شناسهٔ خبر: 22719055 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گروههای تروریستی فعال در مصر کدامند؟

تهران- ایرنا- مصر از زمان آغازناامنی ها وآشوب های داخلی حاصل ازبهار عربی که به سرنگونی حسنی مبارک دیکتاتور سابق این کشور و پس از آن برکناری محمد مرسی رئیس جمهور این کشور از قدرت انجامید، شاهد ظهور گروههای تندرو وتروریستی بخصوص در شبه جزیره سینا است که در آخرین حمله مرگبار آنها در روز جمعه به نمازگزاران دراین منطقه بیش از 300 نفر قتل عام شدند.

صاحب‌خبر -

در حمله تروریستی بی سابقه که نمازگزاران را در روزجمعه گذشته در مسجد روضه واقع در استان سینای مصرهدف قرار داد، بیش از 300 نفر کشته و نزدیک 200 نفر زخمی شدند.
گروه تروریستی موسوم به انصار بین المقدس وابسته به گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله خونین را برعهده گرفته است.
شبکه خبری بی بی سی عربی در گزارشی به گروههای تروریستی فعال در مصر بخصوص در شبه جزیره سینا پرداخته است که در زیر می آید:
**داعش
گروه داعش یکی ازگروههای تندرو و بشدت خونریز در این منطقه است که در چندین حمله، غیرنظامیان را در عمق مصر هدف قرار داده است برخی گروههای تندرو در سینا با داعش بیعت کرده اند. گروههای تروریستی فعال دیگر در این منطقه به القاعده گروه رقیب داعش وابسته اند.
**ولایت سینا
این گروهک پیش از بیعت با داعش در نوامبر (آبان و آذر ماه) 2014 با نام 'انصار بیت المقدس' فعال بود.
'انصار بیت المقدس' پس از انقلاب ژانویه سال 2011 با پیوستن مسلحان فلسطینیون به جماعت 'توحید و جهاد'مصری که در سیناء فعال بودند، شکل گرفته بود.
درابتدا این گروه در شبه جزیره سیناء فعال بود و عناصر آن در غارهای جبل 'الحلال' در مرکز سیناء مخفی بودند.
این گروه عملیات خود در سیناء را پس از فروپاشی نظام حسنی مبارک آغاز کرد و به شکل اساسی اسرائیل و لوله های گاز مصر که از استان سیناء به سمت سرزمین های اشغالی می رفت را هدف حمله قرار دادند.
پس ازبرکناری محمد مرسی از قدرت این گروه فعالیت خود را گسترش داد و شروع به حمله به نیروهای امنیتی و ارتش مصر در استان سینا کرد و پس از آن قاهره پایتخت مصر و استان الجیزه و برخی مناطق دیگر را هدف حمله قرار دادند.
ولایت سینا عملیات های خود را تا منطقه وسیع صحرای غربی گسترش داد منطقه ای که نقطه جذب گردشگران بود و مناطق کوهستانی آن مخفیگاههای مناسبی برای عناصر این گروه فراهم کرد منطقه ای که با لیبی که خود گرفتار آشوب داخلی است، هم مرز است.
طبق تخمین ها عناصر این گروه یکهزار تا یکهزار و 500 نفر هستند که در مساحتی بالغ بر 60 هزار کیلومتر مربع از شبه جزیره سینا پراکنده هستند. از سال 2014 پس از حمله خونین این گروه و کشته شدن 33 نفر از نیروهای امنیتی مصر در شبه جزیره سینا حالت فوق العاده برقرار است.
این گروه علاوه بر حمله به مسیحیان مصر صوفیان مصر را نیز تهدید کرده بود که در صورتی که توبه نکنند، کشته می شوند.
حملات گروه ولایت سیناء شامل حمله به شکل انتحاری، تیراندازی، بریدن سرو اعدام های میدانی در ملاعام و نیز ترور است.
**جند الاسلام
جند الاسلام در سال 2013 در مصر پدید آمد.این گروه در این سال مسئولیت حمله به یک مرکز اطلاعاتی جنگی وابسته به ارتش مصر را در شهر رفح سیناء برعهده گرفت . در این حمله یک نفر از نیروهای ارتش مصر کشته و شماری از آنها زخمی شدند.
در سال 2015 نیز این گروه تصاویری ویدیویی از آموزش عناصر خود منتشر کرد. پس از آن این گروه مخفی ماند و در برخی اوقات نوار های صوتی منتشر کرد.
جندالاسلام که وابسته به گروه القاعده است اخیرا اعلام کرد که عناصر گروه ولایت سینا وابسته به داعش را هدف حمله قرار داده است.
بسیاری از تحلیلگران معتقدند که ظهور دوباره این گروه و فعال شدن آن ضد گروه ولایت سیناء باعث شکاف در صفوف عناصر داعش خواهد شد. بخصوص اینکه داعش در حال حاضر در سوریه و عراق و نیز در استان سینا افول کرده است.
ظهور جندالاسلام و پیوستن عناصر ولایت سینا به این گروه باعث بروز اختلاف ها در میان این گروه چه بسا درگیری های مسلحانه خواهد شد که این به نفع ارتش مصر خواهد بود.
جندالاسلام پیش از این اعلام کرد که در درگیری 11 اکتبر و حمله این گروه به عناصر ولایت سینا باعث کشته شدن چهار تن از این گروه شد.
این گروه هدف حمله خود به عناصر ولایت سینا را حمله این گروه به غیر نظامیان مسلمان در شهر رفح در مرزهای مشترک با نوار غزه فلسطین اعلام کرد.
گروه موسوم حمله عناصر ولایت سینا به کامیون های وابسته به شرکت سیمان استان العریش که ارتش مصر آن را اداره می کنند و باعث کشته شدن 9راننده غیرنظامی شد، محکوم کرد.
**المرابطون
این گروه در سال 2015 آشکارشد واز آن زمان تاکنون حملات قابل توجهی نداشته وتنها بیانیه منتشر کرده و به تهدید اکتفاء کرده و تبلغات آن نشان می دهد که این گروه با القاعده در ارتباط است.
هشام عشماوی موسوم به ابوعمرالمهاجر رئیس این گروهک است.وی افسرسابق ارتش مصر و یکی از عناصر برجسته گروهک انصاربیت المقدس بود.
**أنصار الإسلام
انصارالاسلام در نوامبر (آبان – اذرماه) سال جاری میلادی با اعلام مسئولیت حمله به نیروهای امنیتی به منطقه الواحات در صحرای غربی مصر آشکار شد.
**أجناد مصر
اجناد مصر در ژانویه 2014 ظهور کرد و حملاتی را در قاهره به انجام رساند.
تحلیلگران این گروه را در ارتباط با القاعده می دانند. این گروه پیش از پیوستن انصاربیت المقدس به داعش چند حمله با این گروه بصورت مشترک انجام داد.
در اکتبر سال 2017 مسئولان مصری در تلاش بودند که برای 13 نفر از عناصر این گروه حکم اعدام صادر شود. این افراد به کشتار نظامیان ارتش و افسران پلیس و شهروندان مصری متهم هستند و انتظار می رود که حکم آنها در ماه دسامبر آینده صادر شود.
**حسم
این گروه درتابستان 2016 اشکار شد و تمرکز آن بر روی حمله به شخصیتهای دولتی و امنیتی در قاهره و مناطق دیگر این کشور است.
مسئولان مصر و رسانه های آن گروه حسم و جماعت اخوان المسلمین مصر را مرتبط با یکدیگر می دانند.
تبلیغات این گروه بیش از اخوان المسلمین موید اقدامات جهادی است.
حسم در اکتبر سال جاری سفارت میانمار در قاهره را با بمب دست ساز در اعلام همبستگی با مسلمانان روهینگیا هدف حمله قرار داد.
این گروهک در ژانونه گذشته نوار ویدیوئی تبلیغاتی را از پایگاه های آموزشی ویژه خود منتشر کرد.
خاورم**9366**1590
مترجم:صغری رحیمی - انتشار: محمد حسن دوستارگان

انتهای پیام /*

نظر شما