شناسهٔ خبر: 22631476 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

همزمان با بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در تبریز:

اولین نشست تخصصی قصه گویی برای مربیان کانون برگزار شد

گروه فرهنگی: همزمان با بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی حوزه یک کشوری، اولین نشست تخصصی با موضوع «تقویت هنر گوش دادن در فرایند قصه گویی و تاثیر آن در تربیت» برای مربیان کانون در محل مجتمع کانون پرورش فکری تبریز برگزار شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، همزمان با بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی حوزه یک کشوری، اولین نشست تخصصی با موضوع «تقویت هنر گوش دادن در فرایند قصه گویی و تاثیر آن در تربیت» برای مربیان کانون عصر روز گذشته در محل مجتمع کانون پرورش فکری تبریز برگزار شد.
هادی یوسف‌زاده، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌شرقی، در این نشست، گفت: هدف از برپایی این نشست افزایش دانش شغلی و ارتقای سطح علمی مربیان در امر قصه گویی است.
دبیر حوزه یک بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی ادامه داد: در نشست فوق سعی شد تا مربیان بتوانند با شیوه‌های قصه گویی آشنا شده و برای کودکان و نوجوانان قصه هایی بخوانند که در تربیت آنان موثر واقع شود.
یوسف زاده خاطر نشان کرد: یادگیری شگردهای قصه‌گویی به واسطه برگزاری چنین نشست‌هایی برای مربیان میسر می‌شود و مربیان کانونی باید نسبت به اجرای این فعالیت‌ها در مراکز اهتمام بیشتری نمایند.
وی تصریح کرد: در امر قصه‌گویی باید در مسیری حرکت کنیم تا بتوانیم امر قصه گویی را به دغدغه و اولویت اصلی مربیان کانونی تبدیل کنیم.
محمد سیمزاری، پژوهش‌گر ادبی نیز در این نشست در خصوص اینکه قصه به عنوان واسطه تربیتی است، گفت: بعد اصلی قصه که متاسفانه مورد غفلت واقع شده است هنر یاد دادن خوب گوش کردن است.
وی، افزود: مربیان کانون پرورش فکری، کارشان تربیت کودکان و نوجوانان است و در این راستا باید از فعالیت قصه گویی در جهت تربیت استفاده کنند.
وی، تصریح کرد: در تمدن اسلامی - ایرانی این نوع تربیت منجر به اصلاح چندین رابطه همچون اصلاح رابطه انسان با خدا، انسان با دیگران، انسان با خودش، انسان با تاریخ و در آخر اصلاح رابطه انسان با طبیعت می گردد.
سیمزاری، اظهار کرد: قصه گویی از مهم‌ترین فعالیت کانون بوده و در کنار همه آموزش‌هایی که می‌بینیم هنر گوش دادن را به بچه‌ها یاد می‌دهد.
وی خاطر نشان کرد: قصه‌گویی ماسوای منافعی که دارد به مسئله هنر گوش کردن تاکید دارد و از سوی دیگر گوش دادن به قصه تفاوت‌های زیادی با شنیدن دارد. چرا که شنیدن اکتسابی بوده و باید آن را یاد بگیریم، تخصص ما رو تقویت کرده و احساس خوب می آفریند و باعث ایجاد ارتباط موثر می‌شود.
سیمزاری تصریح کرد: اما با قصه گویی کودک هنر گوش کردن را تمرین می‌کند و بعد از شنیدن آن  چالش فکری و طرح سوال در او برانگیخته می شود.
این پژوهشگر و استاد دانشگاه اضافه کرد: لازمه ارتباط قصه گو با کودکان صداقت در کلام بوده و قصه گو باید این مهارت را داشته باشد تا کودک را به درون قصه ببرد و با قهرمان قصه هم ذات پنداری نماید.

نظر شما