مردم بدنبال مراکز ارزانقيمت درمان اعتياد
معاون پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي کشور با ارائه گزارشي در مورد فعاليت « خط ملي اعتياد» در نيمه نخست امسال گفت: به طور ميانگين زنان 80 درصد از تماس گيرندگان با اين خط بودند؛ اين در حاليست که حدود 2.9 تا 4.2 درصد از اين تعداد زنان خود، مصرف کننده مواد هستند. همچنين مردان نيز حدود 20 درصد تماس گيرندگان را تشکيل ميدهند.
محسن روشنپژوه در گفتوگو با ايسنا، با بيان اينکه در شش ماه اول سال جاري، تعداد تماس گيرندگان خط ملي اعتياد 203 هزار و 544 مورد بوده است.
وي در ادامه با اشاره به افزايش 64 درصدي ميانگين ميزان پاسخ دهي در نيمه اول سال 96 نسبت به نيمه اول سال 95 اظهار کرد: اين ميزان در شش ماه اول سالهاي 95 و 96 به ترتيب 98.03 و 98.67 درصد بوده است. خط ملي اعتياد با شماره 09628 از تمامي نقاط کشور بدون پيش شماره و از ساعت 8 صبح تا 8 شب در زمينه پيشگيري و درمان اعتياد، ارائه دهنده راهنمايي و مشاوره تلفني است.
معاون پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي کشور با بيان اينکه استان تهران با بيش از 174 هزار و 35 تماس در شش ماه اول سال 96 نخستين رتبه در توزيع تماس ها را در کل کشور دارد تصريح کرد: استان مازندران، مرکزي، ايلام، گلستان و خراسان شمالي در رتبههاي بعدي پس از تهران قرار دارند. همچنين در شهريور ماه سال جاري نزديک به 29 هزار و 752 نفر از استان تهران با خط ملي اعتياد تماس گرفتهاند.روشنپژوه با اشاره به اينکه در شش ماه اول سال 96، ميانگين بيشترين تماسها مربوط به استانهاي چهارمحال و بختياري (2358 نفر) مازندران (2169 نفر) مرکزي (2020 نفر) بوده و کمترين تماسها مربوط به استانهاي لرستان (359 نفر) کهگيلويه و بويراحمد 303 نفر و ايلام (219 نفر) بوده است، توضيح داد: 86.7 درصد از تماسها مربوط به استان تهران بوده است.
وي در ادامه شايعترين سوالاتي که تماسگيرندگان با اين خط مطرح کردهاند را «درخواست معرفي مراکز دولتي يا مراکز با هزينه پايينتر براي درمان اعتياد»، «درخواست راهکار براي دستگيري افراد مصرف کننده مواد از سوي خانواده»، «درخواست شيوه راضي کردن فرد براي مراجعه به درمان از سوي خانواده» و «درخواست نشاني مراکز درمان اعتياد» اعلام کرد و گفت: بيشترين تماسها با خط ملي اعتياد مربوط به ماده «شيشه» با نزديک به 40 درصد، «ترياک» با ميانگين 30 درصد، «حشيش» با ميانگين 9 درصد و «هروئين» نزديک به شش درصد بوده است. مقايسه ميانگين زمان انتظار و زمان مشاوره با تماس گيرندگان خط ملي اعتياد در نيمه اول سه سال متوالي 94 تا 96 نشان ميدهد که در اين سه سال زمان انتظار براي دريافت مشاوره با افزايش 0.35 درصد سير صعودي داشته و ميانگين زمان مشاوره با 0.57 درصد سير نزولي داشته است.
معاون پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي کشور در ادامه تصريح کرد: توزيع درصد فراواني تماس گيرندگان خط ملي اعتياد بر حسب نوع مداخله در شش ماه اول سال 96 با ميانگين 50 درصد مربوط به ارائه راهنماي پيشگيري، ميانگين 24 درصد مربوط به ارجاع و 27 درصد مربوط به ارائه راهنماي درماني بوده است.
∎