شناسهٔ خبر: 22789513 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گزارش فارس از زمین‌لرزه کرمان

مصدومیت 50 نفر/ تخریب 50 ساختمان/ ثبت 96 زلزله و پس‌لرزه/ بازدید از 70 روستای زلزله‌زده/ دستور رئیس جمهور به وزیر کشور/ معادن راور تعطیل شدند/ بازار تاریخی زرند شکاف برداشت/ 400 خانه باید بازسازی شوند

زلزله‌ای به بزرگی 6.1 ریشتر صبح امروز هجدک کرمان را لرزاند و تاکنون سبب مصدومیت 50 نفر و تخریب 50 واحد مسکونی شده است، یکی از مسئولان کرمان می‌گوید، وحشت تکرار زلزله، مردم کرمان را به شدت ترسانده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، ساعت 6:2 دقیقه امروز زلزله‌ای به بزرگی 6.1 ریشتر مردم کرمان و شهرستان‌های اطراف با مرکزیت منطقه هجدک در شهرستان راور را از خواب بیدار کرد و به خیابان‌ها و کوچه‌ها کشاند، زمین‌لرزه‌ای که در همان لحظه وقوع همه را به یاد جانباختگان زلزله اخیر کرمانشاه و همچنین زلزله‌های زرند و بم در استان کرمان انداخت.

خبرنگار فارس به محض برقراری تماس‌ها، ارتباط تلفنی با مسؤولان داشت که همه اشغال و یا در دسترس نبودند، اما بخشدار کوهساران شهرستان راور که کانون اصلی زمین‌لرزه در این منطقه بود در گفت‌و‌گو با فارس اعلام کرد: تا این لحظه ریزش شدید کوه را در منطقه زلزله‌زده داشتیم و گرد و خاک در منطقه را داریم و تنها گزارش ریزش خانه‌های خشتی و گلی را در منطقه داشتیم و تاکنون خبری مبنی بر تلفات جانی بدستمان نرسیده است.

پس از وقوع این زمین‌لرزه، بیش از 50 پس لرزه ثبت شد که بزرگی آن 5.5 ریشتر بود که  موجی از نگرانی و وحشت را در میان مردم مناطق زلزله زده ایجاد کرد.

بلافاصله پس از وقوع زلزله ستاد مدیریت بحران استانداری کرمان و هلال‌احمر کرمان تشکیل و نیروهای امدادی به منطقه زلزله‌زده اعزام شدند.

مراجعه بیش از 42 مصدوم به بیمارستان باهنر کرمان

بر اساس اعلام مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان، زمین‌لرزه تا پیش از ظهر امروز بیش از 42 مصدوم در حد شکستگی پا و تروما بر جای گذاشته که به بیمارستان شهید باهنر کرمان مراجعه کرده‌اند که تعداد زیادی از آن‌ها به دلیل ترس از زلزله دچار آسیب شده‌اند.

مدیر روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر استان کرمان نیز به خبرنگار فارس گفت: دستور لازم برای اسکان اضطراری زلزله‌زدگان هجدک را از تهران گرفته‌ایم و بنا به صلاحدید مسؤولان استانی برای اسکان اضطراری اقدام می‌کنیم.

اقلام مورد نیاز برای اسکان اضطراری زلزله‌زدگان به کرمان ارسال می‌شود

هادی سلطانی اظهار داشت: اقلام مورد نیاز برای اسکان اضطراری زلزله‌زدگان هجدک کرمان از جمله چادر و اقلام زیستی مانند آب معدنی و کنسروجات از کرمان، زرند و راور به منطقه زلزله‌زده هجدک ارسال شده است و این اقلام در انبار هلال‌احمر دپو می‌شود تا در صورت نیاز اسکان اضطراری زلزله‌زدگان صورت گیرد.

وی اضافه کرد: استان‌های خراسان‌جنوبی، یزد، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و فارس نیز پس از وقوع زمین‌لرزه 6.1 ریشتری در هجدک راور از توابع استان کرمان در حال آماده‌باش هستند و اقلام مورد نیاز برای اسکان اضطراری زلزله‌زدگان را به کرمان ارسال می‌کنند.

میزان خسارت‌های وارده زلزله بزودی اعلام می‌شود

نخستین جلسه ستاد بحران مناطق زلزله‌زده شهرستان راور ساعتی پس از وقوع حادثه با حضور مسؤولان تشکیل شد که پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در پایان این جلسه در گفت‌و‌گو با خبرنگار با فارس با اشاره به مصوبات این ستاد اظهار داشت: در این جلسه مقرر شد تا طی پنج ساعت آینده آخرین گزارش از روستاهای بخش کوهساران که بخشی از آنها به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه تاکنون مشخص نشده بود، نهایی شود تا وضعیت کاملی از تعداد مصدومان و خسارت‌های وارده را داشته باشیم.

وی بیان کرد: بنیاد مسکن، هلال‌احمر و تیمی از فرمانداری نهایتا تا امروز عصر آخرین وضعیت و لیست خسارات را با حضور در مناطق زلزله‌زده آماده می‌کنند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آمار خسارت‌های وارده باید سریعا مشخص شود که این خسارت‌ها از جمله در مناطق مسکونی، ابنیه و اماکن عمومی است و بیشترین خسارت را به قنات‌های منطقه شامل 100 رشته قنات به‌دلیل شدت لرزش‌ها و مدت زمان طولانی آن داشتیم.

تمام راه‌های مسدود بازگشایی شد

استاندار کرمان، نمایندگان مردم راور و کرمان در مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان هم‌اکنون در حال بازدید از منطقه زلزله‌زده گوهک هستند.

تمام معادن در منطقه تعطیل و راه‌هایی که مسدود شده بود، بازگشایی شد.

خسارت به 50 ساختمان و ریزش دو کوه 

در همین حال محمد مهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان در مجلس به خبرنگار حوزه مجلس این خبرگزاری گفت: آمار اولیه حاکی از این است که نزدیک به 50 ساختمان دچار آسیب و خسارت شده‌ و اکنون تیم‌های کارشناسی در حال بررسی و برآورد این خسارات هستند.

دستور رئیس جمهور به وزیر کشور 

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور نیز در تماس تلفنی با وزیر کشور در جریان آخرین وضعیت زلزله استان کرمان قرار گرفت و دستورات لازم را برای امدادرسانی و کمک به زلزله زدگان صادر کرد.

 عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور هم در تماس با رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و استاندار کرمان دستورات لازم برای هماهنگی و امدادرسانی به موقع و سریع به زلزله زدگان استان کرمان را صادر کرد.

رحمانی‌فضلی در این تماس‌ها، اعزام بالگرد و آمبولانس و سایر خودروهای امدادی برای ارزیابی وضعیت مناطق زلزله زده و یاری رسانی به زلزله زدگان و تامین امنیت و آرامش مردم را به عنوان اولویت‌های اقدامات اولیه مسئولان مورد تاکید قرار داد.

پیشتر نیز نماینده مردم کرمان در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به این حادثه در راور کرمان گفت: هم شدت این زلزله زیاد بود و هم مدت زمان آن، اما با وجود تراکم روستاها در این منطقه خدا را شکر تاکنون گزارشی از تلفات جانی در خصوص این زلزله گزارش نشده است. 

محمدرضا پورابرهیمی افزود:‌ پس از زلزله در راور کرمان تاکنون شاهد 17 پس‌لرزه بوده‌ایم که بیشترین آن 5.4 ریشتر بوده است.

همچنین، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی  خبرگزاری فارس، در مورد آخرین وضعیت جوی و ترافیکی محورهای مواصلاتی کشور به خصوص محورهای منتهی به مناطق زلزله‌زده کرمان،‌ اظهار داشت: در ابتدای صبح با وقوع زلزله محورهای فرعی و روستایی گورک، مسدود شده بود که با تلاش عوامل مربوطه این محورها بازگشایی شد.

سرهنگ نادر رحمانی گفت: تمام محورهای اصلی و روستایی منتهی به مناطق راور، شهداد، گلباف و کوهبنان در استان کرمان باز بوده و تردد در آنها جریان دارد.

وی افزود در حال حاضر تردد روان خودروهای امدادی و کمک‌رسانی را به سمت مناطق زلزله‌زده شاهد هستیم.

  50 مصدوم در زلزله امروز

استاندار کرمان با بیان اینکه تا بعد از ظهر امروز آمار مصدومان به 50 نفر افزایش یافت،  گفت: تیم‌های اعزامی به منطقه زلزله‌زده هجدک راور 70 روستا را مورد بازدید قرار داده‌اند و تلفات انسانی نداشته‌ایم، اما تلفات دام و تخریب منازل وجود داشته است.

علیرضا رزم حسینی اظهار داشت: معاون اول رئیس جمهوری به صورت مستقیم از مسکو و وزیر کشور بلافاصله بعد از وقوع زلزله در هجدک راور با ما تماس برقرار کرده و دستورات لازم را برای بررسی‌ها و پیگیری‌های لازم داده شد.

وی ادامه داد: ستاد بحران استان کرمان نیز بلافاصله بعد از وقوع زلزله هجدک راور با حضور 40 مدیر اجرایی در محل استانداری تشکیل شد و تعدادی از مدیران و تیم‌های امدادی با بالگرد به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه در حال بازدید از خانه‌های زلزله‌زدگان در گورک به عنوان کانون زلزله هجدک راور هستیم، ابراز داشت: تیم‌های اعزامی به منطقه زلزله‌زده هجدک راور 70 روستا را مورد بازدید قرار داده‌اند و تلفات انسانی نداشته‌ایم، اما تلفات دام و تخریب منازل وجود داشته است.

رزم‌حسینی اضافه کرد: 14 اکیپ هلال‌احمر در مناطق زلزله‌زده هجدک راور حضور دارند و امکانات مورد نیاز فراهم است و برای اسکان اضطراری نیز آمادگی وجود دارد و هر فردی که بخواهد در جوار منزل خود چادر بزند، چادر به وی داده می‌شود.

وی اظهار داشت: 3 هزار و 500 واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده شده استان کرمان طی سال‌های گذشته مقاوم‌سازی شده است که این امر موجب شد خسارت کمی در منطقه زلزله‌زده هجدک راور داشته باشیم.

وحشت تکرار زلزله در دل مردم کرمان

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: خسارت‌هایی به مدارس، مساجد و اماکن عمومی وارد شده که عصر امروز آخرین وضعیت آن مشخص می‌شود و با توجه به اینکه طی چند ساعت گذشته از زلزله صبح امروز 50 پس‌لرزه داشتیم، مردم نگرانی‌های جدی در این مورد دارند.

پورابراهیمی اظهار داشت: در این جلسه مقرر شد تا طی پنج ساعت آینده آخرین گزارش از روستاهای بخش کوهساران که بخشی از آنها به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه تاکنون مشخص نشد بود، نهایی شود تا وضعیت کاملی از تعداد مصدومان و خسارت‌های وارده را داشته باشیم.

وی افزود: بنیاد مسکن، هلال‌احمر و تیمی از فرمانداری نهایتا تا امروز عصر آخرین وضعیت و لیست خسارات را با حضور در مناطق زلزله‌زده آماده می‌کنند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آمار خسارت‌های وارده باید سریعا مشخص شود که این خسارت‌ها از جمله در مناطق مسکونی، ابنیه و اماکن عمومی است و بیشترین خسارت را به قنات‌های منطقه شامل 100 رشته قنات به‌دلیل شدت لرزش‌ها و مدت زمان طولانی آن داشتیم.

پورابراهیمی گفت: خسارت‌هایی به مدارس، مساجد و اماکن عمومی وارد شده که عصر امروز آخرین وضعیت آن مشخص می‌شود و با توجه به اینکه طی چند ساعت گذشته از زلزله صبح امروز 50 پس‌لرزه داشتیم، مردم نگرانی‌های جدی در این مورد دارند.

تعطیلی 2 روزه مدارس کوهساران راور به علت ساماندهی زلزله‌زدگان

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان نیز گفت: مدارس بخش کوهساران راور فردا و پس‌فردا به علت توزیع چادر و ساماندهی خانواده‌های زلزله‌زده تعطیل است.

محمد محسن‌بیگی امشب در جلسه مشترک ستاد بحران و شورای تامین استان کرمان با موضوع جمع‌بندی اقدامات صورت گرفته در راستای زلزله 6.1 ریشتری امروز در هجدک راور اظهار داشت: 52 مدرسه فعال در راور داریم که این مدارس خسارت جدی نداشته‌اند، اما آسیب جزیی دیده‌اند.

وی بیان داشت: 28 مدرسه از مدارس راور قدیمی و غیرمقاوم هستند که نیاز به تخریب یا مقاوم‌سازی دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان ادامه داد: در مدارس چترود، شهداد و زرند نیز مشکل جدی در مدارس به علت وقوع زلزله وجود نداشته است.

محسن‌بیگی درباره تعطیلی مدارس تاکید کرد: ارزیابی ما این است که تعطیل کردن مدارس به صورت گسترده آرامش روانی را به هم می‌زند و فقط مدارس بخش کوهساران راور فردا و پس‌فردا به علت توزیع چادر و ساماندهی خانواده‌های زلزله‌زده تعطیل است.

مناطق زلزله زده هجدک مشکل بهداشتی خاصی ندارند

همچنین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در بازدیدی که از مناطق زلزله زده صورت گرفت، مشکل بهداشتی خاصی مشاهده نشده است.

یدوحید احمدی طباطبایی در مورد بهداشت آب منطقه زلزله زده هجدک گفت: با اینکه آب قنات تا حدودی گل‌آلود شده است، اما آب لوله‌کشی با مشکلی مواجه نشده و لوله‌ها سالم هستند.

وی افزود: اقدامات لازم برای آزمایشات میکروبی آب انجام شده و کلر باقیمانده در آب نیز به میزان مطلوب بوده است.

طباطبایی گفت: باز هم تیم‌های مبارزه با بیماری‌ها و بهداشت محیط ما گوش به زنگ هستند که از زمانی که اقدامات بخش اورژانس تمام شود، تازه کار بهداشت آغاز می‌شود و همکاران ما در معاونت بهداشتی و مرکز بهداشت شهرستان راور وضعیت منطقه را پیگیری می‌کنند تا در صورتی که مورد بهداشتی مشاهده شود سریع در زمینه آن اقدام لازم را انجام دهند.

زلزله امروز موجب آسیب به بازار تاریخی زرند شد

نماینده اداره کل میراث فرهنگی در شهرستان زرند نیز گفت: بازار تاریخی شهر زرند در زلزله‌های سال گذشته دچار آسیب شده بود و زلزله امروز صبح این آسیب‌ها را جدی‌تر کرده است.

محمد اسلامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زرند اظهار داشت: زلزله‌های سال گذشته در شهرستان زرند موجب وارد آمدن آسیب جدی به ساختار بازار این شهرستان شد و با زلزله امروز بر روند این آسیب افزوده شده است.

نماینده اداره‌کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در شهرستان زرند گفت: شکاف‌های ایجاد شده در تعدادی از مغازه‌های بازار زرند پس از زلزله امروز در منطقه هجدک بیشتر شده است.

حدود 400 خانه در منطقه زلزله‌زده هجدک نیازمند بهسازی است

فرماندار راور هم گفت: حدود 400 خانه در منطقه زلزله‌زده هجدک راور باید مورد بهسازی قرار گیرد.

رضا میرصادقی با بیان اینکه هجدک راور یکی از کانون‌های زلزله‌خیز استان کرمان است و رتبه دوم را در این زمینه دارد، اظهار داشت: با توجه به اینکه 3 هزار و 500 واحد را در این منطقه طی سال 83 بهسازی کردیم، این امر موجب شد در زلزله بزرگ امروز تلفات جانی نداشته باشیم.
وی  اضافه کرد: خانه‌های قدیمی روستا که انبار و یا محل نگهداری دام بودند، خسارت‌هایی دیدند و مردم در 68 روستای راور ساکن هستند که در هشت روستا بحران وجود داشت.

امروز 96 زلزله در استان کرمان داشتیم

معاون امور عمرانی استاندار کرمان هم گفت: بعد از زلزله 6.1 ریشتری صبح امروز در هجدک، تاکنون 96 زلزله در استان کرمان داشته‌ایم که 40 زلزله کمتر از سه ریشتر بوده است.

مصطفی موسوی که در جلسه مشترک ستاد بحران و شورای تامین استان کرمان سخن می‌گفت، بیان داشت: دو جلسه در محل وقوع زلزله برگزار شد و تصمیماتی اخذ کردیم و چادر به تعداد مورد نیاز در اختیار افراد قرار گرفت، چادرها به صورت اردوگاهی در روستاها برپا شده و در خانه‌هایی که افراد سالمند در آنها بودند هم به دستور استاندار کرمان چادر در محل خانه نصب شده است.
 وی افزود: زمانی که به منطقه زلزله‌زده هجدک راور رسیدیم، برق دو روستا قطع بود که الان برق این روستاها برقرار شد و مسیر تردد به علت ریزش کوه مسدود شده بود بازگشایی و آماده رفت و آمد شد.
معاون امور عمرانی استاندار کرمان ابراز داشت: چهار معدن شهرستان راور نیز تا اطلاع ثانوی به علت احتمال وقوع زلزله تعطیل شدند.

ریزش 63 قنات بر اثر زلزله

فرماندار کرمان امشب در جلسه مشترک ستاد بحران و شورای تامین استان کرمان با موضوع جمع‌بندی اقدامات صورت گرفته در راستای زلزله 6.1 ریشتری امروز در هجدک راور اظهار کرد: 18 روستا از مجموع 617 آبادی در شهرستان کرمان بر اثر زلزله صبح امروز خسارت دید.

علی بابایی افزود: دیوار خانه‌ها و باغ‌ها و قنات‌های شهرستان کرمان بر اثر زلزله آسیب دیده‌ و 63 قنات ریزش داشته است.

آماده‌باش نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی کرمان

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان هم در خصوص زلزله امروز اظهار کرد: تیم‌های تعیین خسارت وارده به آثار و بناهای تاریخی در شهرستانهای کرمان و راور فعال و نیروهای یگان حفاظت میراث آماده‌باش هستند.

محمود وفایی با بیان اینکه درصد قابل توجهی از آثار تاریخی استان کرمان در شهرستان‌های کرمان و راور واقع شده‌اند، بیان کرد: براساس گزارشات اولیه به تعدادی از آثار تاریخی در شهرستان راور آسیب جدی وارد شده و در شهرستان کرمان نیز برخی آثار نیازمند مرمت و بازسازی هستند.

انتقاد نماینده مردم کرمان از آنتن‌دهی نامناسب تلفن همراه بعد از زلزله

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس نیز امشب در جلسه مشترک ستاد بحران و شورای تامین استان کرمان از آنتن‌دهی نامناسب تلفن های همراه در جاده‌ای استان کرمان بعد از وقوع زلزله امروز انتقاد کرد و گفت: سیستم آنت دهی تلفن همراه آن چیزی نیست که انتظار داریم و بعد از وقوع زلزله و در جاده‌ها شاهد این امر بودیم که ارتباط تلفن همراه در جاده‌ها قطع می‌شد، بنابراین باید اقدامات لازم برای رفع این مشکلات انجام گیرد.

محمدمهدی زاهدی تصریح کرد: آموزش و توجیه مردم درباره زلزله باید صورت گیرد تا آنها در زمان وقوع زلزله با مشکلات کمتری مواجه شوند.

بازسازی 1500 خانه در مناطق زلزله‌زده هجدک از فردا کلید می‌خورد

استاندار کرمان نیز در جلسه مشترک ستاد بحران و شورای تامین استان کرمان خواستار بازدید میدانی مدیران از مناطق زلزله‌زده استان شد و تصریح کرد: منتظر اعتبارات زلزله نباشید و کار را هرچه سریع‌تر آغاز کنید و ما نیز برای تامین اعتبارات اقدام می‌کنیم.

علیرضا رزم‌حسینی تصریح کرد: بازسازی یک‌هزار و 500 خانه در منطقه زلزله‌زده راور از صبح فردا آغاز می‌شود.

برپایی 4 اردوگاه موقت در مناطق زلزله‌زده هجدک راور

مدیرعامل هلال‌احمر کرمان نیز در این جلسه از برپایی 4 اردوگاه موقت در مناطق زلزله‌زده هجدک راور خبر داد و اظهار کرد: 14 تیم عملیاتی و 20 دستگاه خودرو جمعیت هلال‌احمر استان کرمان در هجدک حضور دارند.

فلاح افزود: تمام مراکز و شعبه‌های جمعیت هلال‌احمر کرمان در حال آماده‌باش هستند و استان‌های همجوار هم در آماده‌باش به‌سر می‌برند.

 

انتهای پیام/و

برچسب‌ها:

نظر شما