شناسهٔ خبر: 22463166 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نشست معرفی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در ژاپن برگزار شد

پکن- ایرنا- نشست معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی با محوریت اربعین، ایام محرم، تاسوعا و عاشورا و نقش آن در فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی با همت رایزنی فرهنگی سفارت کشورمان و با حضور بیش از 100 نفر از شخصیت های علمی و دانشگاهی ژاپن در توکیو برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از رایزنی فرهنگی کشورمان در ژاپن، رایزن فرهنگی کشورمان در ژاپن در این آیین با اشاره به اهمیت شناخت داشته های دو فرهنگ بزرگ و کهن ایران و ژاپن گفت: ایران و ژاپن دارای دو فرهنگ غنی و کهن هستند و کمتر کشوری را می توان یافت که چنین سابقه تمدنی داشته باشند.
دیوسالار افزود: در دو پایانه شرق و غرب جهان، این دو فرهنگ نسبت به یکدیگر علاقه مندی های فراوانی دارند که وظیفه ماست نسبت به شناخت هر چه بیشتر این داشته ها به دو ملت بزرگ ایران و ژاپن گام برداریم.
رایزن فرهنگی کشورمان در ژاپن با اشاره به موضوع این نشست افزود: فرهنگ و تمدن ایرانی ترکیبی از آداب و رسوم سنتی و ملی و آموزه های اسلامی و دینی است و این دو در کنار هم، فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی را شکل می دهند، البته اسلام واقعی که صلح، امنیت، عدالت و آرامش را برای همه ملت ها خواهان است.
دیوسالار با اشاره به ایام محرم در ایران تاکید کرد: این مراسم در ایران صرفا یک مناسبت دینی نیست بلکه ریشه عمیق و تاثیرگذاری در فرهنگ ایرانی دارد و می تواند در شناخت بهتر و عمیق تر ملت ایران و درک صحیح از آن مفید باشد.
او در ادامه به نقش فرهنگ اسلامی هم اشاره کرد و افزود: نکته مهم اینکه فرهنگ و تمدن ایران با پذیرش اسلام راه جدید و الهی را آغاز نمود که در آن هم ارزش های ملی به زیبایی مورد توجه قرار گفت و هم نورانیت و روشنایی آموزه های دینی در مجموعه ای با نام فرهنگ و تمدن اسلامی مورد بهره مندی قرار گرفت.
'سائوری کاتاگیری' بانوی ژاپنی که برای شرکت در یک سمینار دینی به عراق رفته و سپس در ایام محرم در ایران حضور داشت نیز در این نشست به بیان احساسات خود از محرم پرداخت.
او گفت: مراسم محرم صرفا یک مراسم دینی و حزن آلود نیست بلکه زمینه ای برای همدلی، دوستی و مملو از صمیمیت و نورانیت است.
وی در ادامه با توصیه سفر به ایران، این سفر را امن تر و بهتر از سفر به بسیاری از کشورهای پیشرفته دیگر دانست.
تانی دیگر علاقه مند ژاپنی که مدتی را در دانشگاه تهران تحصیل کرده و با همین موضوعات، پژوهش خود را به انجام رسانده بود نیز در این نشست در قالب فیلم و پاورپوینت توضیحات لازم را از یافته های خود به مهمانان ارایه کرد.
در ادامه این نشست کارشناسانی از جمله دکتر مهدی جوانمردی، حامد نجفی، فاطمه مرشد زاده و روهینا ماهرپور مطالبی را به زبان ژاپنی برای مهمانان ارایه کردند.
رایزنی فرهنگی کشورمان در ژاپن در ادامه این نشست با استفاده از دستگاه و عینک دیجیتالی وی آر (VR BOX)، صحنه هایی از حادثه کربلا را به صورت سه بعدی به نمایش در آورد که بسیار مورد توجه و استفاده مهمانان قرار گرفت.
از جمله جذابیت هایی که در حاشیه این برنامه وجود داشت، برپایی نمایشگاه فرش های نفیس ایرانی از سوی یکی از تجار کشورمان بود که مورد بازدید میهمانان ژاپنی قرار گرفت و زمینه ای برای آشنایی با هنر ایرانی در حاشیه این برنامه فراهم کرد.
پرسش و پاسخ بخش پایانی این برنامه بود.
**آساق**1904**3404**انتشار: محسن اسماعیلی

انتهای پیام /*

نظر شما