شناسهٔ خبر: 22499672 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

عکس‌های یک گروه تلگرامی در«دمنوش»

صاحب‌خبر -

علی نعیمی: دومین شماره از مجله دمنوش با ویژه‌نامه «عکس‌نگاشت» به مدیرمسئولی امیر نریمانی منتشر شد.

به گزارش صمت، این ماهنامه فرهنگی-هنری که به موضوع‌های عکاسی و دید عکاسان به جامعه می‌پردازد در ۱۶۵ صفحه با نرخ ۳۵ هزار تومان در کتابفروشی‌های معتبر و کیوسک‌های مطبوعاتی در دسترس علاقه‌مندان است.
به‌مناسبت انتشار این شماره ماهنامه دمنوش نخستین نمایشگاه عکس گروهی اعضای گروه تلگرامی «دیلی ورلد» ۱۲ آبان در فرهنگسرای سرو تهران گشایش یافت و همزمان با آیین گشایش از مجله «عکس‌نگاشت» و همچنین سایت این گروه نیز رونمایی شد.
امیر نریمانی درباره مجله عکس نگاشت و عکس‌هایی که در نمایشگاه گروه تلگرامی دیلی ورلد به نمایش گذاشته شد، گفت: «اصل اتفاق مربوط به یک گروه تلگرامی به نام دیلی ورلد است که ۳ سال از فعالیت آن می‌گذرد. این گروه به طور تخصصی در حوزه عکاسی و تا حدودی در حوزه سینمای مستند فعالیت می‌کند. اعضای گروه استادان و مدرسان رشته عکاسی در دانشگاه‌های گوناگون، عکاسان و علاقه‌مندان به عکاسی که با گوشی تلفن همراه عکاسی می‌کنند، هستند و فضایی کاملا عکاسانه برقرار است. عکس‌هایی که در مجله چاپ شده و همزمان در نمایشگاه نیز در معرض دید عموم قرار گرفت، مربوط به اعضای این گروه است.»او در ادامه توضیح داد: «بعد از ۳ سال فعالیت این گروه که در آن نقد و بررسی آثار و تبادل نظر انجام می‌شد، به فکر انجام فعالیتی تازه افتادیم. می‌دانستیم که عکاسان در نوشتن ضعیف هستند و بیشتر توانایی خود را بر خلق تصاویر می‌گذارند، به همین دلیل قرار بر این شد که هرکدام از عکاسان یک فریم عکس به همراه متن کوتاهی را برای شماره یک «عکس نگاشت» و نمایشگاه در اختیار ما بگذارند. برای متن هم محدودیتی قائل نشدیم، به این شکل که عکاسان می‌توانستند کپشن، استیتمنت یا حتی قصه، ماجرای عکس یا شعری مرتبط با مفهوم عکس را ضمیمه آن کنند.»
آن‌طور که نریمانی توضیح می‌دهد هزینه‌های نمایشگاه و چاپ این کتاب نیز ازسوی خود عکاسان تامین شده است. او درباره عکس‌های چاپ شده در مجله و نمایشگاه نیز این‌طور توضیح داد: «۱۳۵ فریم از ۱۳۵ عکاس به‌دست ما رسید که در نهایت ۳ عکس به لحاظ کیفی حذف شدند و در یک مورد نیز نمی‌توانستیم از عکس استفاده کنیم. در مجموع مجله عکس «عکس
نگاشت» با ۱۳۱ فریم از ۱۳۱ عکاس آماده شد که در حاشیه نمایشگاه رونمایی شد.»
ناصر بزرگمهر، چهره ماندگار روابط عمومی و مدیر مسئول روزنامه صمت در حاشیه بازدید از نمایشگاه عکس‌نگاشت گفت: عکاسان این فرصت تاریخی را برای همه جوامع به‌وجود می‌آورند تا از نگاه خود اندیشه‌ای را به مخاطب منتقل کنند.
مجله عکس این نمایشگاه با عنوان عکس نگاشت در ۱۶۴ صفحه در قطع وزیری با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه با کاغذ ۱۵۰گرم گلاسه مات با مجوز ماهنامه فرهنگی و هنری دمنوش چاپ و به طور رسمی بعد از آیین رونمایی در کیوسک‌ها و کتاب‌فروشی‌های معتبر توزیع خواهد شد. گروه تلگرامی دیلی ورلد ۳ سال پیش با هدف معرفی و انتشار تازه‌های حوزه عکاسی در زمینه فناوری، جشنواره‌ها، مجلات و کتاب‌های عکاسی و همچنین معرفی عکاسان پیشروی داخلی و خارجی و توجه به عکاسان جوان و خوش فکر راه‌اندازی شد. در طول این مدت علاوه بر انتشار رویدادهای پیرامون عکاسی، تجزیه و تحلیل رسانه‌های داخلی و خارجی در مناسبت‌های مشخص از نظر استفاده مناسب از عکس در صفحه نخست از دیگر اقداماتی بود که در این گروه انجام شد. نگارش یادداشت‌های مرتبط با عکاسی به‌ویژه عکاسی خبری و مستند، دعوت از استادان عکاسی و اعضای انجمن‌های صنفی عکاسی و بحث و تبادل نظر پیرامون اتفاقات حوزه عکاسی و فیلم از دیگر اقدامات انجام شده در۳ سال راه‌اندازی گروه تلگرامی دیلی ورلد است. جواد پورسعید بر این نمایشگاه یادداشتی با عنوان «عصرانه‌ای چشم‌نواز، با طعم صمیمیت» نگاشته است. او در این یادداشت عنوان می‌کند: اعضای گروه تلگرامی دیلی ورلد چشمان بازدیدکنندگان را به تماشای لحظه‌هایی از زندگی، دعوت نموده بودند که در قاب دوربین ثبت کرده بودند. زندگی که غم وشادی با آن عجین شده وگریزی از آن نیست.
در بعضی از عکس‌ها، متن نامناسب، زیبایی‌های عکس را محدود به کلمات کرده بود وکاش به یک عنوان بسنده می‌شد تا بیننده با تصورات خود آن را کامل کند. در گروه دیگری از عکس‌ها، تنها به یک کپشن بسنده شده بود که چگونگی عکس گرفتن، مکان و زمان را شرح داده بود. اما در گروه دیگری از عکس‌ها، متن چنان مناسب و بجا بود که عکس را به اوج زیبایی رسانده بود؛ این تمرین نوشتن راجع‌به عکس، می‌تواند مقدمه‌ای برای تمرین نقدنویسی نیز باشد تا در آینده کمبود منتقدان عکس را تا اندازه‌ای جبران کند. در این نمایشگاه افزون بر عکاسانی از کشورهایی از جمله آلمان، اتریش، هلند و عراق هنرمندانی از سراسر ایران آثار خود را ارائه کردند که محمدحسین نیکوپور، عکاس شیرازی هم در این رویداد به ارائه عکس پرداخت.

نظر شما