شناسهٔ خبر: 22745830 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آزمایش جدید موشکی کره شمالی

کره شمالی اعلام کرد موشک بالستیک قاره پیمای جدیدی که آزمایش کرد از روی یک پرتابگر جدید پرتاب شد و کلاهک موشک می تواند فشار بازگشت به جو زمین را تحمل کند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری رویترز از سئول ؛ کره شمالی اعلام کرد موشک بالستیک قاره پیمای جدیدی که این کشور روز چهارشنبه آن را آزمایش کرد از روی یک پرتابگر جدید پرتاب شد و کلاهک موشک می تواند فشار بازگشت به جو زمین را تحمل کند.  رسانه های دولتی کره شمالی اعلام کردند کیم جونگ اون رهبر این کشور شخصا این آزمایش موشکی را هدایت کرد و گفت: پرتابگر جدید «بی عیب و نقص» است. وی همچنین تولید پرتابگر جدید را یک پیشرفت بزرگ دانست. رسانه های دولتی کره شمالی بدون توضیح بیشتر اعلام کردند آزمایش موشکی روز چهارشنبه بار دیگر «ایمنی کلاهک جنگی در شرایط بازگشت به جو زمین» را ثابت کرد.

خبرگزاری یونهاپ هم از سئول گزارش داد:  ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرد کره شمالی سحرگاه روز چهارشنبه ( به وقت محلی ) یک فروند موشک بالستیک از استان «پیونگان جنوبی» شلیک کرد. 

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی همچنین اعلام کرد این موشک به سمت شرق شلیک شد و ارتش کره جنوبی به همراه آمریکا درحال بررسی جزئیات آن است. ارتش کره جنوبی اعلام کرد موشکی که کره شمالی شلیک کرده به ارتفاع چهار هزار و 500 کیلومتری رسیده و مسافتی 960 کیلومتری را طی کرده است. منبعی در دولت آمریکا روز سه شنبه تایید کرد کره شمالی یک آزمایش موشکی جدید انجام داده است.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز سه شنبه با تایید آزمایش موشکی « احتمالی » کره شمالی اعلام کرد این موشک ساعت 18 و 30 دقیقه به وقت گرینویچ انجام شده است. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد موشکی که کره شمالی روز سه شنبه شلیک کرد ، تهدیدی برای آمریکا یا متحدانش نبوده است.

سخنگوی کابینه ژاپن اعلام کرد شینزو آبه نخست وزیر این کشور پس از آزمایش موشکی جدید کره شمالی دستور برگزاری نشست فوق العاده وزیران کابینه را برای بررسی شلیک موشکی جدید کره شمالی صادر کرد. وزیر دفاع ژاپن اعلام کرد موشکی که کره شمالی شلیک کرده ظاهرا مسافتی حدود هزار کیلومتر را طی کرده و سپس در منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن فرود آمده است.

کاخ سفید اعلام کرد رییس جمهور آمریکا دونالد ترامپ زمانی از تازه ترین آزمایش موشکی کره شمالی خبردار شد که این موشک هنوز در حال پرواز بود.
رییس جمهور آمریکا در حال دیدار از کنگره بود که به او خبر داده شد کره شمالی دست به شلیک یک موشک زده است. سارا ساندرز، سخنگوی کاخ سفید به خبرگزاری فرانسه گفت ترامپ زمانی از این ماجرا خبردار شد که هنوز موشک مذکور در پرواز بود.

اتحادیه اروپا در واکنش به آزمایش موشکی جدید کره شمالی اعلام کرد این کشور با شلیک این موشک بار دیگر مسئولیت های بین المللی خود را نادیده گرفت.
دیپلمات ها روز سه شنبه گفتند آمریکا و ژاپن درخواست کرده اند شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه نشستی فوق العاده را برای گفتگو درباره آزمایش موشکی جدید کره شمالی برگزار کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در گفتگویی تلفنی توافق کردند همکاری های دو کشور را برای مقابله با برنامه موشکی کره شمالی تقویت کنند.

 
مسکو از پیونگ یانگ خواست آزمایش های موشکی هسته ای خود را لغو کند
 
وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به آزمایش موشکی  روز چهارشنبه کره شمالی، از این کشور خواست آزمایش های موشکی هسته ای خود را متوقف، و در ازای آن آمریکا و کره جنوبی هم رزمایش برنامه ریزی شده خود را برای ماه دسامبر لغو کنند.
به گزارش خبرگزاری ایتارتاس از مسکو، این وزارتخانه تاکید کرد: «  ما از کره شمالی می خواهیم آزمایش های موشکی هسته ای خود را متوقف کند. از آمریکا و کره جنوبی هم می خواهیم  از رزمایش های هوایی بی موقع و بی سابقه که برای اوایل دسامبر برنامه ریزی شده دست بکشند زیرا این امر شرایط نابسامان  کنونی را بدتر می کند.»
وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه خود افزود:« شلیک یک موشک بالستیک جدید که کره شمالی 29 نوامبر در نقض قطعنامه های مربوطه شورای امنیت ملی انجام داد سبب نگرانی های جدی شد. امروز در بحبوحه فعالیت های مداوم نظامی  که در چند ماه گذشته  توسط ایالات متحده و هم پیمانان این کشور در  شبه جزیره کره انجام شده، بسیار مهم است که  طرف های درگیر  یکدیگر را تحریک نکنند و  مانع از هر حرکت جدید منجر  به تشدید بیشتر تنش در منطقه شوند.»

 

چین درباره آزمایش موشکی کره شمالی ابراز نگرانی کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه چین درباره آزمایش موشکی کره شمالی ابراز نگرانی کرد.
گنگ شوانگ Geng Shuang سخنگوی وزارت امور خارجه چین در جمع خبرنگاران گفت:« قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل شامل مفاد روشنی و واضحی درباره فعالیت های موشکی کره شمالی با استفاده از تکنولوژی موشکهای بالستیک است. چین با اینگونه فعالیت ها مخالف و شدیدا نگران است.  ما از کره شمالی می خواهیم تا از قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل تبعیت کند و از هر گونه اقدامی که موجب تشدید تنش ها در شبه جزیره کره می شود، اجتناب نماید. همچنین ما امیدواریم همه طرفهای مربوط با احتیاط و دوراندیشی برای حفظ صلح و ثبات منطقه مشترکا تلاش کنند.»


­

نظر شما