شناسهٔ خبر: 22764314 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

راهبردهای بی نتیجه بازیگران شبه جزیره کره- مسعود احمدی*

با پرتاب یک موشک دوربرد دیگر از سوی کره شمالی پس از 75 روز سکوت و واکنش های تکراری آمریکا، کره جنوبی و ژاپن، مشخص شد که دور تسلسل و بی نتیجه این سه کشور هنوز در شبه جزیره کره هنوز ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

از سال 2006 میلادی به این ترتیب آزمایش های کره شمالی در زمینه اتمی و موشکی بالستیک و به دنبال آن تحریم ها و فشارهای نظامی آمریکا، کره و ژاپن به یک داستان تکراری تبدیل شده است.
به نظر می رسد که بازیگران اصلی این صحنه همه بازنده هستند و در این شرایط هیچ شرایط برد - بردی برای طرفین دیده نمی شود بخصوص آنکه همه طرف ها بر راهبردهای خود تاکید می ورزند و در سال های اخیر هیچ تحولی در این شرایط و توازن موجود شبه جزیره کره جز وخیم تر و بحرانی تر شرایط دیده نشده است.
کره شمالی اولین آزمایش اتمی خود را به دلیل سیاست های خصمانه آمریکا در سال 2006 میلادی انجام داد و یک دهه بعد در سال 2017 میلادی بار دیگر دست به ششمین آزمایش اتمی زد و گفت که علت آن تداوم سیاست های خصمانه و دشمنی دیرینه آمریکاست و امروز چهارشنبه هم موشک قاره پیمایی را پرتاب کرد که حدود هزار کیلومتر طی مسیر کرد و تا چهار هزار و 500 متر ارتفاع گرفت.
آمریکا که سال هاست در شبه جزیره کره 28 هزار و 500 نیروی نظامی دارد از بدو اختلافاتش با کره شمالی این کشور را تحریم کرده و پس از 6 آزمایش اتمی و دهها پرتاب موشکی بالستیک میان برد و دوربرد کره شمالی، تحریم ها را بیشتر کرده و تجهیزات نظامی را هم در منطقه افزایش داده است.
با این حساب پرتاب های موشکی کره شمالی و آزمایش های اتمی در قبال رزمایش های بزرگ نظامی آمریکا، کره جنوبی و ژاپن و افزایش تحریم ها سلسله مراتبی است که در سال های اخیر همیشه بوده و به داستان تکراری دنیا و البته بحرانی بسیار خطرناک تبدیل شده است.
امروز وقتی دولت های آمریکا، کره جنوبی و ژاپن با انتشار بیانیه ها و اعلام هشدارهای خود گفتند که همچنان تحریم ها و فشارهای نظامی را برای منزوی کردن بیشتر کره شمالی ادامه می دهند مشخص بود که راهبردهای آنها بی تغییر است و طرفین در واقع راهی ابتکاری برای پایان دادن به این بحران دنبال نمی کنند.
درخواست های چین و روسیه هم برای توقف متقابل راهبردهای خطرناک نظامی کره شمالی و آمریکا نیز به نتیجه نرسیده است و هر دو کشور به این موضوع بی اعتنا هستند.
سفر هیات چین در روزهای اخیر به کره شمالی هم با پرتاب این موشک، کاملا شکست خورده نشان داد و حالا کره شمالی که آمریکا، کره جنوبی و ژاپن می خواهند بیشتر منزوی اش کنند روی ساخت موشک های دوربرد قوی تری متمرکز شده است.
این سیاست جز اینکه به گفته کره شمالی باعث تقویت نیروی بازدارندگی هسته ای این کشور شود و به غیر از اینکه بر بحران می افزاید نتیجه دیگری نخواهد داشت و طبیعتا چین بازیگر مهم این عرصه هم بار دیگر خواستار خویشتنداری طرفین و حل صلح آمیز مساله خواهد شد بی آنکه مانند گذشته از نفوذ لازم در دستگاه حاکمه کره شمالی برخوردار باشد.
داستان تکراری سال های اخیر همچنان ادامه می یابد و در روزهای آتی با افزایش تحریم ها و فشارهای بیشتر کشورهای یاد شده بر کره شمالی، باید پیش بینی کرد که این کشور هم آزمایش های بالستیک و اتمی بیشتری انجام دهد و تنها موضوعی که فعلا در دستور کار نیست و جایش روی میز خالی است، گفت و گو و مذاکره است.
**خبرنگار و مدیر دفتر ایرنا پکن(چین)

انتهای پیام /*

نظر شما