شناسهٔ خبر: 22640702 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

امام جمعه تبریز در همایش ملی بررسی اندیشه های علامه جعفری(ره)؛

علامه جعفری با تکیه بر مبانی فلسفی خود مسائل سیاسی را مورد توجه قرار داده‌‌اند/ علامه ثابت کرد جدایی دین از سیاست در اسلام فاقد ماهیت است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌‌شرقی گفت: اگرچه در ظاهر علامه جعفری فردی سیاسی نبود اما نگاهی به مواضع و نگارش‌‌های ایشان نشان می‌‌دهند با تکیه بر مبانی علمی به شبهات سیاسی نیز پاسخ داده‌‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج، حجت‌‌الاسلام سید محمدعلی آل‌‌هاشم صبح امروز در همایش ملی بررسی اندیشه های علامه جعفری(ره) که در سالن اجتماعات مصلی امام خمینی(ره) تبریز برگزار می‌شد با بیان اینکه یکی از برکات این همایش رسیدن به خدمت مقام معظم رهبری جهت ارائه گزارش کار بود، ابراز داشت: علامه جعفری فیلسوف، فقیه متکلم عارف و از چهره‌‌های ماندگار جهان اسلام و از نظریه پردازان مکتب تشیع بودند.

وی ادامه داد: این محقق در کنار نظریه پردازی با علوم انسانی و اجتماعی جدید و فلسفه غرب آشنا بودند و بی آنکه اندیشه‌‌هایشان التقاطی شود با برخورد نقادانه به دفاع از کیان وحی و حریم دین و شریعت پرداختند، از جمله ویژگی‌‌های علامه جعفری جامعیت و خلق آثار کم نظیر در حوزه‌‌های مختلف و نظریات مستقل بود.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه تالیف و تصنیف آثار وزین در هسته‌‌های انسان شناسی و هستی شناسی فلسفه دین و هنر پویا بودن فقه تشیع در پاسخگویی به نیازهای روز و مسائل حقوق زنان و بشر از جمله دلایل اهتمام به شخصیت این استاد فرزانه بود، عنوان کرد: علامه جعفری با اینکه فیلسوف و مدرسی عالی مقام بود و به ظاهر در سیاست حضور نداشت اما بررسی آثار کاشف این مساله است با تکیه بر مبانی فلسفی خود مسائل سیاسی را مورد توجه قرار داده‌‌اند.

وی خاطرنشان ساخت: استاد در مقدمه تبیین نظریه خود بر تلاش عده‌‌ای فیلسوف نما برای جدایی دین از سیاست و نسبت آن با بزرگان یونانی مانند ارسطو، بی‌‌پایه بودن آن را به اثبات می‌‌رسانند و ثابت می‌کنند هرچیزی را مطابق با علم و دین باید پرداخت و دوم اینکه جدایی دین از سیاست بعد از رنسانس در غرب اتفاق افتاده و اگر امروز در غرب این نهادینه شده ریشه در علل درون دینی مسیحیت و برون دینی غرب در قرون وسطی دارد و سرایت دادن آن به سایر ادیان مانند اسلام فاقد ماهیت است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌‌شرقی با اعلام اینکه از منظر علامه جعفری رسالت دین برخوردار ساختن مردم از اندیشه و تعقل و کرامت و شرافت انسانی است که با ذلت و اهانت ناسازگار است، اذعان داشت: براین اساس قیاس دین اسلام با یهودیت و مسیحیت از یک طرف و رفتار خودکامگان به نام دین قیاس مع الفارق است.

وی افزود: استاد علامه جعفری به بازبینی دین نیز تاکید کرده که سیاست را مدیریت اجتماعی انسانی در مسیر عالی حیات نامیده که اینگونه سودجویی برخی برای کنار گذاشتن دین از سیاست را ناتمام می‌گذارد.

حجت‌‌الاسلام آل هاشم با بیان اینکه علامه جعفری ضمن اشاره به ارکان سه گانه دین اخلاق و کردار ارتباط انسان با دین و دیگران را داخل دین به شمار می‌‌آورد، اعلام کرد: دین اگر کاری به زندگی دنیوی مردم نداشت دستورات اخلاقی برای رفتارهای دنیوی نمی‌داد.

وی در پایان متذکر شد: نتیجه مهم از آیات مربوط به حکم و حاکمیت تحصیل می‌گیرد، اختصاصی بودن حکومت داوری بر برقراری قسط و عدالت جهت هدایت جامعه به وسیله پیامبران و جانشینان به حق است که با نظریه سکولاری در تضاد می‌‌باشد.

انتهای پیام/

نظر شما