محمدرحیم روانبخش در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به آمادهسازی فاز یک توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و افتتاح آن در روز آینده اظهار داشت: قرارگاه خاتم پیمانکار فاز یک توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و همچنین خط آهن چابهار - ایرانشهر - زاهدان است تا به این ترتیب چابهار به شبکه راهآهن سراسری کشور متصل شود.
وی ادامه داد: در این پروژه 300 هکتار حوضچه آرامش بابت تسهیل کنارهگیری کشتیها در اسکله ایجاد شد،ضمن اینکه بازوی اصلی موجشکن 1472 متر طول دارد، ارتفاع موجشکن در آب نیز 23 متر و عرض آن 85 متر است و کشتیهای با آبخور 16 متر امکان پهلوگیری در بندر شهید بهشتی چابهار را دارند.
مدیرعامل مؤسسه عمران ساحل، اظهار داشت: در فاز یک توسعه بندر شهید بهشتی چابهار 5 پست اسکله شامل دو پست اسکله کانتینری و سه پست اسکله چندمنظوره احداث شد.
وی حجم لایروبی برای ایجاد اسکلهها را 16 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: 203 هکتار استحصال اراضی بابت این بندر از این محل انجام شد؛ این استحصال با 30 میلیون قطعه بلوک در پسکرانه، بلوکچینی شد.
مدیرعامل مؤسسه عمران ساحل اظهار داشت: بابت تأمین دستگاه لایروب به دلیل شرایط تحریم در کشور مشکلاتی وجود داشت اما قرارگاه خاتم در همان شرایط بهترین نوع لایروب را به بندر شهید بهشتی چابهار آورد.
روانبخش با بیان اینکه در فاز یک 16 هزار و 725 مترمربع ساختمان احداث شد، افزود: همچنین 116 سندر لاستیکی بابت پهلوگیری کشتیها در اسکله نصب شد؛ این تجهیزات موجب میشود که شناور هنگام پهلوگیری به اسکله برخورد نکند و موجب حفظ ایمنی شناور و جلوگیری از ضربه خوردن اسکله میشود.
روانبخش با بیان اینکه 560 هزار مترمکعب بتنریزی در فاز یک داشتیم، گفت: دایک پیرامون سنگی به طول 5 هزار و 30 متر اجرا کردیم و همه مصالح ما کاملاً بومی بود؛ سیمان از خاش که 540 کیلومتر فاصله دارد تأمین شد ضمن آنکه شن، ماسه و سنگ از 150 کیلومتری منطقه به بندر آوردیم.
وی عدم به کارگیری آهن و مفتول در ساخت اسکله بندر چابهار را از مزایای آن برشمرد و گفت: اغلب اسکلهها به صورت شمع و عرشه ساخته میشود و به دلیل جلوگیری از ایجاد خوردگی در این منطقه تلاش کردیم اسکله را به صورت بلوک غیرمسلح اجرا کنیم تا خوردگی رخ ندهد.
مدیرعامل مؤسسه عمران ساحل افزود: در ناحیه جزر و مد بلوکهای غیرمسلح به کار گرفته شد که این از محاسن پروژه است؛ ما از سیمانهای خاص نیز استفاده کردیم تا ترکهای بزرگ رخ ندهد.
روانبخش با بیان اینکه استفاده از نیروهای بومی در احداث بندر شهید بهشتی چابهار در دستور کار قرارگاه خاتم بود، اظهار داشت: 600 نفر از نیروهای بومی را آموزش دادیم و در این پروژه به کار گرفتیم که 30 میلیون قطعه بلوک را آنها اجرا کردند.
وی افزود: همچنین این قطعات بتنی و بلوکها همه در محل کارگاه خودمان تولید شد و 30 نفر از نیروهای بومی را آموزش دادیم تا دستگاههای ما بلوکزنی انجام دهند.
مدیرعامل مؤسسه عمران ساحل با اشاره به مزایای بندر شهید بهشتی چابهار در توسعه اقتصادی کشور گفت: کشورهای آسیای میانه، هند، افغانستان و بسیاری از کشورهای اروپایی مایلند بندر شهید بهشتی چابهار توسعه یابد زیرا این بندر از نظر موقعیت جغرافیایی یکی از بهترین مسیرهای ترانزیتی را فراهم میآورد.
روانبخش همچنین با اشاره به پیمانکاری قرارگاه خاتم در این پروژه در قالب EPC، بیان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی از محل منابع داخلی خود تأمین مالی اجرای پروژه را به عهده گرفت در حالی که پیش از این قرارداد به صورت EPCF بود که به دلیل مشکلات تحریم، تضامین و فاینانسها تأمین نشد.
وی با بیان اینکه پروژه توسعه بندر چابهار به عنوان یکی از پروژههای اقتصاد مقاومتی در کشور مطرح است، گفت: مقام معظم رهبری بارها بر توسعه سواحل مکران تأکید داشتهاند.
وی با اشاره به رعایت استانداردهای زیستمحیطی در این پروژه، اظهار داشت: در این راستا 32 هزار کلونی مرجان را از محل احداث اسکلهها به محل دیگری که مورد تأیید سازمان حفاظت از محیطزیست بود منتقل کردیم.
بنابراین گزارش فاز یک توسعه بندر شهید بهشتی چابهار روز آینده با حضور رئیس جمهور، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا، وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل سازمان بنادر دریانوردی و 15 نفر از سفرا و مسئولان کشورهای خارجی، افتتاح رسمی میشود.
انتهای پیام/م
∎