شناسهٔ خبر: 22763454 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

نماینده ولی فقیه در مازندران:

نماز کارآمدترین ابزار مقابله با آسیب های اجتماعی است

حوزه/ آیت الله طبرسی از نماز به عنوان کارآمدترین ابزار برای مقابله با آسیب های فرهنگی و اجتماعی جامعه یاد کرد و گفت: نماز زیر بنای عبودیت و بندگی است و باید در تمام زمان ها و مکان‌ها به آن توجه ویژه ای شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مازندران، آیت الله نورالله طبرسی، نماینده ولی فقیه در مازندران، امروز در سومین اجلاسیه استانی نماز در ساری با اشاره به این که نماز بر اساس احادیث و روایات، تأثیر بسزایی در زندگی افراد دارد و موجب جلوگیری از فساد و فحشا در جامعه می‌شود، گفت: اگر نماز و فرهنگ نماز به‌ درستی در سطح جامعه نهادینه شود بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه از بین می رود.

امام جمعه ساری از نماز به عنوان کارآمدترین ابزار برای مقابله با آسیب های فرهنگی و اجتماعی جامعه یاد کرد و افزود: نماز زیر بنای عبودیت و بندگی است و باید در تمام زمان ها و مکان‌ها به آن توجه ویژه ای شود.

آیت الله طبرسی تأمین سلامت جسمی و روحی هر فرد را در گرو اقامه نماز دانست و خاطرنشان کرد: ترویج فرهنگ نماز در جامعه یک ضرورت اجتماعی و فرهنگی است که می تواند نقش موثری در کاهش آسیب های اجتماعی داشته باشد.

وی به اهمیت اخلاق و نماز در زندگی افراد و تأثیر آن در جلوگیری از بروز بسیاری از آسیب‌ها پرداخت و گفت: داشتن اخلاق اداری و تکریم ارباب رجوع منوط به رعایت اخلاق اسلامی است که سرچشمه آن نماز است.

امام جمعه ساری با بیان این که نماز وسیله سعادتمندی انسان ها است و رابطه خالق و مخلوق را مستحکم خواهد کرد، افزود: در راستای ترویج فرهنگ اقامه نماز باید نوآوری داشته باشیم و بتوانیم آحاد جامعه به خصوص جوانان و نوجوانان را به سمت نماز جذب کرده و آنان را از آسیب های موجود در جامعه دور کنیم.

وی با بیان این که فردی که پایبند به نماز و اعتقادات دینی باشد کمتر به سمت آسیب های اجتماعی سوق داده می شود، گفت: مسؤولان و متولیان فرهنگی باید به این امر اهتمام جدی تری داشته و اقدامات و فعالیت های خود را در این راستا بیشتر کنند.

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان این که در زمینه ترویج فرهنگ اقامه نماز کار فرهنگی ضعیف انجام شده است، گفت: نماز نقش مؤثری در کاهش و رفع آسیب های مختلف از جمله اعتیاد و طلاق دارد و باید در راستای فرهنگ سازی نماز بیش از گذشته تلاش شود.

امام جمعه ساری با بیان این که همه راه های رشد جامعه در نماز قرار دارد و ترویج درست و صحیح این فریضه الهی می تواند جامعه را به سمت سعادت و نیکبختی سوق دهد، خاطرنشان کرد: امروز ما باید به این موضوع فکر کنیم که چگونه نماز را وارد جامعه کنیم، چرا که تا مسأله ای دغدغه جامعه نباشد نمی توان انتظار موفقیت داشت به همین دلیل باید تلاش کنیم با بهترین شیوه ممکن نماز را در جامعه نهادینه کنیم.

آیت الله طبرسی با بیان این که سرچشمه و سرمنشأ همه کمالات انسانی نماز است و در سایه اقامه این فریضه مهم است که امور جامعه اسلامی به سامان می‌رسد، گفت:  کنترل هوای نفس لازمه دستیابی انسان به کمال است و این کار به جز با ذکر الهی که بالاترین درجه آن اقامه نماز است، میسر نمی‌شود.

وی با بیان این‌که ترویج نماز در جامعه منتج به کاهش آسیب های اجتماعی می شود، افزود: با توجه به اهمیت فریضه نماز خوانی و برای ارتقای سطح معنوی نماز، دستگاه‌های اجرایی رسالت خطیر و حساسی بر عهده دارند که باید برای تدوام فرهنگ نماز و نمازخوانی با هدف کاهش آسیب اجتماعی اقدامات سازنده انجام داده و مراکز آموزشی نسل نوین جامعه را با عقاید قوی دینی و اسلامی پرورش دهند.

امام جمعه ساری با بیان این که نماز نقشی مهم در تربیت شخصیت انسان دارد و عاملی برای تربیت فردی و اجتماعی است، گفت: نماز عنصر نجات و كمال انسان است و با توجه به مصالح تربیتی كه دارد خداوند آن را واجب كرده است.

وی با اشاره به این که سرمایه گذاری بر گسترش فرهنگ نماز و ارائه آموزه های آن در جامعه نقشی مهم در كاهش آسیب های اجتماعی دارد، گفت: وجود برخی منكرها و آسیب ها در جامعه بیانگر این است كه حق نماز به خوبی ادا نمی شود.

آیت الله طبرسی با بیان این که فضای مجازی علاوه بر ظرفیت هایی که می تواند برای جامعه داشته باشد، اما معضلات و مشکلات بسیاری را نیز برای جامعه دینی ما به وجود آورده است، خاطرنشان کرد: باید تلاش شود تا آسیب های ناشی از فضای مجازی در کشورمان به حداقل برسد.

امام جمعه ساری با بیان این که بزرگان دینی ما برای حفظ دین و ارزش های اسلامی تلاش ها و از خودگذشتگی های بسیاری انجام داده اند، تصریح کرد: اگر امروز این مبانی و اصول دینی این گونه در اختیار ما قرار گرفته نباید نسبت به آن بی توجه باشیم.

انتهای پیام

نظر شما