به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون وزیر راه و شهرسازی در بیان ویژگیها و مزیتهای بندر شهیدبهشتیچابهار، گفت: یکی از مهمترین ویژگی بندر شهیدبهشتی چابهار موقعیت جغرافیاییاش است و اینکه تنها بندر اقیانوسی کشور است که خارج از محدوده تنگههرمز و خلیجفارس قرار دارد. از اینرو به جهت دسترسی دریایی مناسب و امکان توسعه پسکرانهایاش شرایط ویژه و خاصی دارد.
راستاد ادامه داد: به جهت آنکه بتوانیم وزش بادهای شدید فصلی را که امکان فعالیت در بندر را به مدت ۴ ماه در سال عملا غیرممکن میکرد حوضچه آرامش را ایجاد کردیم. در حالحاضر نیز ۱۴۷۰ مرت طول موجشکن را در بندرشهیدبهشتیچابهار طویل کردیم. در عین حال، قریب به ۵ کیلومتر دایک حفاظتی ایجاد شده که مقابل آن نیز ۱۷۰۰ متر اسکله احداث شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: کاربری اسکلهها برای کشتیهای کانتینربر و چندمنظوره است. همچنین با استفاده از مصالح حاصل از لایروبی که ۱۵.۸ میلیون مترمکعب است حدود ۲۰۳ هکتار محوطه استحصال شد که برای فضای عملیاتی بندر از آن استفاده میشود که این هم یک دستاورد بسیار مهمی بود که با انجام لایروبی به عمق ۱۶ متر رسیدیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: هماکنون با عمق آب خور ۱۶ متر در بندر شهید بهشتی چابهار امکان پهلودهی کشتیهای ۱۰۰ هزار تنی فراهم است که این به عنوان مزیت ویژه بندر شهید بهشتی چابهار شناخته میشود.
وی ادامه داد: امروزه در صنعت کشتیرانی از جهت مقیاس، پهلوگیری کشتیهای بزرگ مزیت مهمی محسوب میشود و بندر شهیدبهشتی چابهار هماکنون این مزیت را به دست آورده است. اینکه به یکباره یک بندر به میزان ۶ میلیون تن افزایش ظرفیت یافته است بسیار مهم است. پیشتر، بندر شهید بهشتی چابهار ۲.۵ میلیون تن ظرفیت داشت و هماکنون این ظرفیت به ۸.۵ میلون تن رسیده است که ۳ برابر افزایش ظرفیت را در بندر شهید بهشتی چابهار هم اکنون داریم.
راستاد با اشاره به اینکه ویژگیهای فوق مربوط به فاز نخست بندرشهید بهشتی چابهار است، گفت: نهایتا انتظار می رود با خاتمه ۵ فاز بندرشهیدبهشتی چابهار بالغ بر ۸۰ میلیون تن ظرفیت بندر شهیدبهشتی چابهار افزایش یابد.
وی تصریح کرد: بندر شهید بهشتی چابهار با تکمیل در پنج فاز به یکی از بزرگترین بنادر تجاری کشور تبدیل خواهد شد که میتواند سهم عمدهای در جذب کشتی و کالا برای کشور ایجاد کند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به این مطلب که بندر شهید بهشتی چابهار تنها دارای مزیت برای ایران نیست، گفت: بندر شهید بهشتی چابهار به دلیل موقعیت راهبردی و کمکی که میتواند به تسهیل ترانزیت کالا و مبادله کالا بین کشورهای مختلف داشته باشد یک پروژه بین المللی است.
راستاد تاکید کرد: بندر شهیدبهشتی چابهار در واقع دروازه ملل محسوب میشود و شعاری که ما برای بندر انتخاب کردهایم کاملا با ویژگیهای آن مطابقت دارد.
وی ادامه داد: بنابراین فرمایش ریاستمحترمجمهوری مبنی بر اینکه افتتاح فاز نخست چابهار یک پروژه مهم محسوب میشود مطمئنا به واسطه نقشی است که بندر چابهار میتواند در عرصه ترانزیت و مبادله کالا بین کشورهای پیرامون ایران و کریدورهای ترانزیت مخصوصا کریدور شمال- جنوب داشته باشد.
گفتنی است، فاز نخست بندرشهیدبهشتی چابهار ۱۲ آذرماه با حضور ریاستجمهوری، وزیر راه و شهرسازی کشورمان و مقامات ۱۳ کشور افتتاح میشود.