شناسهٔ خبر: 22574851 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ارتش زیمبابوه مانع رسیدن تظاهرکنندگان معترض به کاخ ریاست جمهوری شدند

تهران- ایرنا- خبرگزاری فرانسه گزارش داد که نیروهای ارتش زیمبابوه مانع رسیدن هزاران تظاهرکننده که خواستار استعفای «رابرت موگابه» رئیس جمهوری هستند، به سمت کاخ ریاست جمهوری در هراره پایتخت، شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری روز شنبه، نیروهای ارتش تا بن دندان مسلح زیمبابوه،جلوی تظاهرکنندگان معترض را که در حال حرکت به سمت سمت کاخ ریاست جمهوری بودند، گرفتند.
بر اساس این گزارش، تظاهرکنندگان در زیمبابوه در روز «بسیج ملی» در فاصله 200 متری از کاخ ریاست جمهوری، به نشانه اعتراض روی جاده نشسته و خواستار کناره گیری موگابه از قدرت شدند.
این در حالی است که «رابرت موگابه» رئیس جمهوری زیمبابوه توسط ارتش این کشور در بازداشت خانگی به سر می برد.
ارتش زیمبابوه از روز سه شنبه کنترل این کشور را در دست گرفته و موگابه را در بازداشت خانگی قرار داده و به وی 24 ساعت فرصت داده بود تا استعفای خود را اعلام کند.
مردم زیمبابوه نیز از اقدام ارتش در کودتای علیه موگابه استقبال کردند.
خبرها حاکی از آن است که اختلاف میان رئیس جمهوری و فرماندهان ارتش نظامی زیمبابوه پس از آن شدت گرفت که موگابه سعی داشت که همسرش 'گریس' را به عنوان جانشین خود معرفی کند.
اخبار شبکه های اجتماعی در این کشور نیز حاکی از آن است که هفته گذشته بارها در اطراف محل اقامت موگابه تیراندازی شد؛ البته با این حال ارتش زیمبابوه بحران در آن کشور را موقتی اعلام و وقوع کودتا در این کشور را نیز تکذیب کرده است.
ژنرال «مویو» رئیس ستاد ارتش زیمبابوه روز چهارشنبه گذشته در نطقی که از تلویزیون ملی این کشور پخش شد، گفت: ارتش کودتا نکرده و بیشتر در جستجوی جنایتکاران است تا هرچه زودتر بر بحران فزاینده سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور فائق آید.
ورود ارتش به صحنه سیاسی زیمبابوه به دنبال تنش های اخیر بین رابرت موگابه و فرماندهی ارتش این کشور رخ داده است، چرا که موگابه هفته گذشته «امرسون منانگاگوا» معاون اول خود را که از سربازان کهنه کار این کشور است از کار برکنار کرده بود.
تحلیل ها حاکی است که موگابه با کنار گذاشتن معاون و در واقع قائم مقام خود قصد دارد گریس همسر خود را به عنوان جانشین خود معرفی کند.
خاورم**9329**3404** مترجم: ندا بهبودی**انتشار: محسن اسماعیلی

انتهای پیام /*

نظر شما