شناسهٔ خبر: 22811314 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

معلم محور اصلی و خط مقدم تعلیم و تربیت است

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: معلم محور اصلی و خط مقدم تعلیم و تربیت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش به نقل از استان كرمان، محمد محسن بیگی در جمع سرگروه های آموزشی متوسطه دوره دوم شهرستان ها و مناطق استان کرمان پرورش دانش آموزانی متعهد و متفکر و در طراز جمهوری اسلامی ایران را مهمترین فلسفه شکل گیری نظام تعلیم و تربیت در کشور دانست و خاطر نشان کرد: اگر فلسفه شکل گیری آموزش و پرورش برای فرهنگیان، اولیا و دانش آموزان نهادینه نشود اهداف سازمانی این دستگاه مهم و زیر ساختی محقق نخواهد شد و آینده کشور دچار مشکل می شود.

وی با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت اجزای مختلفی دارد  و  اجزای آموزشی، پرورشی، تربیتی،  معلم و  اولیا در  خط مقدم  هستند اظهار کرد: نبود هرکدام از ارکان تعلیم و تربیت از قبیل محتوا، فضای آموزشی و ... موجب اختلال و آسیب در فرایند یاددهی و یادگیری می شود.

محسن بیگی از معلم به عنوان محور اصلی و خط مقدم تعلیم و تربیت نام برد و تصریح کرد: مدیر مدرسه و سرگرو ههای آموزشی نقش واسطه ای دارند وباید خط مقدم را از جهت رفتار، کنترل توانمندی، تبادل افکار و تجربیات ، تجزیه و تحلیل مسائل مختلفی که در حوزه عملیاتی او اتفاق می افتد زیر ذره بین داشته باشند و آن را به سیاست گذاران و برنامه ریزان منتقل کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان افزود: اگر این اتفاق بیفتد گروه های آموزشی پویا، موثر و مفید می شوند و اگر در هر حلقه ای متوقف شوند موجب آسیب و نقص در عمکرد گروه های آموزشی  می شود.

محمد محسن بیگی خطاب به سرگروه های آموزشی گفت: شما اگر بتوانید با معلم در کلاس درس نه به عنوان مراقب و مواظب بلکه به عنوان کسی که می خواهید از او مراقبت کنید ارتباط برقرار کنید زمینه تسهیل فرایند یاددهی و یادگیری و اثر گذاری ایجاد می شود.

وی خاطر نشان کرد: اعتقاد داریم اگر معلم در کلاس درس خوب کار کند همه ی افرادی که در اطراف او هستند خوب استفاده می کنند و اگر خوب کار نکند، خوب دیده نشود، مورد ملاطفت قرار نگیرد و احساس نکند مورد مشورت است و سهم اساسی در تعلیم و تربیت دارد دچار مشکل می شویم.

محسن بیگی افزود: مسائل و مشکلات در آموزش و پرورش همیشه وجود دارد اما باید با تفکر و برنامه ریزی عملیاتی در راستای حل مشکلات گام برداشته شود زیرا مسئله و مشکل لازمه خلاقیت، ابداع، اکتشاف و بارور شدن اندیشه افراد است و اندیشه، تفکر و تئوری زمانی شکل می گیرد که احساس نیاز وجود داشته باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان تاکید کرد: باید به عنوان یک اصل مشکلات را بپذیریم اما باید به دنبال خنثی و کم اثر کردن مشکلات باشیم.

محمد محسن بیگی خاطر نشان کرد: در حوزه تعلیم و تربیت اگر معلم از دید احترام، مشارک در تصمیم، تئوری پردازی و مشارکت در تجزیه و تحلیل و روش خوب دیده شود، علیرغم همه  کمبود ها می تواند نقش منجی و هدایت گر را برای دانش آموز ایفا کند.

وی فراهم کردن شرایط لازم برای تبادل تجربیات، افکار و اندیشه ها، مساله یابی ، توانمند سازی معلمان، تحقیق و پژوهش  و نقد و تجزیه تحلیل فعالیت ها و برنامه های آموزشی و پرورشی را از مهمترین وظایف سرگروه های آموزشی دانست.

نظر شما