شناسهٔ خبر: 22817572 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

رییس آموزش و پرورش استثنایی در آستانه روز جهانی معلولان خواستار شد

استخدام معلولان اجباری شود

صاحب‌خبر -

 رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تاکید بر حل مشکل اشتغال معلولان گفت: تعداد ۶۵ هزار و ۸۰۰ نفر دانش‌آموز دیر آموز در مدارس عادی تحصیل می‌کنند. مجید قدمی‌در نشست خبری که در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برگزار شد اظهارکرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی هفت گروه دانش‌آموزان آسیب دیده را تحت پوشش قرار می‌دهد. وی افزود: اگر معلولیت باعث تفاوت فاحش در وضعیت فرد شود این سازمان باید او را تحت پوشش قرار دهد.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: دانش آموزان آسیب دیده ذهنی به لحاظ بهره هوشی بین ۵۰ تا ۷۰ هستند و دانش آموزان عادی ۱۰۰ هستند. برای آنهایی که در مرز قرار می‌گیرند خدمات حمایتی ارائه می‌دهیم اما آنها را تحت پوشش قرار نمی‌دهیم.وی ادامه داد: تعداد ۷۴ هزار و ۱۷۵ نفر در مدارس استثنایی تحصیل می‌کنند و اگر معلولیت دشوار باشد دانش آموز را در مدارس استثنایی ثبت نام می‌کنیم. قدمی‌ ادامه داد: بیشترین گروه دانش‌آموزان تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی دانش آموزان آسیب‌دیده ذهنی و کمترین آنها نابینایان و طیف اوتیسم هستند. وی بیان کرد: تعداد ۲۳ هزار ۵۷۴ نفر نیروی انسانی داریم. هفت هزار و ۹۴۱ نفر مرد ۱۵ هزار و ۴۰ نفر زن هستند.وی افزود: تعداد ۱۵ هزار نفر دارای مدرک لیسانس، نزدیک به ۴ هزار نفر نیز فوق لیسانس هستند. رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: کمترین گروه ما دانش‌آموزان اوتیسم هستند، تعداد ۲ هزار نفر در مدارس تحصیل می‌کنند. باید برای دانش‌آموزان اوتیسم کار کشوری انجام شود. چون شرایطی دارند که ارگان‌های دیگر باید برعهده بگیرند. وی با اشاره به فراگیرسازی گفت: در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که نگاه به معلولیت تغییر یافته است. آموزش فراگیر می‌گوید اگر دانش‌آموز با نیاز ویژه را به سیستم گلخانه‌ای ببرید با شعار آموزش و پرورش که آماده‌سازی افراد برای زندگی است تناقض خواهد داشت. کودکان خاص حق دارند در کنار دانش آموزان عادی تحصیل کنند و ما باید شرایط مدارس را  برای آنان مهیا کنیم. وی افزود: در هر منطقه ای یک مدرسه استثنایی داریم و همچنین چند مدرسه عادی داریم که مدرسه استثنایی پشتیبان مدارس عادی می‌شوند تا دانش آموز با نیاز ویژه را پذیرا باشند. وی افزود: تعداد ۶۵ هزار و ۸۰۰ نفر دانش آموز دیر آموز تشخیص داده شده‌اند و در مدارس عادی تحصیل می‌کنند. به تمام مدارس عادی چگونگی تدریس به این دانش آموزان را آموزش داده‌ایم. وی با اشاره به مشکلات سازمان گفت: با پیگیری، پرداخت سنوات ارفاقی از سوی تامین اجتماعی حل شد. همچنین با پیگیری‌هایی که انجام داده ایم از سال ۸۸ تا ۹۱ که سنوات ارفاقی نگرفته‌اند، کارهای قانونی انجام شده است و نیاز به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار دارد که ما در حال پیگیری تخصیص اعتبار هستیم. وی با اشاره به اینکه سالانه ۷۰۰ نفر خروجی نیروی انسانی داریم گفت: دانشگاه فرهنگیان سالانه ۲۵۰ نفر نیرو برای ما تامین می‌کند و به جز این از نیروهای طرحی برای بخش کاردرمانی و گفتار درمانگر بهره می‌بریم و باید از طریق آزمون‌های استخدامی‌نیز نیرو جذب کنیم که البته این‌ها آموزش‌های لازم را ندیده اند و باید در دوره‌های آموزشی شرکت کنند. قدمی‌با اشاره به اینکه امسال ۹ هزار و ۵۹۱ دانش آموز درخواست جهش تحصیلی داشتند گفت: برای جهش پایه اول به سوم دو هزار و ۲۱۸ نفر متقاضی بود که هزار و ۲۰۰ نفر تایید شدند در پایه چهارم نیز ۹۸۴ نفر متقاضی بودند که ۴۵۰ نفر تایید شدند. وی بیان کرد: هنگامیکه آزمون استخدام برگزار می‌شود، در وزارت آموزش و پرورش ۳ درصد جذب نیرو از فارغ التحصیلان با نیازهای ویژه داریم. باید سایر دستگاه‌ها به میدان بیایند.