شناسهٔ خبر: 22783675 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

گفتگوی 18:30/ مزایای بهره‌برداری از فاز یک بندرشهیدبهشتی

معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: معیار ارزیابی صادرات مدت زمانی است که کالاها در بنادر می مانند. از طریق بندر شهید بهشتی هزینه تخلیه و بارگیری و مسافت کاهش پیدا می کند و خدمات رسانی سریعتر انجام می شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
محمد راستاد معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگوی 18:30 درباره ویژگی‌های پروژه ملی و آثار اقتصادی بهره برداری از فاز یک بندر شهید بهشتی گفت: چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که در مجاورت اقیانوس هند قرار دارد و می تواند موقعیت ترانزیتی برای کشور و حلقه واسط برای مناطقی باشد که دسترسی به دریا ندارند.
 
راستاد افزود: فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار در طول سال و بدون محدودیت قابل بهره برداری است ولی ما در فصول بادهای موسمی (4 ماه سال) در آنجا مشکل داریم.
 
  معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در این پروژه 14 هزار و 700 متر تطویل موج شکن داریم و 1700 متر هم اسکله احداث شده است. همچنین با استفاده از لایروبی 230 هکتار محوطه استحصال شد و به عمق 16 متر رسیدیم که با این اقدام می توانیم در حجم های بالا کالا جابجا کنیم.
 
راستاد ادامه داد: توسعه پایدار در این منطقه مورد توجه قرار گرفته است و برای حفظ مرجان ها 32 هزار کلونی تحت حفاظت محیط زیست قرار گرفت و ظرفیت ایجاد شده تا 3 برابر ارتقا یافت. البته بندر شهید بهشتی تا 5 فاز ظرفیت دارد.
 
او گفت: با توجه به اینکه پروژه ها کمی تاخیر داشت ولی پروژه PCF به خوبی پیش رفت و انتظار می رود تا سال 1409 فاز نهایی بندر شهید بهشتی احداث شود.
  گفتگوی 18:30/ مزایای بهره‌برداری از فاز یک بندرشهیدبهشتی
معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: این بندر به لحاظ موقعیت راهبردی در میان کشورهای مختلف و در عرصه ترانزیت و کریدور شمال و جنوب مزیت مهمی دارد.
 
او ادامه داد: این بندر با موقعیت خاص خود مسافت ها را برای کالاهایی که از جنوب و جنوب شرق به شمال کشور حمل می شود کوتاه می کند و برای کشورهای عضو کریدور دارای مزیت ویژه و برای کشورهای خارج از این کریدور هم می تواند مزیت هایی ایجاد کند.
 وی ادامه داد: ترانزیت، ترانشیپ، صادرات و واردات از طریق بندر شهید بهشتی انجام می شود و نسبت به سایرین مزیت دارد.
 
راستاد افزود: اگر کالایی از مبدا به مقصد حمل شود، فرایند ترانزیتی است و بخش مهمی از این پروژه روبناهای چابهار است و ما از تمام تجهیزات بنادر مدرن برای چابهار استفاده کرده ایم.
 
معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: معیار ارزیابی صادرات مدت زمانی است که کالاها در بنادر می مانند. از طریق بندر شهید بهشتی هزینه تخلیه و بارگیری و مسافت کاهش پیدا می کند و خدمات رسانی سریعتر انجام می شود.
 او گفت: هر کشتی تقریبا کمتر از 24 ساعت در این بندر تخلیه می شود، اما  ما توانستیم زمان انتظار کشتی ها را کاهش دهیم.
 
وی ادامه داد: توسعه سواحل مکران همواره مورد توجه ما قرار دارد و بهره برداری از بندر شهید بهشتی به توسعه سواحل مکران نیز کمک خواهد کرد، زیرا این بندر تنها بندری است که به صورت یکجا، استحصال، لایروبی و ساخت اسکله را همزمان انجام داده است.
این بندر تنها بندری بود که اسکله سازی را در یک بسته عملیاتی انجام داد و یک پروژه بزرگ و موفق بود.
 
راستاد در ادامه خاطرنشان کرد: ظرفیت هایی که در فاز اول بود انجام شد و بخش هایی از فاز دوم هم به اجرا درآمد و  این پروژه با افتخار 100 درصد توسط متخصصان ایرانی انجام شده است و سرمایه گذاری آن هم موقعیت فوق العاده ای دارد و به طور قطع شاهد سرمایه گذاری و رقابت خارجی خواهیم بود.
 
راستاد ادامه داد: رشد میزان تجارت و حمل و نقل دریایی می تواند باعث افزایش تولیدات داخلی و توسعه پتروشیمی شود و ما هم در صدد افزایش مراکز تولید و اشتغال در سطح منطقه هستیم و پیش بینی ما اشتغال 800 نفر در مرحله اول و 20 هزار نفر به طور غیر مستقیم است.
 
وی افزود: حجم فعالیت های سنتی در چابهار کمتر است و روند تجارت دریایی بیشتر به سوی افزایش روند تولید است.