شناسهٔ خبر: 22718240 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

پشت پرده دسته ای ازشبکه های اجتماعی که کاسبان زلزله شدند؛

راست و دروغ شبکه های اجتماعی درباره امدادرسانی به زلزله زدگان کرمانشاه/ از ملتهب سازی فضای شبکه های معاند تا چندگانه سازی در جامعه با شایعه پراکنی

با کمی دقت در حوادث پس از وقوع زلزله کرمانشاه می توان گفت که اگر توان تشخیص خبر راست از شایعه را داشتیم ، اگر احساسات خود را مدیریت میکردیم و اخبار و اطلاعات را با منطق بررسی میکردیم ، اگر شناخت درستی از رسانه و فضای مجازی و اقتضائات و آسیب ها و آفت هایش داشتیم ، در دام بسیاری از اخبار کذب - که احساساتمان را جریحه دار کرد و نسبت به بخشی از هموطنان و مسئولین بدبینمان کرد نمی افتادیم .

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رودآور؛ شامگاه یک‌شنبه بیست‌ویکم آبان‌ماه زلزله‌ای به بزرگی ۷.۳ریشتر غرب کشور را به لرزه درآورد. این زلزله تا کنون بیش از ۴۰۰ کشته برجای گذاشته است. بیشترین آسیب‌ها در اثر این زلزله در شهرستان سرپل‌ذهاب استان کرمانشاه بوده است.

به دنبال وقوع این زلزله واکنش های مختلفی از سوی آحاد مردم به ویژه کاربران فضای مجازی رخ داد، بعضی از کاربران خط های سیاسی خاص گروه مورد حمایتشان را تنها منحی زلزله زدگان می دانستند، برخی دیگر هنرمندان و بازیگران و برخی مردم را و برخی دیگر دولت را.

در این میان هم بودند افرادی که می خواستند به وحدت میان مسئولان نظامی و انتظامی و یا مردم و مسئولان با شایعه پراکنی خدشه وارد کنند و در حالی که ارتش و سپاه نماینده های ویژه یشان در شب حادثه و زودتر از رییس جمهور در محل حاضر شدند، هم همه ها و شایعات برای ضربه زدن اوج می گرفت، که با کمی دقت به پشت پرده این ماجراها خوب می شد و می شود تشخیص داد، منشاء عمده این شایعات از خارج از کشور بوده است و عاملان آن تنها به دنبال اختلاف افکنی بودند.

از این رو به گفت و گو با «محمد یعقوبی» مسئول سازمان فضای مجازی سراج در استان همدان پرداختیم؛ 

خبر تلخ بود و سهمگین

 

یعقوبی در این باره گفت: زلزله شدیدی بخش های وسیعی از ایران و عراق را لرزاند و در استان کرمانشاه خسارات و تلفات مالی و جانی فراوانی به وجود آورد، خبری که به سرعت و قبل از انتشار اخبار رسمی در فضای مجازی پیچید و همه را در نگرانی و غم فرو برد و شاید همین سرعت انتشار در فضای مجازی و عقب ماندن رادیو و تلویزیون و خبرگذاری های رسمی در خبررسانی سبب شد که رسانه های غیررسمی و بی نام و نشان جای منابع رسمی را بگیرند.

عقب ماندن رادیو و تلویزیون از خبرهای زلزله و پیش دستی شبکه های اجتماعی راه شایعات و دروغ پراکنی را باز کرد

وی اظهار کرد: کانال های بی نام و نشان، گروه های بی در و پیکر و افراد حقیقی و حقوقی با هویت جعلی و غیر جعلی مرجع خبر شدند و این یعنی گل آلود شدن جریان رسانه ای و بهترین فرصت برای رواج شایعات و دروغ پراکنی، عده ای برای جذب عضو بیشتر در کانال و گروه، عده ای برای تحریک احساسات مردمی و به طور طبیعی عده ای برای ماهی گرفتن از آب گل آلود فضای ملتهب و عقده گشایی از نظام و بدبین کردن مردم به نهادها و سازمان های کشور دست به کار شدند و خبرهای راست و دروغ را در هم آمیختند و به خورد خلق الله دادند.

بازار داغ شایعات در زلزله افکار مردم را جریحه دار کرد

مسئول سازمان فضای مجازی سراج در استان همدان گفت: یکی گفت هلال احمر کمک ها را به دست مردم نمی رساند، خودمان دست به کار شویم، یکی گفت از نخستین، ساعات زلزله، تنها ارتش به داد مردم رسیده و سپاه کمکی نکرده!، یکی گفت آمار کشته ها خیلی بیشتر از آمار رسمی است،  آن یکی گفت ستاد بحران هم غافلگیر و شده و اصلا آمادگی زلزله را نداشته اند، یکی هم گفت کمک های مردمی را به دستشان نمی رسانند و به جای کرمانشاه به سوریه می فرستند!، یکی گفت در زمان زلزله هیچ آمبولانسی در منطقه نبوده چون همه یشان عراق بودند. یکی نیز گفت عمدا به زلزله زده ها رسیدگی نمی شود چون آن ها کرد اند، چون سنی اند.

یعقوبی عنوان کرد: یکی هم در میان گفت اخبار صدا و سیما دروغ می گوید، یکی گفت آقای خامنه ای خودش نرفت منطقه زلزله زده، بدلش را فرستاد، یکی گفت 10 میلیارد تومانی که رییس کمیته امداد گفته که یک خیر داده را در واقع فرح پهلوی داده، یکی گفت راهزنان ها به کامیون های کمک مردمی حمله می کنند و چیزی به دست مردم نیازمند نمی رسد.

وی تصریح کرد: یکی عکس های مربوط به زلزله های قبلی و حتی کشورهای دیگر را به نام زلزله سرپل ذهاب پخش کرد و یکی دیگر در خانه اش کنار بخاری وُیس ضبط کرد و به اسم صحبت های امدادگر حاضر در صحنه پخش کرد و از اوضاع فجیع منطقه گفت و گریه کرد، یکی گفت ... یکی گفت ... یکی یکی یکی .... 

شایعات و دروغ پردازی های برخی شبکه های اجتماعی ما را به منابع رسمی بدبین کرد

مسئول سازمان فضای مجازی سراج در استان همدان عنوان کرد: ما در برابر سیل این همه خبر رنگارنگ چه کردیم؟ شاید همه اش را باور کردیم! شاید برخی را باور کردیم! و هرچه را باور کردیم هم فوروارد، دست کم به منابع رسمی اطلاع رسانی بدبین تر شدیم.

 بی اعتمادی زمینه ساز جمع کردن کمک های متفرقه و ارسال آن و در نهایت ایجاد ترافیک در مسیر مناطق زلزله زده شد

یعقوبی همچنین گفت: عده ای از ما مردم خودمان چادر زدیم و اقدام به جمع آوری کمک کردیم و خودمان کامیون گرفتیم و خودمان راه افتادیم رفتیم منطقه تا کمک ها را به مردم برسانیم و در جاده های منتهی به مناطق زلزله زده ترافیک راه انداختیم و بعد هم از ترافیک فیلم گرفتیم و با افتخار در فضای مجازی پخش کردیم، عده ای از ما شماره حساب شخصی و غیررسمی اعلام کردیم و از مردم خواستیم کمک هایشان را از طریق ما به زلزله زده ها برسانند، چون به دولت و کمیته امداد و هلال احمر و سپاه وارتش اعتمادی نیست! و عده ای از ما به شماره حساب ها و افراد مجعول و مجهول اعتماد کردیم و هیچ شک نکردیم که ممکن است این کمک ها هرگز در مسیر درست مصرف نشوند! 

سلفی های سلبریتی ها و برخی از سیاسیون در مناطق زلزله زده!

وی اظهار کرد: سلبریتی ها و برخی از سیاسیون هم که ماشاءالله، از سر دلسوزی بود یا برای کسب شهرت و محبوبیت اجتماعی بیشتر؟ نمی دانیم! هرچه که بود بسیاری از آنان راه افتادند رفتند مناطق آسیب دیده و یا سلفی گرفتند و در استوری شان گذاشتند، یا مصاحبه کردند و ساعاتی را دست و پاگیر نهادهای امدادرسان شدند و برگشتند.

همه کم و کاستی ها قبول، اما  قرار نیست هرچه در فضای مجازی دیدیم و شنیدیم باور کنیم
یعقوبی در ادامه عنوان کرد: حالا که کمی از التهاب فضا کاسته شده بهتر است کمی تامل کنیم که چه عواملی باعث به وجود آمدن این وضعیت شد؟ رسانه ها و مراکز اطلاع رسانی رسمی مقصرند و کاستی و کاهلی کرده اند؟ قبول! در کمک رسانی ها به ویژه در ساعات و روزهای اول بی نظمی ها و کاستی هایی بوده است؟ قبول! برخی نهادها و مسئولین کوتاهی هایی داشته اند؟ قبول!، برخی هنرمندان و ورزشکاران و شخصیت های علمی و سیاسی اثرگذار از شهرت و محبوبیت خود برای این فعالیت انسانی مایه گذاشتند و قصدشان خیر بود؟ قبول!
وی تأکید کرد: با این وجود اما راهش این نبود و نیست! قرار نیست هرچه در فضای مجازی دیدیم و شنیدیم باور کنیم! قرار نیست چشم و گوشمان را ببندیم و عقلمان را تعطیل کنیم و ابزار دست شایعه پراکنان و دروغ گویان شویم!
یعقوبی افزود: اگر توان تشخیص خبر راست از شایعه را داشتیم، اگر احساسات خود را مدیریت می کردیم و اخبار و اطلاعات را با منطق بررسی می کردیم، اگر شناخت درستی از رسانه و فضای مجازی و اقتضائات و آسیب ها و آفت هایش داشتیم، در دام بسیاری از اخبار کذب که احساساتمان را جریحه دار کرد و نسبت به بخشی از هموطنان و مسئولین بدبینمان کرد نمی افتادیم. 
وی گفت: زلزله و همه حوادث تلخ و غمباری که اتفاق افتاده و طبیعتا از این به بعد هم گریزی از آن نیست تهدیدی است که می تواند تبدیل به فرصتی برای همدلی و پیوستگی اجتماعی و وحدت ملی شود به شرطی که ما هشیار باشیم.

انتهای پیام/

 

نظر شما