به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، اختتامیه چهل و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد، شب گذشته، ۱۰ آذرماه، در سالن صبا مشهد برگزار شد.
در آغاز این مراسم محمود شفق، دبیر چهل و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد با بیان اینکه چهل و هفتمین جشنواره فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی رشد با حضور ۱۲۵۷ فیلم از ۳۷ کشور در دو بخش بینالملل و ملی برگزار شد، عنوان کرد: هیئت انتخاب این دوره از جشنواره از میان فیلمهای رسیده، ۲۶۱ فیلم را حائز شرایط برای شرکت در پنج بخش مسابقاتی مستند، مستند علمی، پویانمایی داستانی بلند و کوتاه دانستند.
وی ادامه داد: از لحاظ موضوعی ۳۴ اثر در خصوص اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، ۶۲ اثر تعلیم و تربیت، ۲۶ اثر فرهنگ و تمدن، ۲۸ اثر سبک زندگی، ۱۹ اثر توسعه آموزشهای فنی و حرفهای، ۱۸ اثر مشارکتهای اجتماعی و فرهنگی، ۱۹ اثر حفظ سرمایههای ملی، ۲۲ اثر علمی و آموزشی، ۲۳ اثر دفاع مقدس، فرهنگ ایثار و شهادت توسط هنرمندان ارسال شد.
شفق در رابطه با داوری این جشنواره، گفت: با حضور ۱۹ داور ایرانی و پنج داور خارجی از کشورهای هند، بنگلادش، استرالیا و ... داوری در ۵۰۹ ساعت انجام شد، در طول هفته برگزاری جشنواره علاوه بر ۱۸ سالن نمایشی در سطح مشهد به طور همزمان در ۲۴ مرکز نمایشی دیگر در استانهای خراسان شمالی و جنوبی فیلمها به اکران درآمد.
در ادامه، علیرضا کاظمی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه پیامهای آموزشی و فرهنگی از پنجره «هنر هفتم» به عنوان یکی از بهترین رسانههای آموزشی در معرض دید مخاطبان و قضاوت هنرمندان این عرصه قرار گرفت و به نقاط مختلف ایران و جهان مخابره شد، افزود: همراهی فیلمسازان و کارگردانان برجسته ایران و جهان و .... در جشنواره بینالمللی فیلم رشد فرصت مناسبی برای آفرینشهای هنری در زمینههای علمی، آموزشی و تربیتی را فراهم کرده است.
کاظمی ادامه داد: به دلیل نگرش چند وجهی، بهمپیوستگی، برخوردهای پدیدارشناسانه، ایجاد احساس موقعیت محوری «هنر هفتم» در بین مخاطبان و فرآیند تعاملی تدریجی، این جریان آموزشی فعال، جشنواره بینالمللی فیلم رشد را به عنوان بهترین و مناسبترین رسانه در عمقبخشی باورهای علمی و فرهنگی دانشآموزان به عنوان آیندهسازان ایران نقش مؤثری ایفا میکند.
بهرهمندی از هنر سینما در آموزش و پرورش ضروری و اجتناب ناپذیر است
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تأکید بر اینکه به نظر میرسد در آموزش و پرورش بهرهمندی از هنر سینما که دربردارنده مؤلفههای آموزشی به عنوان یک استراتژی مشخص در برنامههای آموزش و پرورش، ضروری و اجتناب ناپذیر است، عنوان کرد: حضور اصحاب تعلیم، تربیت و هنر در مراسم افتتاحیه و اختتامیه این جشنواره نویدبخش اهتمام وزارت آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید به این رویداد بینالمللی است.
در بخش دیگر مراسم اختتامیه چهل و هفتمین جشواره بینالمللی فیلم رشد، بیانیه هیئت داوران این جشنواره نیز قرائت شد.
حجتالاسلام محیالدین بهرام محمدیان، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در ادامه،
با بیان اینکه مؤظف هستیم رسانههای متنوعی را برای فیلمهای آموزشی، تربیتی براساس سند تحول بنیادین در اختیار دانشآموزان قرار دهیم، ابراز کرد: در این دوره باید شتاب سرعت یادگیری را بالا ببریم.
وی با اشاره به اینکه استفاده از ارزشهای فرهنگی کشور در فیلمهای جشنواره رشد میتواند آنها را نهادینه کند، تصریح کرد: برگزاری این جشنواره در پایتخت فرهنگی جهان اسلام و در کنار امام رضا(ع) از جمله مزیتهای چهل و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد است.
در ادامه مراسم، محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش کشور گفت:
یکی از انتقادهایی که به نظام آموزش و پرورش وارد میشود، این است که چرا نظام آموزش با واقعیتهای زندگی فردی و جمعی افراد بیگانه است.
وی با بیان اینکه نظام آموزشی با آنچه که امروز مورد نیاز جامعه است، فاصله دارد، تصریح کرد:️ برگزاری چنین جشنوارههایی زاویه نگاه آموزش و پرورش را بازتر و با ایجاد پنجرهای جدید، نگاهی متفاوت برای مطالبات جامعه از نظام آموزشی ایجاد میکند.️
بطحایی نقش و جایگاه رسانههای آموزشی را در فرایند یادگیری بدون استفاده از فناوریهای نوین آموزشی، ناکارآمد دانست و افزود: فناوریهای جدید آموزشی با بهرهمندی از هنرهای داستانی، مستند و پویانمایی سرعت یادگیری را دو چندان خواهد کرد.
وزیر آموزش و پرورش کشور ادامه داد: با ظهور فناوریهای نوین و شبکههای اجتماعی، محیطهای یادگیری، گستره وسیعتری پیدا کرده و رقابتی عمیق با محیطهای آموزشی رسمی دارد، در این رقابت اگر نظام آموزش و پرورش از ظرفیتهای فناوری بهره نبرد، در آینده نزدیک سهم خود را درصدد یادگیری افراد و دانشآموزان از دست خواهد داد.