شناسهٔ خبر: 22763708 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیر موسسه اسلامی تحقیقاتی آکسفورد؛

رسانه‌های غربی مسلمانان راعذاب می‌دهند/دولت انگلیس اسلام هراسی راجدی نمی گیرد

لندن - ایرنا -حجت رمزی مدیر موسسه اسلامی تحقیقاتی آکسفورد بااشاره به روند فزاینده جرائم مرتبط با اسلام هراسی و مشارکت رسانه ‌های غربی در گسترش فضای تنفر علیه مسلمانان تصریح کرد که دولت انگلیس پدیده اسلام هراسی راجدی نمی گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، «حجت رمزی» که مدیریت سازمان تل ماما (Tell Mama)درمنطقه «تمز ولی» انگلیس را نیز بر عهده دارد در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: اسلام هراسی طی دو دهه گذشته به‌شدت افزایش داشته و این مساله منجر به رشد جرائم مرتبط با تنفر مذهبی از مسلمانان شده است.
وی افزود: همان‌طور که بارها اعلام کرده‌ام حقوق مسلمانان در انگلیس از بین رفته و آن‌ها به‌عنوان شهروند درجه‌دو شناخته می‌شوند که این‌طور صحیح نیست. ما در موسسه تل ماما تلاش می‌کنیم تا از طریق سازوکارهایی آمار جرائم اسلام هراسی را کاهش دهیم و مجرمان را به دادگاه بکشانیم.
رمزی اضافه کرد:مسلمانان در شرایط کنونی به‌شدت آسیب‌پذیر هستند. زمانی که یک حمله تروریستی صورت می‌گیرد، آمار جرائم اسلام هراسی به‌شدت بالا می‌رود و مسلمانان نگران می‌شوند.حجاب از سرزنان کشیده می‌شود و به‌شدت مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند. حتی خود من به‌عنوان یک امام، زمانی که به محل کارم می‌روم افراد به من ناسزا می‌گویند و من نمی‌توانم با آن‌ها وارد مجادله شوم.
وی افزود: ما از دولت انگلیس خواسته‌ایم تا در پایین آوردن آمار جرائم اسلام هراسی کمک کند و در این رابطه با ترزا می (نخست‌وزیر انگلیس) و جرمی کوربین (رهبر حزب کارگر) گفت‌وگو کرده‌ایم. هرچند آن‌ها با این مساله ابراز همدردی می‌کنند اما اقدامی را برای تدابیر پیشگیرانه صورت نمی‌دهند. بنابراین من به این باور رسیده‌ام که دولت این مساله را جدی نمی‌گیرد.
این فعال مذهبی درپاسخ به این سؤال که چه اقداماتی برای کاهش جرائم اسلام هراسی بایستی صورت گیرد تصریح کرد: بایستی رسانه‌های غربی را هدف قرارداد.آنها مسلمانان را عذاب می‌دهند. شبکه‌های تلویزیونی و جراید زیادی در غرب وجود دارند که با اسلام و مسلمانان مخالف‌اند. بایستی قوانینی ایجاد شود که عاملین اسلام هراسی نژادپرست و یا مجرم شناخته شود.
وی همچنین اضافه کرد که از طریق اجماع میان رهبران دینی نیز می‌توان با گفتمان اسلام هراسی مبارزه کرد.
موسسه «تل ماما» در فوریه سال 2012 میلادی برای رصد و تهیه آمار جرائم مرتبط با اسلام هراسی در انگلیس از سوی «اریک پیکلز» وزیر وقت امور جوامع و دولت‌های محلی و موسسه بین ادیان «فیث مترز» به ریاست فیاض مقال تأسیس شد. این موسسه دو سال پس از دریافت کمک مالی از دولت انگلیس، اکنون با کمک‌های مردمی اداره می‌شود.
حملات تروریستی اخیر در انگلیس در کنار رأی مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا سبب افزایش چشم‌گیر جرائم اسلام هراسی و گسترش فضای تنفر از مسلمانان شده است.
بر اساس گزارش وزارت کشور انگلیس، افزایش جرائم ناشی ازنفرت نژادی و مذهبی در این کشور طی 12 ماه گذشته افزایش داشته است.
گزارش یادشده حاکی از آن است که 78 درصد جرائم صورت گرفته ناشی از تنفر نژادی و 7 درصد با انگیز تنفر از مذهب صورت گرفته است.
کارشناسان این افزایش آمار را ناشی از افزایش تحریکات جریانات دست راستی پس از همه‌پرسی جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا و حملات تروریستی منتسب به گروه‌های اسلامی می‌دانند.
کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس نیز در گزارشی که اخیراً منتشر کرده به روند افزایشی «فضای تنفر علیه مسلمانان» اشاره‌کرده است. این گزارش که برگرفته‌شده از تجربه زندگی مسلمانان است، بیان‌گر تصویری مأیوس‌کننده‌ای از اقلیتی است که دائماً تحت‌فشار افکار کوته فکرانه و تبعیض‌آمیز قرارگرفته است.
هارون خان رئیس شورای مسلمانان بریتانیا (MCB) امروز (چهارشنبه) طی اظهاراتی در اجلاس 'سکیوریتی اکسپو' در لندن خواستار شکل‌گیری گفتمان جدیدی میان دولت و مسلمانان در رابطه با مبارزه با تروریسم شد.
وی گفت: مسلمانان آماده هستند تا در هر سطحی علیه تهدید تروریسم مقابله کنند. آن‌ها تاکنون در خط مقدم محکوم کردن تروریسم بوده و رویدادهای مشکوک را به پلیس گزارش کرده‌اند.
هارون خان بااشاره به اینکه مسلمانان ساکن منچستر پیش از حادثه تروریستی این شهر، عامل آن را به پلیس گزارش داده بودند گفت: فاصله زیادی میان اکثر مسلمانان و آن دسته از جنایتکارانی که خود را مسلمان جا می‌زنند وجود دارد.
این فعال مدنی تصریح کرد: افراط‌گرایی در خارج از مساجد و در حاشیه جوامع یافت می‌شود. کاملاً روشن است که تعدادی از جوانانی که مساجد را به رسمیت نمی‌شناسند در دام عناصر افراط‌گرا می‌افتند. بنابراین ما بایستی مساجدمان را تقویت کنیم و به رهبران دینی و جوانان مسلمان فضای لازم را برای شکوفایی و بدون هراس از سیاست خارجی بدهیم.
اروپام ** گزارش: هادی نادری **انتشاردهنده: محمد حسن دوستارگان

انتهای پیام /*

نظر شما