شناسهٔ خبر: 22475921 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل کانون پرورش فکری :

کمرنگ شدن کتاب در سبد خرید خانوار منجر به ظهور نسلی فاقد مهارت زندگی می شود

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، علیرضا حاجیان‌زاده در این پیام به تبیین نقش خانواده‌ها در کتابخوانی پرداخته و آورده است: در عصر ارتباطات و فناوری، بهره‌بردن از دانش روز یکی از ویژگی‌های پیشرفت تلقی می‌شود و امروزه استفاده‌ کودکان از فضای مجازی و تسلط آنان بر بازی‌های رایانه‌ای و اپلیکیشن‌ها و پرشدن ذهن کودکان و نوجوانان از اطلاعات‌ مناسب و نامناسب، خاستگاه بسیاری از بی‌حوصلگی‌ها، خستگی زودهنگام و فقدان تعادل میان فضای ذهن و محیط بیرون است.
وی در این پیام با تاکید بر اینکه باید باور داشت نقش خانواده به عنوان مهم‌ترین پایگاه برای آشنایی و مواجهه با هر نوع رویکردی، قابل تامل و بررسی است، به خطر ظهور نسلی فاقد مهارت‌های لازم برای زندگی، اشاره کرده است.
مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یادآور شده است: کتاب به عنوان نقطه‌ عطفی در مسیر کودکان و نوجوانان، می‌تواند در قامت یاری مهربان دست‌های کوچک‌شان را بگیرد و به جهانی دعوت‌شان کند که جادوی کلمه‌ها را به تصویر می‌کشد، شکی نیست که فرایند کتابخوان شدن، هرگز در یک مقطع زمانی کوتاه اتفاق نمی‌افتد و مقدماتی لازم است که در قدم اول، خانواده اصلی‌ترین نقش را در این مرحله دارد.
حاجیان زاده در پیام خود تصریح کرده است: یافته‌های جدید روان‌شناسی نشان می‌دهند که لمس فیزیکی کتاب و حضور کودکان نوپا در کتابفروشی‌ها تاثیر نیز بسزایی در ایجاد علاقه به کتابخوانی دارد و توصیه شده برای کودکان یک تا چهار سال، قفسه‌های قابل دسترس و باز کتاب در اتاقشان تعبیه کنید.
وی در این پیام اظهار داشته است: به نظر می‌رسد همانگونه که والدین با برنامه‌ای مشخص و با دقت، برای غذای جسم کودکان، ‌از ساده به متنوع برنامه‌ریزی می‌کنند و لازم است برای کتاب، این غذای ناب روح نیز برنامه‌ مشخصی داشته باشند.
مدیر عامل کانون پرورش فکری در این پیام با بیان اینکه امروزه تربیت به معنای اصلاح رفتار کودکان و نوجوانان نیست،‌ بلکه تکیه بر دیده‌ها، شنیده‌ها و یافته‌های کودکان در متن خانواده است، افزوده است: در این زمینه نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان متولی و متخصص این حوزه بیش از پیش می‌تواند پررنگ باشد.
حاجیان زاده یادآور شده است: مراکز فرهنگی هنری کانون با بهره‌گیری از مربیان حاذق و توانمند و کتاب‌خانه‌هایی مملو از کتاب‌های مناسب برای گروه‌های سنی مختلف، به عنوان یاری‌گر خانواده‌ها، می‌توانند در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی گام‌های موثری را بردارند برنامه‌های متنوع و جذاب کتاب‌محور و امکان دعوت از نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان در کتاب‌خانه‌ها و همچنین بهره بردن از انواع شیوه‌های موثر در علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به مطالعه‌ آزاد، می‌تواند دلایل مهمی برای استقبال خانواده‌ها از کتابخانه‌های کانون باشد.
وی اظهار کرد: به یقین برجسته شدن کتاب در فرهنگ خانواده و تقویت برنامه‌هایی نظیر بحث کتاب، ساعت مطالعه و حضور جمعی در فضاهای فرهنگی با محور کتاب، آینده‌ای روشن را برای خانواده‌ کتا‌بخوان رقم خواهد زد.
ویژه برنامه های بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از 20 تا 26 آبان در سراسر کشور برگزار می شود و فردا، چهارمین روز از این هفته با عنوان «کتاب، کودک و نوجوان، خانواده» نام‌گذاری شده است.
فراهنگ**1883**1055
دریافت: مریم جلوداران**انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*

نظر شما