شناسهٔ خبر: 22690230 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در جمع خبرنگاران مطرح شد؛

اجرای 48 نمایش در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان/انتخاب 8 نمایش خارجی در بخش بین‌الملل

نمایندگی همدان

رئیس بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با بیان اینکه ۴۸ نمایش در بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان استان اجرا می‌شود، گفت: امسال ۴۳۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که این موضوع نشان از رشد ۲۵ درصدی آثار نسبت به سال گذشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، فاضل عبادی شنبه 4 آذر در جمع خبرنگاران، یکی از هدفگذاری‌های استان همدان را اجرای برنامه‌های علمی، فرهنگی و هنری مرتبط با کودکان و نوجوانان دانست و اظهار کرد: در همین راستا برنامه‌هایی در حوزه فیلم، موسیقی، ادبی، تئاتر و دین با درنظر گرفتن کودکان و نوجوانان به عنوان مخاطبان اصلی در همدان برگزار می‌شود که برگزاری تئاتر کودک و نوجوان از ابتکار استان فرهنگی همدان است.

وی ادامه داد: همدان برنامه‌ها و فعالیت‌های مناسبی در سال‌های گذشته داشته و در حوزه فعالیت‌های فرهنگی از استان‌های پیشرو در حوزه فیلم، موسیقی، تئاتر، ادبیات و سایر برنامه‌ها شناخته می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان خاطرنشان کرد: جشنواره امسال با شعار «کودکی همسفر قصه‌ها» با هدف حمایت از خلق آثار هنری، تربیت نسل آینده کشور و ایجاد روحیه نشاط و شادابی، از ۱۰ تا ۱۵ آذرماه در همدان و شهرستان‌های استان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بحث مخاطب یکی از ارکان حوزه نمایش در اجرای برنامه‌های نمایشی است، بیان کرد: ویژگی استان همدان استقبال مناسب کودکان، نوجوانان و خانواده های آنها از جشنواره است و با توجه به اینکه مخاطب رکن اصلی تئاتر است خوشبختانه در استان ما مخاطبان از جشنواره استقبال کافی دارند.

عبادی با بیان اینکه در سال‌های گذشته در تعداد بازدیدکنندگان جشنواره در استان رشد داشتیم، افزود:  امسال برنامه‌ها از نظر کیفی و کمی رشد قابل توجهی داشته است به طوریکه این دوره ۴۸ نمایش و تولیدات هنری در معرض دید عموم قرار می‌گیرد که شامل ۱۰ گروه از استان همدان است که دو گروه در بخش مسابقه و ۸ گروه در شهرستان‌های استان اجرای برنامه دارند ضمن اینکه یک گروه دانش‌آموزی در ملایر به روی صحنه می‌رود.

وی با اشاره به اینکه ۸ گروه نیز در بخش بین‌الملل در جشنواره حضور دارند ضمن اینکه ۳۰ گروه از سراسر کشور اجرای نمایش را بر عهده دارند، اظهار کرد: ۱۶ سالن نمایشی در سطح استان برای اجرا آماده‌سازی شده و ۸ سالن در مرکز استان و ۸ سالن در شهرستان‌ها آماده شده ضمن اینکه برگزاری کارگاه‌های آموزشی از دیگر برنامه‌های جشنواره است.

مدیرکل ارشاد استان همدان تصریح کرد: مراسم افتتاحیه جشنواره روز پنج‌شنبه 3 آذرماه برگزار می‌شود و اجراهای اصلی از جمعه 10 آذرماه آغاز خواهد شد و تا ۱۵ آذرماه ادامه دارد.

وی با اشاره به حضور فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنری در جشنواره امسال بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان و تولیدکنندگان آثار نمایشی دارای تحصیلات کارشناسی و کارشناسی‌ارشد هستند که نشان از تخصصی بودن نمایش‌ها دارد ضمن اینکه استقبال جوانان نیز از جشنواره قابل توجه بوده است.

عبادی وی با بیان اینکه از سراسر کشور برای جشنواره متقاضی بودند، گفت: ۳۱ درصد کارگردانان خانم بوده و مابقی آقایان هستند.

اعلام نمایش‌های منتخب بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر کوک و نوجوان

دبیر بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کوک و نوجوان در استان همدان نیز نمایش‌های منتخب بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را اعلام کرد.

مریم کاظمی از انتخاب ۸ نمایش خارجی در بخش بین‌الملل جشنواره خبر داد و گفت: امسال از ۸ کشور ایتالیا، ترکمنستان، آذربایجان، کره‌جنوبی، آلمان، فرانسه، دانمارک و روسیه ۸ نمایش برای اجرا در این دوره از جشنواره انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه ۴ مورد از نمایش‌ها در بخش مسابقه بین‌الملل شرکت می‌کنند و داوری می‌شوند، اظهار کرد: نمایش «خاطرات جوجه اردک زشت» نوشته هانس کریستین اندرسن از کشور ایتالیا که به شیوه جدید برای نوجوانان و کودکان اجرا می‌شود و داستان شیرینی دارد، برای مخاطب عام به روی صحنه می‌شود.

کاظمی ادامه داد: نمایش «بز بازیگوش» از آذربایجان به نمایش رابطه یک دختر کوچک با بز می‌پردازد و نمایش »مایناتور» از فرانسه نقل قول یونانی در اساطیر یونان را نمایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: «تک‌نوازی دو نفره» از کشور دانمارک نمایشی شاد و داستان جالب توجهی را برای مخاطب اجرا می‌کند و داستان «کریستال» از روسیه از اشیا شیشه‌ای برای انتقال مفهوم به مخاطب استفاده می‌کند.

وی با اشاره به اجرای نمایش «شینگ شان شو» از آلمان و نمایش «نوازنده کوچک» از کره‌جنوبی در جشنواره 24 خاطرنشان کرد: نمایش «نصفه گوش» از کشور ترکمنستان که با استفاده از داستان‌های فولکلور ترکمنی اجرا می‌شود و بهره‌گیری از لباس و حرکات بومی در آن چشمگیر است نیز در بخش بین‌الملل به روی صحنه می‌رود.

به گزارش ایسنا؛ بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری مریم کاظمی از ۱۰ تا ۱۵ آذرماه در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.


انتهای پیام

نظر شما