان نیم‌نگاهی هم به حوزه کشاورزی داشتیم. از آنجایی که متولی بخش صادرات سازمان صنعت معدن و تجارت است علاوه بر حوزه صنعت و معدن، به صادرات محصولات هسته‌دار توجه ویژه‌ای شد. صادرات سرب و روی را هم در دستور کار قرار داده‌ایم. تلاش ما این است که سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در توسعه صادرات این محصولات را با تولی‌گری خود استان پیش ببریم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به بازارهای صادراتی بیان کرد: تنوع بازارهای صادراتی استان بسیار است. به کشورهای عراق، ترکیه، امارات، قطر، کویت، پاکستان، افغانستان، کشورهای آسیای شرقی و آسیای میانه، کشورهای اروپایی مانند آلمان و ایتالیا وحتی برزیل و امریکا هم صادرات انجام شده است.
فغفوری اظهار کرد: از عمده کالاهای صادراتی استان می‌توان به شمش سرب، شمش روی، انواع ترانسفورماتورهای قدرت، محصولات لبنی، سیم و کابل‌های تخصصی، انواع منسوجات نبافته و بیسکویت اشاره کرد. همچنین امسال در حوزه محصولات کشاورزی برای نخستین بار سهم صادرات استان از مرز ۱۰ درصد گذشت.
وی با اشاره به اینکه حدود ۸۰درصد محصولات صادراتی استان به حوزه صنعت و معدن اختصاص دارد، اضافه کرد: خوشبختانه صادرات فرش امسال نسبت به سال گذشته حدود ۲۵ درصد افزایش داشته است.

 


فعالیت بیش از ۱۰۰ واحد تولیدی و صادراتی
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: به‌منظور توسعه صادرات استان زنجان امسال صادرات ۳۸۰ میلیون دلاری هدف‌گذاری شد. خوشبختانه در سال‌های گذشته شاهد رشد مثبت صادرات غیرنفتی استان بوده‌ایم و در ۷ ماه امسال نیز همین روند ادامه داشته، به طوری که میزان صادرات استان برمبنای مبداء تولید در این مدت بیش از ۲۵۲ میلیون دلار بوده است.
امیر علی مسیبی در گفت‌وگو با صمت افزود: سال گذشته حدود ۱۷ شرکت استان علاوه بر اینکه از گمرک خود استان صادرات انجام می‌دادند از سایر گمرکات استان‌های دیگر هم صادرات داشتند، به همین منظور با این شرکت‌ها جلسه برگزار کردیم و مشکلات این بخش آسیب‌شناسی شد. وی ادامه داد: درصددیم جلسه‌ای در زمینه پایش تجارت خارجی با حضور مدیر گمرک استان و سایر مسئولان این حوزه برگزارکنیم که تا حدی که امکان دارد صادرات از گمرک استان انجام شود تا صادرات استان نسبت به سال‌های گذشته افزایش یابد. معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه در استان بیش از ۱۰۰ واحد تولیدی و صادراتی فعال هستند که محصولات تولیدی خود را به ۴۰ کشور هدف صادر می‌کنند، تاکید کرد: ۱۴ کشور هدف جدید صادراتی شامل تایلند، عمان، بحرین، مالزی، لهستان، ساحل عاج، استرالیا، نیجریه، کرواسی، اوگاندا، نیوزلند، لبنان، کنیا و پرتغال به مجموعه کشورهای مقصد صادراتی استان زنجان، اضافه شده‌اند. با احتساب ۳۰ مشتری کالاهای صادراتی زنجان این بازار به ۴۴ کشور رسید. از نگاه کارشناسان، اهمیت صادرات غیرنفتی و نقش آن در رشد و توسعه اقتصادی کشورها برکسی پوشیده نیست و توسعه صادرات غیرنفتی لازمه رشد پایدار اقتصاد هر کشوری است. علاوه بر این حمایت از سرمایه و تولید داخلی، رشد کسب‌وکار در کشور را به دنبال دارد که درنتیجه آن اشتغال ایجاد می‌شود. به‌طور حتم اگر طرح‌هایی که مطرح شد به‌خوبی اجرا شود گام‌های موثری برداشته خواهد شد. امیدواریم زنجان امسال را هم مانند سال گذشته با موفقیت پشت سر بگذارد.