شناسهٔ خبر: 22602774 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ریشه فساد عربستان در خاندان حکام سعودی است

جمال خاشقچی خاندان سعودی را عامل فساد در این کشور معرفی کرد.

صاحب‌خبر -

ریشه فساد عربستان در خاندان حکام سعودی استبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا وسیما به نقل از پایگاه اینترنتی العهد، جمال خاشقچی نویسنده و روزنامه نگار تبعه عربستان سعودی حکام این کشور را متهم کرد که ریشه فساد موجود در این کشور هستند.
وی افزود: آنچه در عربستان سعودی می گذرد همگان را دچار رعب و هراس کرده است. 
خاشقچی که در سمینار سیاسی مرکز عربی واشنگتن سخنرانی می کرد به موضوع بازداشت ها در عربستان و از جمله بازداشت سرمایه داران مشهور این کشور اشاره کرد و گفت: فساد حکام سعودی در معاملات تجاری به میلیاردها [ریال سعودی] می‌رسد.
خاشقچی با یادآوری اظهارات سابق محمد بن سلمان ولیعهد سعودی مبنی بر اینکه طی سال‌های 2010 تا 2014 هر ساله بیش از یکصد میلیارد دلار هدر رفته است، افزود: بر این اساس طی دو دهه بیش از هزار میلیارد دلار برباد رفته است که معادل 30 درصد از بودجه عربستان سعودی است. این پول‌های ما صرف خرید کاخ های فاخر در پاریس و لس آنجلس و اماکن دیگر می‌شود. اکنون حقیقتا به مبارزه با فساد نیاز است اما در عین حال باید به پیامدهای آن نیز توجه کرد.
وی با اشاره به وحشت سرمایه داران سعودی از نگرانی درباره آینده شان و احتمال اینکه شمشیر مبارزه با فساد آنها را نیز در معرض خطر قرار دهد گفت: دهها هزارتن از کارکنان شرکت هایی که صاحبانشان به دست محمد سلمان بازداشت شده اند، نگران آینده شغلی شان در این شرکت‌ها هستند.
خاشقچی افزود: اکثر شهروندان عربستان به ویژه نسل جوان از مبارزه با فساد استقبال می کنند و این اقدام ولیعهد سعودی را درست می‌پندارند اما شیوه آن غلط است.
وی گفت: درخصوص بازداشت‌ها در عربستان سعودی شفافیت وجود ندارد و مطبوعات اجازه پرداختن به این موضوع و شفاف سازی درباره آن را ندارند.
خاشقچی تاکید کرد: ولیعهد سعودی باید برحل مسئله بیکاری تمرکز کند. زیرا این مسئله بزرگترین چالش پیش روی اقتصاد عربستان سعودی است. وی خواستار آزادی مبلغان مذهبی شد که بیش از دو ماه است در بازداشت به سر می‌برند.
خاشقچی همچنین از محمد سلمان خواست با جماعت اخوان المسلمین ائتلاف کند زیرا این جماعت متحد طبیعی برای اقدام علیه فاسدان است. 

وی خواستار خودداری از نشان دادن حساسیت بیش از اندازه درخصوص اخوان المسلمین شد و از اینکه بن سلمان در چندین کشور با اخوان المسلمین مبارزه می کند اما در یمن با آنها متحد شده است ابراز شگفتی کرد.

نظر شما