شناسهٔ خبر: 22506508 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

همایش ملی «مفهوم بدی و اَشکال بیان آن در ادبیات» در تبریز آغاز شد

خبرگزاری شبستان: همایش ملی"مفهوم بدی و اَشکال بیان آن در ادبیات و ادبیات بیمارگون، عرصه بحران اندیشه" با حضور اساتید، محققان و پژوهشگران این حوزه به میزبانی دانشگاه تبریز آغاز به کار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از تبریز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز،‌ قائم مقام دانشگاه تبریز، در این همایش با تسلیت حادثه غم بار زلزله غرب کشور و جان باختن تعدادی از هم وطنان، با بیان اینکه ادبیات هویت و ثروت معنوی هر ملتی است، گفت: گسست با ادبیات موجب جدایی از تاریخ و گذشته خواهد شد، لذا به ادبیات باید در همه ژانرها و حوزه ها توجه جدی شود.
حمیدرضا قاسم زاده، در بخش دیگر سخنان خود ماندگاری و اثرگذاری هر اتفاق فرهنگی، اجتماعی و اثر ماندگار هنری را به پشتوانه بهره مندی آن از ادبیات دانست و افزود: افکار متعالی و منش های الگوساز در فیلم ها، تئاترها و حتی آثار معماری و نظیر آن به بیان فصیح و زیبا نیاز دارند.
وی در ادامه همچنین با ذکر مثالی از رشته تخصصی خود، مهندسی، گفت: چه بسیار ایده ها و طرح های بی نظیر که به خاطر ضعف در بیان و سستی در انتقال مفاهیم میان صاحبان ایده ، طراحان و جامعه هدف مصرف کننده، در قفسه ها مانده اند.
قاسم زاده، اضافه کرد: جلوه زیبایی در تقابل با بدی ها و نقص ها بیشتر نمایان می شود و بیان خوب از بدی از بیان خوبی موثرتر است و رسیدن به این امربا تسلط به مفاهیم و ساحت های ادبی ممکن می شود.
رییس دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه تبریز نیز در این همایش با بیان اینکه رشد و توسعه علمی از محورهای اصلی و جزو اهداف ویژه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به تبع آن دانشگاه های کشور است، گفت: بدون تردید این امر وظیفه برنامه ریزان دانشگاه ها و به ویژه دانشگاه های جامع و برتر که دانشگاه تبریز هم جزو قدیمی ترین آنها است را سنگین تر کرده است.
مهدی افخمی نیا، افزود: قدمت این دانشکده به تاریخ تاسیس دانشگاه تبریز بر می گردد که در حدود 70 سال گذشته با جذب دانشجویان در رشته طب و ادبیات فعالیت علمی و آموزشی خویش را آغاز کرده است.
وی با اشاره به فلسفه برگزاری این همایش و در خصوص بدی و مظاهر آن گفت: جنگ ها از مصائبی هستند که عده زیادی از مردم را درگیر می کنند و تجربیات وحشتناکی که میلیون ها نفر از این جنگ دارند، نشان می دهند که « بدی» تحمیل شده بر آنها تنها جنبه نظامی نداشته، بلکه دانشمندان و مدیران غیر نظامی نیز در آن سهیم بوده اند.
رییس دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه تبریز اضافه کرد: شیطنت انسان ها آن چنان ابعاد انسانی به خود گرفته است که گاهی انسان از خود می پرسد، که آیا با وجود اینهمه شقاوت ها و بدرفتاری ها بازهم می توان شعر سرود؟ آیا امکان خلق آثار ارزشمند هنری و ادبی بعد از این همه جنایت ها و فجایع غمبار، باز میسر است؟ 
دکتر افخمی نیا، در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به مطالعات در حوزه ماهیت زبان شناختی  تفکر گفت: مطالعات 50 سال اخیر در اروپا نشان می دهد که حتی آن هنگام که در سکوت به تفکر و اندیشه فرو می رویم، تولید اندیشه از مجرای زبان صورت می پذیرد و زبان از تنها راهبر اندیشه و فکر ما مدد می گیرد که تعیین کننده مسیر پیش روی ما نیز هست.
وی متذکر شد: بنابراین، کلمات « بدی و خوبی» تنها سطحی زبانشناختی از پدیده ها را نشان می دهند و به آنها معانی عمیق می بخشند؛ پدیده هایی که ما به عنوان خوب باید از آنها نام ببریم، بسیار فراتر اززبان هستند و درست همین جاست که هنر و ادبیات می توانند ماهیت بدی و خوبی و میز پدیده های اخلاقی را از ورای زبان قراردادی روزمره به تصویر کشیده و آشکار کنند.
محسن آسیب پور، دبیر این همایش نیز گفت: به دبیرخانه این همایش حدود 120 مقاله به دو زبان فرانسه و فارسی رسیده بود که از این تعداد 75 مقاله در قالب سخنرانی پذیرفته شده و طی دو روز ارائه خواهد شد.
وی با اشاره به محورهای اصلی این همایش افزود: «انسان» و «بدی»، «جامعه» و «بدی»،« فلسفه» و «بدی» و« زبان» و «بدی» از جمله محورهای اصلی این همایش است.
دبیر علمی همایش ملی"مفهوم بدی و اَشکال بیان آن در ادبیات" همچنین با اشاره به جزئیات محورهای این همایش تصریح کرد: بحران هویت، زبان و جسم وهم آلود، روانکاوی، بدی و ناخودآگاه، جنون و مرگ به مثابه الزامات تراژیک، رنج مسرت آمیز، ترس، جهان موهوم و جلوه‌گری پلیدی، بازگشت تراژدی در دوره معاصر، تجدد و ارزش‌های اخلاقی، خواننده و دریافت ادبیات بیمارگون، آزادی اندیشه، مسئله دموکراسی، احساس ناامنی و تروریسم، میل به رهایی عصیان، فردگرایی و شکاکیت فلسفی، مکتبی و سیاسی، بدی با کارکردی تربیتی، جنبه انتقادی و هجو آمیز توصیف تیرگی، غیربومی گرای و جستجوی امر ناشناخته، نگاه تطبیقی و بینا متنی به ادبیات بیمارگون، چهره شر در جریان‌های مختلف ادبی، فنون و فرآیندهای مختلف بیان بدی، نوع شناسی بدی و تحلیل زبان شناختی احساس و هیجان سیاه از دیگر محورهای این همایش است.
همین گزارش حاکی است؛ همایش ملی "مفهوم بدی و اَشکال بیان آن در ادبیات"  از سوی گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه تبریز برگزار می‌شود و دکتر محسن آسیب پور، دبیر علمی و دکتر وحید نژادمحمد، دبیر اجرایی آن هستند.

 

نظر شما