شناسهٔ خبر: 2249550 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

لاوروف: آمریکا به دنبال تفرقه بینداز و حکومت کن است/ کریمه بخش جدایی ناپذیر روسیه است

به گفته لاوروف غرب هر کاری می‌کند تا همکاری‌ها براساس معاهده وین درمورد برنامه‌های اعتمادسازی به تدریج متوقف شود.

صاحب‌خبر -

به گفته لاوروف غرب هر کاری می‌کند تا همکاری‌ها براساس معاهده وین درمورد برنامه‌های اعتمادسازی به تدریج متوقف شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سخنانش برای قانونگذاران روس در دوما گفت: معاهده وین درباره برنامه‌های داوطلبانه اعتمادسازی نیازی به تصویب ندارد. این معاهده به اطلاعیه‌ها درباره مانورهای برنامه ریزی شده که در آن تعداد مشخصی نیرو و سخت افزار نظامی شرکت دارند، مربوط می‌شود. البته حجم بسیار زیاد اطلاعات مهم درباره نیروهای مسلح ما محرمانه باقی می‌ماند. ما درباره محل استقرار نیرو و تجهیزاتمان چیزی برای پنهان کردن نداریم. ما قصد نداریم در زمینه شفاف سازی تبادل اطلاعات از شریکمان پیشی بگیریم. متاسفانه غرب نهایت تلاش خود را می‌کند تا این همکاری را متوقف کند.

لاوروف همچنین درباره روابط پکن و مسکو گفت: روابط روسیه و چین عاملی مهم برای حفظ ثبات و امنیت جهانی است.

وی افزود: تصمیم‌های موفقیت آمیزی برای تعمیق روابط و همکاری استراتژیک با چین اتخاذ شده است. تحولات جهانی نشان می‌دهند که روابط مسکو و پکن عامل مهمی برای حفظ ثبات و امنیت جهان، ایجاد یک سیستم جهانی چند قطبی، تضمین برتری قانون در امور جهانی و دموکراسی کردن روابط بین‌المللی است.

لاوروف در این سخنرانی همچنین گفت: آمریکا به دنبال سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن است و از سیاست یکپارچگی حمایت نمی‌کند. بحران اوکراین در نتیجه برنامه‌های آمریکا برای توسعه فضای جغرافیایی است که آن‌ها آن را کنترل می‌کنند.تلاش‌ها برای مقصر شناختن روسیه در مورد بحران اوکراین به جایی نمی‌رسد چرا که حقیقت همیشه آشکار می‌شود.

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: سیاست استقلال روسیه در جهان دائما مشهورتر شده و شرکای بیشتری را در آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین و اروپا جذب می‌کند. ما آماده‌ایم تا در شرایطی که همکاری‌ها بر مبنای برابری، احترام به قوانین بین‌المللی و تاکید بر نقش کلیدی سازمان ملل است، همکاری کنیم.

وی همچنین درباره وضعیت اوکراین گفت: رهبران اوکراین باید مستقیماً با جدایی‌طلبان در شرق کشور مذاکره کنند و نباید با مسکو به عنوان یکی از طرفین این درگیری رفتار کنند.

کی‌یف و غرب، روسیه را به ایجاد بی‌ثباتی در اوکراین به واسطه تامین پول، سلاح و نیروهای کمکی برای شورشیان متهم کرده‌اند.

در پی این درگیری که از اواسط آوریل سال‌جاری میلادی بیش از 4000 تن در آن کشته شدند، غرب تحریم‌هایی را علیه مسکو اعمال کرد.

روسیه از جدایی‌طلبان شرق اوکراین حمایت می‌کند اما می‌گوید که مستقیماً در این درگیری در منطقه دونباس شرکت ندارد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به دومای روسیه گفت: به عنوان قدم بعدی، خواستار برقراری ارتباطات باثبات میان کی‌یف و نمایندگان دونباس با هدف دستیابی به توافق‌نامه‌های قابل قبول دوجانبه هستیم.

وی افزود: «حزب جنگ»، حامیان مبارزات نظامی کی‌یف با شورشیان تلاش کردند تا جدایی‌طلبان را از مسیر صلح خارج کرده و غرب را به راضی کردن روسیه برای قبول این مساله که به عنوان یکی از طرفین این درگیری عمل کرده است، مجبور کنند.

لاوروف ادامه داد: این یک اقدام کاملاً غیرسازنده و تحریک‌کننده است که هیچ‌گونه شانس موفقیت ندارد.باوجود اختلافات، شرکای روسیه پذیرفتند شبه‌جزیره کریمه که در مارس سال‌جاری میلادی به روسیه الحاق شده است، مجدداً تحت کنترل اوکراین درنخواهد آمد.

وی افزود: کریمه بخش جدایی‌ناپذیر روسیه است و ما مسوولیت کامل آن را به عهده داریم. چرا مردم را مجبور به انتشار چنین اظهاراتی می‌کنید؟ ما به طور آشکار می‌بینیم که متحدانمان براساس واقعیت عمل می‌کنند. این برای ما مهم است.

لاوروف ادامه داد: مسکو مقصر خدشه‌دار شدن روابط با اتحادیه اروپا به خاطر بحران اوکراین نیست و خواستار روابط خوب با بروکسل است. جریان منفی کنونی در امور جهانی، انتخاب ما نیست.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما