شناسهٔ خبر: 22731037 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

صدور پروانه فعالیت دو شرکت خصوصی پست

وزیر ارتباطات از صدور پروانه دو شرکت خصوصی پست در روز‌های آینده خبر داد.

صاحب‌خبر -

و­زیر ارتباطات : صدور پروانه فعالیت دو شرکت خصوصی پستبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ محمد جوادآذری جهرمی امروز در جلسه صبحانه کاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ، با اشاره به کاهش تصدی گری وزارت ارتباطات و واگذاری شرکت های زیرمجموعه گفت : تنها شرکتی که به صورت کامل و مستقیم زیرنظر این وزارتخانه قرار دارد، شرکت ارتباطات زیرساخت است.
جهرمی اضافه کرد : هر چند این واگذاری از نوع خصولتی بوده است ، اما این وزارت تلاش می کند تا جایی که ممکن است ، کمترین میزان تصدی گری را در این زمینه داشته باشد.
وی درباره برنامه های وزارتخانه در زمینه کاهش تصدی گری اظهار داشت : چند روز آینده، پروانه فعالیت دو اپراتور خصوصی پست ارائه خواهد شد و پیش بینی می شود درآمد 800 میلیارد تومانی فعلی حوزه پست در کمتر از یکسال به دو برابر برسد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: همچنین برای نخستین بار در کشور، ظرفیت ترانزیت داده ایران در حوزه جنوب به شمال فعال شد و موفق به عقد قرارداد 300 گیگ ترانزیت جنوب به شمال بودیم.
وی درباره شاخص رقابت پذیرای گفت: این شاخص در دو حوزه سهولت کسب و کار و سرمایه گذاری با مشکلاتی همراه است، زیرا شروع یک کسب و کار زمان بر است و ضعف قوانین نیز وجود دارد.
جهرمی ادامه داد: همچنین سنگ اندازی هایی بر سر راه تاسیس و را اندازی یک استارتاپ وجود دارد که در نهایت اغلب آنها به نتیجه نمی رسد.
وی افزود : بر اساس تکالیف برنامه ششم ، باید بازار حوزه ارتباطات در کشور رشد 2.5 برابری را تجربه کند ، اما در سویی دیگر، آنچه در دنیا وجود دارد با این روند متفاوت است زیرا در دنیا شتاب رشد چندین برابری در حال رخ دادن است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اقتصاد دیجیتال گفت : انقلاب صنعتی چهارم در دنیا در حال رخ دادن است و اقتصاد دیجیتال پیش برنده اقتصاد دنیا خواهد بود.
جهرمی ادامه داد : همان طور که عملکرد سایر کشورها نشان می دهد در دنیا اکثر کشور ها، آینده اقتصاد خود را به گونه ای برنامه ریزی کرده اند که اقتصاد دیجیتال در درآمد و اقتصاد آنها سهم عمده ای را دارا باشد.
وی اظهار کرد : این در حالی است که در اقتصاد ایران همچنان تکیه بر درآمدهای اقتصاد سنتی پابرجاست و اگر بررسی و تحقیق جامعی انجام شود، رابطه معناداری میان اقتصاد دیجیتال و رشد تولید ناخالص داخلی GDP به دست خواهد آمد.
وزیر دولت دوازدهم ادامه داد : مهم‌ترین پیام اقتصاد دیجیتال ترکیب بخش های مختلف است که زیرساخت آن فناوری اطلاعات است.
جهرمی افزود: زیرساخت و چارچوب لازم برای معرفی و حرکت در مسیر اقتصاد دیجیتال وجود دارد زیرا اگر در این مسیر حرکت نکنیم، اقتصاد کشور را از دست خواهیم داد، البته همچنان برخی نگاه های ضد فناوری و تکنولوژی در کشور وجود دارد که اگر اصلاح نشود و از این ظرفیت استفاده نشود، با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

نگاه جامع به اقتصاد دیجیتال داریم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: متناسب نبودن ساختار و نهاد وزارتخانه با توسعه‌اقتصاد دیجیتال مشهود است و باید ماموریت ان توسعه ای باشد.
 محمدجواد آذری جهرمی، در صبحانه‌ کاری اتاق بازرگانی ایران افزود : برنامه ما یک نگاه جامع به اقتصاد دیجیتال است و امروز همه درباره آن اظهار نظر می‌کنند و تحولی که این مقوله در نظام هویت ما و نظام اسناد ما دارد قابل توجه است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه فناوری اطلاعات که زیرساخت توسعه‌ اقتصاد دیجیتال است در شاخص های اقتصادی ما یک سرفصل مجزا ندارد و در بخش خدمات است، گفت: وقتی این نوع نگاه را نداریم نباید انتظار داشت که برنامه‌ مدونی در حوزه‌ اقتصاد کشور داشته باشیم، همان طوری که در عرصه‌ توسعه‌ فناوری اطلاعات یک شاخص گذاشته شده است.
وی افزود: مهمترین پیام اقتصاد دیجیتال و تحولی که ایجاد می کند، ترکیب بخش های مختلف با هم و ایجاد ارتباط های درون بخشی و همگرایی انهاست.
آذری جهرمی ادامه داد: پست بانک و منطقه‌ اقتصادی پیام زیرساخت‌های خوبی برای توسعه‌ اقتصاد دیجیتال در حوزه‌ ارتباطات دارند و اگر ما در مسیر توسعه‌ اقتصاد دیجیتال برنامه‌ریزی دقیقی نداشته باشیم ، نه تنها در عرصه‌ فناوری، بلکه در اقتصاد هم بازنده خواهیم بود.
دنیا به فکر استفاده از فرصت های اقتصاد دیجیتال است که فرصت های بی نظیری است و اگر ما از این فرصت ها استفاده نکنیم تهدیدهایش دامنگیرمان خواهد شد.
آذری جهرمی گفت: وزارت ارتباطات در کشور جزء وزارتخانه هایی است که تصدی گری در بخش ارتباطات را تا حدودی واگذار کرده است و اگرچه انتقادهایی در این زمینه وجود دارد که به صورت کامل خصوصی نشده، اما خصولتی شده است.
وی افزود: همچنان برخی نگاه فناوری ستیز در کشور دارند و
حتی در بین مسئولان کشور هم است و قابل انکار نیست، ولی واقعیت این است که دنیا به فکر استفاده از این فرصت‌های بی نظیر است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ظرفیت ترانزیت شمال به جنوب ایران در سه ماه گذشته فعال شده است و 300 گیگ ظرفیت جنوب به شمال را جذب کردیم و طبیعتا اگر این آزادسازی صورت بگیرد، به اهداف برنامه ششم توسعه می رسیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: در حال حاضر، حجم بازار ارتباطات کشور 35 هزار میلیارد تومان است که مطابق تکلیف برنامه‌ی ششم باید 2.5 برابر شود.
در همین حال توسعه در بخش تلفن همراه رخ داده است و طبیعتا نمی توان آن را 2.5 برابر کرد، اما بازار بخش ثابت نشان می‌دهد یک دهم چیزی است که باید باشد و می‌توان آن را توسعه داد و تا حجم 2.5 برابری رساند.
آذری جهرمی گفت: پیشنهاد می کنیم تبدیل نظام صنفی رایانه ای به نظام صنفی فناوری اطلاعات و سندیکای صنعت مخابرات به سندیکای ارتباطات صورت گیرد البته ما هم قول حمایت از هم نظام صنفی و هم سندیکا را خواهیم داد و در کمیسیون ها نماینده هایشان را خواهیم داشت.­

رشد 100 درصدی واردات گوشی همراه با اجرای ریجستری
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با اجرای طرح رجیستری واردات گوشی تلفن همراه از مبادی رسمی حدود 100 درصد رشد داشته است.
محمد جواد آذری در نشست مشترک با اعضا و هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه با واردات قاچاق ما حاکم بر بازار خودمان نیستیم ، افزود: طبیعی است ساماندهی واردات ، هزینه دارد و عده ای قاچاقچی که تعداد آنها کم نیست، دشمن می شوند و به من فحش می دهند که اشکال ندارد به من فحش بدهید تا خیالتان راحت شود، ولی قاچاق نکنید.
وی اضافه کرد: در عرصه های مختلف در کشور با قاچاق مواجه هستیم، اما در این بخش مبارزه با آن را با مجموعه های مختلف از جمله گمرک و وزارت صنعت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آغاز کرده ایم.
آذری جهرمی گفت: تعرفه گوشی های موبایل در گمرک الان 5 درصد است، موبایل جزء اقلام ضروری خانواده ها نیست و جزء شاخص های تورم هم نیست و جزء اقلام لوکس است.
وی افزود: سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده هم این کالا را جز کالاهای حمایتی خود نمی‌داند که بازار آن را کنترل کند.
وزیر ارتباطات گفت: یک شب ما اعلام کردیم که طرح رجیستری را می خواهیم شروع کنیم و برخی افراد فرصت طلب باعث شدند که قیمت موبایل افزایش یابد و اگر شما انتظار دارید ما سکوت کنیم، باید بگویم که من اهل سکوت نیستم و این طور مواقع صحبت می کنم، البته بعد دوستان بازار را رصد کردند و دیدند که بازار دوباره به حالت اول برگشته است و البته باید بگویم که تا حدودی بخشی از افزایش قیمت گوشی تلفن همراه به افزایش قیمت دلار مربوط می شد.
آذری جهرمی ادامه داد: طبیعتا برنامه ما اجرای طرح رجیستری است، زیرا اگر اجرا نکنیم قاچاق به کشور وارد می شود و با قاچاق هم سلامت مردم به خطر می افتد و خدمات درستی نمی‌توان ارائه کرد و حقوق حاکمیت هم جذب نمی‌شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه اگر پیشنهادی برای کاهش تعرفه دارید ، بدهید و اگر لازم باشد ما حمایت می کنیم، گفت: اما واقعیت این است که بازار ما بازار بزرگی است و تولید کنندگان با حداقل هزینه محصولات خود را در کشورمان می فروشند و هیچ اثری برای رسوبی هیچگونه ثروت و اشتغالی در کشور ما ندارند، ولی شما که فعال اقتصادی هستید، باید بگویید که با این مدل راحت هستید، یا قاچاقچی راحت است.
وی افزود : مگر می شود که در یک بازار 6 میلیارد دلاری هیچ رسوبی در کشور نداشته باشیم.
از شما متولیان بازرگانی در کشور بعید است که بگویید درصد تعرفه واردات موبایل را کاهش دهیم، بلکه ما باید درصد تعرفه واردات گوشی تلفن همراه را بالا ببریم تا آن شرکت خارجی در ایران تولید کند.
آذری جهرمی گفت: باید مطالبات به سمت درست و به سمت رشد کسب و کارهای نوپا برود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: حوزه ارتباطات کشور یک حوزه مناسبی است که دولت تصدیگری مستقیم بر آن ندارد و فقط در حوزه مقررات گذاری در آن حضور دارد.
آذری جهرمی تصریح کرد: هر چند در برنامه ششم توسعه ما تکلیف داریم که حجم بازار ارتباطات کشور را که امروز حدود 35 هزار میلیارد تومان است دو برابر کنیم و این رشد با توجه به عقب ماندگی که در حوزه ارتباطات ثابت و دیتای ثابت داریم، امیدواریم که این رشد را داشته باشم.
آذری جهرمی گفت: اینکه اقتصاد دیجیتال چیست و برنامه آن چیست موضوعی است که امروز در کلام اقتصاد کشور ما جاری نیست و ما در کلام مان وابسته به مباحثی شبیه به اقتصادهای کلان سنتی سابق مثل حوزه نفت و پتروشیمی و کشاورزی هستیم، اما قدرت و تحملی که اقتصاد دیجیتال دارد، خیلی بزرگتر از این حرف هاست و همه کشورها برای این موضوع برنامه ریزی دارند و حجم بازار اقتصاد دیجیتال جهان الان حدود 4.2 تریلیون دلار برآورد می شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت : مهمترین پیام موضوع اقتصاد دیجیتال ترکیب بخش های مختلف با همدیگر و ارتباطات درون بخشی بین بخش های مختلف اقتصادی با یکدیگر هستند که اینها یک زیرساخت دارند و آن زیرساخت فناوری اطلاعات است، پس بنابراین ما اگر بخواهیم به سمت حرکت اقتصادی دیجیتال حرکت کنیم، در ابتدا باید عرصه فناوری اطلاعات را در کشور را فعال کنیم و بحثی است که در برنامه ششم توسعه به آن پرداخته شده است و رشد ارزش افزوده بخش فناوری اطلاعات را 19.4 درصد در سال دیده‌اند که می تواند هدفی برای توسعه اقتصاد فناوری اطلاعات باشد.
آذری جهرمی گفت : البته در آمارهای اقتصادی ما هنوز این حالت وجود دارد که زیربخش مخابرات یک شاخص مجزایی در آمار اقتصادی کشور دارد، اما بخش فناوری ارتباطات ترکیب با بخش خدمات است که ما باید این را جدا کنیم .
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: حوزه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حوزه فناوری اطلاعات ورودی ندارد، ولی ما تلاش داریم از این حوزه استفاده کنیم و زیرساخت هم که یک شرکتی است که بنا بر قانون اجرای سیاست های اصل 44 تشکیل شده و جز گروه سوم است .
وی افزود: روال انحلال کسب و کار چندین برابر سخت تر از روال ایجاد است، 90 درصد استارتاپ ها موفق نمی‌شوند و بعد هم آن شرکتی که ایجاد کرده اند، به باری برای آنها تبدیل می‌شود و آن را هم نمی‌توانند منحل کنند و کسی که استارتاپ ناموفق ایجاد می کند، آخر کارش با یک پرونده مالیاتی و بیمه ای و ممنوع الخروجی مواجه می شود.
آذری جهرمی تاکید کرد : در کشورهای مختلف برای بحث استارتاپ ها فکر کرده اند و شرکت های با طول عمر 2 سال بوجود آورده اند و از زمانی که فرد اراده می کند، به راحتی می تواند شرکت را ثبت کند و بعد از ثبت تا حدی از مالیات معاف است و در بیمه آنها دولت مشارکت می‌کند.
وی گفت: یک شاخص ساده در موضوع دولت الکترونیک این است که در مراکز عمومی پوشش وای فای داشته باشیم که اعلام کرده ایم که این وای فای را راه اندازی کنند، ولی البته من به این موضوع اشاره نمی کنم که په بلایی سر ما آمده است، برای اینکه می گویند می خواهید وای فای رایگان در مراکز عمومی راه اندازی کنید.
آذری جهرمی اظهار کرد : برای ارتقای سواد دیجیتال، برنامه ای را با وزارت آموزش و پروش شروع کرده ایم.

موبایل و تبلت ساخت آیفون شامل طرح رجیستری می‌شود
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:همه تجهیزات و ساخت شرکت آیفون اعم از موبایل و تبلت مشمول طرح رجیستری می‌شود.
محمد جواد آذری جهرمی امروز در حاشیه نشست صبحانه کاری با رئیس اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش که قرار است گوشی های آیفون به عنوان اولین گوشی ها مشمول طرح رجیستری شود، با توجه به اینکه آیفون در ایران نمایندگی ندارد، ایا مردم نباید گوشی آیفون خریداری کنند؟ افزود: براساس قانون وزارت صمت به کسی که نمایندگی ارایه خدمات در داخل کشور داشته باشد، اجازه واردات می دهند.
وی افزود: ظاهرا یک عده ای این چارچوب را بنابر مدل وزارت صمت دارند و واردات موبایل و تجهیزات ایفون را انجام می دهند و خدمات هم باید ارائه دهند، ولی اینکه الزامی داشته باشیم که حتما خود شرکت سازنده باید نمایندگی در ایران داشته باشد، تاکنون وزارت صمت چنین سیاستی را نداشته است.
آذری جهرمی در مورد برنامه مرکز داده ها یا دیتاسنترها گفت : ضعیف ترین حلقه ما در توسعه شبکه ملی اقتصاد توسعه دیتا سنترهاست.
بر اساس گزارش منتشره و آنچه در اقتصاد دیتا سنتر می دیدیم، با فعالان بخش به اشتراک گذاشتیم و تا کنون در این مورد در حال جمع بندی هستیم و برنامه‌ریزی می‌کنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد : تکلیف برنامه ششم ایجاد 900 هزار شغل در سال است که 100 هزار شغل آن به حوزه فناوری اطلاعات برمی‌گردد و در آینده نزدیک گزارشی را از اینکه در بخش ما چه میزان شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده است ، منتشر خواهیم کرد.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که با فراخوان شرکت پست قرار بود طرح کار پوشه ایرانیان با مراجعه مردم به دفاتر پست و پیشخوان دولت از 17 مهر اجرایی شود  اما دفاتر از این طرح اظهار بی اطلاعی می کنند ، گفت: از اینکه چرا دفاتر از اجرای طرح بی اطلاعی می کنند گزارشی ندارم پیگیری می کنم.

نظر شما