شناسهٔ خبر: 22734474 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دیپلمات روس: تحریم راه حل مساله هسته ای کره شمالی نیست

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، 'ایگو مورگولف' معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه در ملاقات با 'لی دو هون' همتای کره جنوبی خود گفت: ما به دنبال یافتن راهکاری مناسب برای حل و فصل مسالمت آمیز مساله هسته ای کره شمالی هستیم و روی این مساله متمرکز شده ایم.
به گزارش خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی، فرستاده روسیه که از روز یکشنبه در این کشور به سر می برد ، افزود: در مسایل امنیتی و از جمله کره شمالی میان دو کشور ارتباطات نزدیکی وجود دارد.
مقام کره جنوبی هم تصریح کرد که این کشور و روسیه از دیرباز با یکدیگر همکاری های نزدیکی در باره کره شمالی داشته اند و روسیه یک شریک درازمدت برای کره محسوب می شود.
مقام ارشد مذاکرات هسته ای کره جنوبی ملاقات دو طرف را در شرایطی که تنش ها در شبه جزیره کره فزونی گرفته است، مهم توصیف کرد و گفت: پیش از این رهبران دو کشور در دیدارهای خود حل صلح آمیز مساله را خواستار شده اند و فرستادگان هسته ای دو کشور هم به طور مشروح روی این موضوع بحث و رایزنی کرده اند.
فرستاده های هسته ای دو کشور در ملاقات خود گفتند که لازم است هر تلاشی صورت گیرد تا کره شمالی از تحرکات خطرناک نظامی دست برداشته و به گفت و گوها باز گردد.
مورگولف گفت: روسیه از تاثیر تحریم های بین المللی برای بازگرداندن کره شمالی به گفت و گوها و حل این مساله تردید دارد و این مسیر را موفق توصیف نمی کند.
وی تصریح کرد که هر چقدر فشارها و تحریم ها بر کره شمالی بیشتر شود شرایط این کشور سخت تر می شود و بازگرداندن آن به مذاکرات دشوار تر می شود.
دیپلمات روسیه از اینکه آمریکا و کره جنوبی همچنان رزمایش های زیادی برگزار می کنند ابراز تاسف کرد و گفت: خواست روسیه توقف رزمایش های سالانه دو کشور است تا کره شمالی نیز متقابلا پرتاب های موشکی بالستیک و آزمایش های اتمی را متوقف کند.
یکی از مشکلات و موضوعات دو کشور کره شمالی و جنوبی مساله هسته ای و موشکی است، کره جنوبی مدعی است که پرتاب مکرر موشک های بالستیک و آزمایش های هسته ای کره شمالی باعث شده تا سئول برای تامین امنیت خود، سیستم موشکی خود را تقویت کند.
در مقابل کره شمالی نیز همسایه جنوبی خود را متهم می کند که با کشیدن آمریکا به شبه جزیره کره و برپایی رزمایش مشترک با واشنگتن، بر ناامنی منطقه دامن می زند.
حضور قدرتهای خارجی در شبه جزیره کره، عملا این منطقه را به سمت بی ثباتی و تشنج سوق داده و سبب شده است تا دو کشور کره شمالی و کره جنوبی که از سال 1950 میلادی تاکنون در شرایط نه جنگ نه صلح بسر می برند به مرز یک جنگ فراگیر نزدیک شوند.
آساق**231**1904*1144** انتشار دهنده: علیرضا جباری

انتهای پیام /*

نظر شما