شناسهٔ خبر: 22791235 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در گزیده اخبار سیاسی ۹ و۱۰ آذر بخوانید؛

واکنش اردوغان به اظهارات ضراب/تاکید بر فراجناحی بودن وزارت اطلاعات/پیگیری قتل جوان ایرانی و...

امدادرسانی به زلزله‌زدگان استان کرمان، دیدار اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس با فرمانده کل ارتش، تاکید وزیر اطلاعات بر فراجناحی بودن وزارت اطلاعات، سخنرانی ظریف در سومین کنفرانس بین‌المللی گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای، ملاقات معصومه ابتکار با رییس‌جمهور استونی، توقف خرید آب سنگین ایران از سوی آمریکا، واکنش اردوغان به اظهارات رضا ضراب و... از جمله اخبار سیاسی ایسنا در روز پنج شنبه و جمعه، نهم و دهم آذر ماه ۱۳۹۶ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا رییس و اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در دیدار با امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران از اقدامات ارتش در حوزه های دفاعی، امنیتی و نجات و امداد مردم در زلزله سر پل ذهاب قدردانی کردند. در این دیدار که در ستاد فرماندهی ارتش صورت گرفت، مسائلی از جمله بررسی ابعاد زلزله و چگونگی کمک‌رسانی به مردم زلزله زده سر پل ذهاب، مشکلات بازنشستگان و تهدیدات بالقوه دشمنان و راه‌های ارتقای امنیت مرزهای زمینی، هوایی و دریایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین سردار سرلشکر باقری در مراسم تجلیل از دست اندرکاران ستاد اربعین نیروهای مسلح گفت: همه اقدامات تروریستی در اربعین خنثی شد و امنیت برگزاری این مراسم قابل تقدیر است.

امیر سرتیپ رضا خرم‌طوسی مشاور عالی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به شخصیت فرمانده سپاه قدس گفت: سردار سلیمانی انسانی مخلص است که موفقیت هایش را نه به خود، بلکه به خدا نسبت می‌دهد؛ به همین خاطر کارهایش ثمربخش و موفقیت‌آمیز است. وی با اشاره به فروپاشی خلافت خودخوانده داعش بیان کرد: علت پیروزی جبهه مقاومت در سنت‌های الهی است.

در پی زلزله استان کرمان رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با وزیر کشور در جریان آخرین وضعیت زلزله استان کرمان قرار گرفت و دستورات لازم را به منظورامدادرسانی و کمک به زلزله‌زدگان استان کرمان صادر کرد. در همین ارتباط سخنگوی ارتش از آمادگی کامل یگان‌های ارتش مستقر در استان کرمان برای کمک‌رسانی در مناطق زلزله‌زده خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی در همایش تجلیل از نقش شامخ روحانیت و یاران حضرت امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب اسلامی گفت: فراجناحی بودن از ویژگی های مهم وزارت اطلاعات است و بر همین اساس به تدوین کتب های گوناگون در زمینه انتشار اسناد ساواک و دیگر اسناد پرداخته است و در این باره گزینشی عمل نکرده ایم. وزیر اطلاعات افزود: وزارت اطلاعات در انجام رسالت و وظایف خود فراجناحی و تحت امر ولایت فقیه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: قتل جوان ایرانی را از کانال‌های مختلف و سفارت سوییس در تهران پیگیری می‌کنیم. بهرام قاسمی گفت: ما از کانال‌های موجود و ممکن مساله را پیگیری کردیم. با توجه به قتل مشکوک و شلیک غیر متعارف پلیس آمریکا با تمام توان این مساله را در دست بررسی داریم و به محض اینکه به اطلاعات دقیق برسیم اطلاع رسانی خواهیم کرد.

علی لاریجانی در همایش تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان قم  بر لزوم حمایت دائمی از صادرکنندگان تاکید کردو گفت: ارائه مشوق‌های صادراتی در کشور پنچر است. وی همچنین در جریان سفر به قم در همایش شکرانه خدمت در قم با بیان اینکه  برای حمایت بیشتر از هلال احمر تاکیدات لازم را انجام خواهم داد گفت: در برنامه ششم توسعه و بودجه‌های سنواتی به موضوع حمایت از جمعیت هلال احمر توجه شده است. رییس مجلس شورای اسلامی فردا -شنبه ۱۱ آذرماه- به مناسبت روز مجلس ساعت ۲۱ و ۴۵ دقیقه گفت‌وگوی تلویزیونی خواهد داشت.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران دیروز(پنج شنبه) برای سفری یک روزه با هدف شرکت و سخنرانی در سومین کنفرانس بین‌المللی گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای، راهی رم پایتخت ایتالیا شد. وزیر امور خارجه کشورمان  در این نشست  با مروری بر تحولات منطقه به موضوعات مختلفی از جمله حمله صدام حسین به کشورمان و حمایت هایی که از رژیم او شد، برجام، سیاست خارجی دولت جدید آمریکا، کشورهایی که از طالبان، القاعده، النصره و داعش حمایت کردند، تداوم بمباران مردم در یمن، حضور ایران در سوریه بر اساس درخواست رسمی دولت سوریه، سرمایه گذاری شرکت های خارجی در ایران، تاکید بر این نکته که تحریم و فشارهای خارجی بر ایران منجر به تکیه ایران بر منابع داخلی و همگرایی مردم شد، تعاملات اقتصادی پسابرجامی ایران و حضور و سرمایه گذاری های شرکت های اروپایی، چینی، کره ای در ایران به تفصیل سخن گفت.

ظریف همچنین در ادامه سفر خود، بامداد امروز  به منظور شرکت در نشست بین المللی قلب آسیا، وارد باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شد. وی در این نشست با بیان اینکه صلح در افغانستان تنها با رهبری دولت و مشارکت مردم این کشور حاصل خواهد شد، گفت: تهدید خشونت افراطی و تروریسم نیازمند پاسخ متحد و قاطعانه تمام کشورها است، درحاشیه این کنفرانس وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و رئیس جمهور آذربایجان دیدار و در خصوص روابط دو جانبه و مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. ظریف همچنین در جمع خبرنگاران با تاکید بر ضرورت مقابله با تروریسم و توجه به گسترش تفکر داعش در افغانستان، گفت: سیاست جمهوری اسلامی همواره بر مالکیت دولت افغانستان و رهبری دولت افغانستان در تمام تلاش‌ها برای برقراری صلح و ثبات و پیشرفت در این کشور است. وی تاکیدکرد: اروپا در اعلام مواضع برجامی‌اش بسیار قاطع عمل کرده است.

دیروز (پنج شنبه) معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با کریستی کال یولاید رییس جمهور استونی ملاقات و گفت و گو کرد. در این دیدار که در حاشیه اجلاس مقامات سیاسی زن در ایسلند انجام شد، معصومه ابتکار با اشاره به روابط دیپلماتیک و پیوندهای تجاری دو کشور، حوزه زنان و خانواده را از محورهای مهم در توسعه روابط برشمرد. همچنین معاون اول رییس جمهور به منظور شرکت در نشست شورای نخست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، تهران را به مقصد شهر سوچی روسیه ترک کرد.

مقامات کاخ سفید به یک رسانه ی آمریکایی از توقف خرید آب سنگین ایران از سوی آمریکا خبر دادند.خرید مواد اتمی از ایران از دوران اوباما آغاز شده بود. اوباما این کار را در آن زمان آغاز کرد تا تضمین کند که ایران به توافق اتمی پایبند بماند. دولت اوباما در سال 2016 اعلام کرد که هشت میلیون دلار برای خرید آب سنگین از ایران اختصاص داده است.این موضوع سبب ایجاد بحث هایی در کنگره آمریکا شد.

در همین ارتباط علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در حاشیه هفتمین سالگرد شهادت مجید شهریاری در امامزاده صالح (ع) گفت: اینکه دولت جدید آمریکا نمی‌خواهد از ما آب سنگین بخرد مشکل خودشان است.

رییس‌جمهور ترکیه به اظهارات اخیر رضا ضراب واکنش نشان داد و گفت: ما تحریم‌های ایران را نقض نکردیم. رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه در نشستی با برخی نمایندگان حزبش در واکنش به سخنان رضا ضراب، تاجر ایرانی ـ ترکیه‌ای، گفت: ترکیه تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض نکرده است.

ترزا می، نخست وزیر انگلیس بار دیگر بر حمایت انگلیس از برجام تاکید کرد و گفت:ما باید بر حمایت خودمان از موافقتنامه هسته ای به دست آمده با ایران قاطعانه بایستیم.

همچنین زیگمار گابریل بر  وزیر خارجه آلمان بر لزوم حفظ برجام در دیدار با مقامات آمریکا تاکید کرد. وزیر امور خارجه آلمان پس از دیدار با قانونگذاران و همتای آمریکایی خود بر لزوم پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک تاکید کرد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه در تنظیم لایحه بودجه باید عدالت رعایت شود، گفت: عدالت نیست مدیر ۱۷ میلیون و کارگر یک یا دو میلیون حقوق بگیرد. آیت‌الله موحدی کرمانی در بخش دیگری از خطبه‌های دوم نماز جمعه این هفته تهران با تاکید بر اینکه نمایندگان باید در تصویب لایحه بودجه خیلی دقت کنند، گفت: نمایندگان باید اولویت‌ها و اهم و مهم را در نظر بگیرند و بودجه را برای مسائل اساسی کشور هزینه کنند. در تصویب بودجه باید حتما عدالت رعایت شود.

انتهای پیام

نظر شما