شناسهٔ خبر: 22504771 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

افشای سندی از وزارت خارجه عربستان درباره «صلح» با اسرائیل

یک روزنامه لبنانی نوشت، به سندی از وزارت خارجه عربستان دست پیدا کرده که وزیر خارجه خطاب به ولی‌عهد سعودی، درباره شرایط صلح با اسرائیل سخن گفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه الاخبار لبنان امروز سه‌شنبه نوشت که سندی از وزارت خارجه عربستان به دست آورده که نشان دهنده اقدامات سران این کشور برای صلح با رژیم صهیونیستی تحت شرایطی است. 

به گزارش الاخبار، این سند متعلق به وزارت خارجه عربستان و در حقیقت نامه رسمی «عادل الجبیر» وزیر خارجه به «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی است.

در این نامه خلاصه گفت‌وگوها، بحث‌ها و توصیه‌ها درباره طرح برقراری روابط عربستان با اسرائیل است که قرار است بر اساس توافق شراکت راهبردی عربستان با آمریکا شکل بگیرد، ذکر شده است. 

این سند برای اولین بار پرده از همه اخبار درز کرده در این خصوص بر می‌دارد. این تلاش برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل از زمان سفر اخیر دونالد ترامپ به عربستان در ماه می گذشته افزایش پیدا کرده است.

این سند همچنین از حجم امتیازهایی که عربستان در خصوص مسئله فلسطین به طرف اسرائیلی می‌دهد پرده برمی‌دارد تا در مقابل آن از دغدغه خود مقابل افزایش قدرت ایران و مقاومت و در رأس آن حزب‌الله بکاهد. 

در این نامه که از سوی «عادل الجبیر» به «محمد بن سلمان» نوشته و از عنوان «فوری» و «کاملا سری» استفاده شده، آمده است:

«مفتخرم که طرح برقراری روابط میان مملکت سعودی با کشور اسرائیل را بر مبنای توافق شراکت استراتژیک با ایالات متحده آمریکا را به عرض جنابتان برسانم که با وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا درباره آن بحث و بررسی صورت گرفته است.»

این نامه می‌افزاید: عربستان در توافق شراکت استراتژیک با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا متعهد شده است که هر تشریک مساعی آمریکا و عربستان کلید پیروزی است و عربستان یک کشور نمونه در جهان اسلام و عربی است که می‌تواند دیگران را به سمت توافق و رسیدن به راه‌حل در اختلافات سوق دهد و راه‌حل مسأله فلسطین بدون حمایت عربستان مشروعیت نخواهد داشت.

وزیر خارجه عربستان سعودی در این نامه با بیان اینکه در صورت نزدیکی میان عربستان و اسرائیل روحیات و میراث تاریخ و دینی مردم کشورهای اسلامی به ویژه فلسطینیان به مخاطره خواهد افتاد؛ تأکید می‌کند که عربستان فقط در این صورت باید وارد این مخاطره شود که احساس کند آمریکا در اقدام علیه ایران صادق است.

عادل الجبیر سپس بندهای پیشنهادی عربستان برای طرح صلح با رژیم صهیونیستی را بیان می‌کند و می‌نویسد:

اولا: هر گونه نزدیکی عربستان و اسرائیل مرهون به برداشتن گام‌های متقابل میان دو طرف است. در سطح نظامی ، اسرائیل تنها کشوری است که در منطقه سلاح اتمی دارد که توازن قوا را به نفع آن در منطقه ایجاد کرده است. بنابراین باید به عربستان نیز اجازه دستیابی به چنین سلاح‌های بازدارنده داده شود یا اینکه باید اسرائیل را خلع سلاح کرد.

دوما: عربستان قدرت دیپلماتیک و روابط سیاسی خود با تشکیلات خود گردان فلسطین و با کشورهای عربی و اسلامی را در جهت ایجاد راه‌حل معقول و مقبول درباره مسائل مطروحه در "ابتکار صلح عربی" که عربستان آن را مطرح کرده به کار گیرد

الجبیر در ادامه می‌نویسد که  آمریکا نیز درباره دو قضیه "شهر قدس" و «آوارگان فلسطینی" طرح‌های ابداعی خود را از این قرار ارائه کرده است:

شهر قدس تحت حاکمیت بین‌المللی قرار گیرد که در این باره طرح "بیل" در سال 1937 و طرح سازمان ملل در سال 1947 درباره شهر قدس مبنا قرار گرفته است که در آن دو طرح توصیه شده است که شهر قدس به کشور یهودی و عربی نپیوندد و تحت حاکمیت بین‌الملی باشد. همچنین قطعنامه 181 مجمع عمومی سازمان ملل درباره تقسیم فلسطین و اداره شهر قدس از سوی سازمان ملل نیز مبنای این طرح قرار گرفته است.
اما درباره مسأله آوارگان فلسطینی، عربستان باید تلاش خود را برای اعطای تابعیت به آن‌ها در هر کشوری که هستند به کار گیرد و ریاض باید نقش بیشتری در بحث حل مسأله آوارگان بر عهده گیرد.

طبق طرح آمریکا، عربستان در قضیه آوارگان فلسطینی باید اولا تلاش کند تا توصیه‌نامه اتحادیه عرب مبنی بر عدم اعطای تابعیت به فلسطینی‌ها در کشورهای عربی را لغو کند و همچنین در راستای توزیع آوارگان در کشورهای عربی و اعطای تابعیت به آن‌ها گام بردارد.

سوما: عربستان پیشنهاد کرده است که باید با آمریکا توافقی حول مسائل پایه‌ای برای رسیدن به راه‌حل نهایی صورت گیرد و وزرای خارجه کشورهای منطقه با دعوت آمریکا برای رسیدن به این مسائل پایه‌ای دور هم گرد آیند و پس از آن دونالد ترامپ با دعوت از رهبران منطقه نتایج را به تصویب برساند و سپس مذاکرات برای نیل به توافق نهایی آغاز شود.

چهارما: عربستان نقش بسیار فعالی را با حمایت و بسیج دیگران برای تحقق عصر جدیدی برای صلح و گشایش با اسرائیل و کشورهای اسلامی و عربی بر عهده بگیرد.

پنجما: نزاع اسرائیل و فلسطین طولانی‌ترین نزاع در منطقه است و تندرویان از آن برای توجیه اقداماتشان استفاده می‌کنند و همچنین باعث شده است تا حواس بازیگران اصلی در منطقه از خطر اصلی یعنی ایران دور بماند. حل این نزاع می‌تواند مسیر همکاری امنیتی و تجاری و سرمایه‌گذاری و همچنین همکاری بیشتر برای مقابله با ایران را هموار کند.

در انتهای این نامه آمده است که عربستان و اسرائیل بر روی مسائل ذیل اتفاق نظر دارند.

1-همکاری در جهت مقابله با فعالیت‌های که در راستای سیاست‌های ایران در منطقه باشد.
2-افزایش تحریم‌های آمریکایی و بین‌المللی در رابطه با موشک‌های بالستیک ایرانی
3-بازبینی در توافق 1+5 با ایران
4-جلوگیری از دست‌یابی ایران به دارایی‌های بلوکه شده خود و بهره بری از اقتصاد و بازار لرزان ایران برای افزایش فشار از داخل به این کشور

انتهای پیام/ص 

نظر شما