شناسهٔ خبر: 2240472 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

معاون نظارتی بانک مرکزی خبر داد

ورود پلیس برای شناسایی مؤسسات مالی غیرمجاز

صاحب‌خبر -




برنامه‌های وسیع بانک مرکزی برای مقابله با پدیده مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز طی سال‌های اخیر نتوانسته است به طور کامل این پرونده را ببندد. به طوری که براساس گفته‌های معاون نظارتی بانک مرکزی در حال حاضر این بانک تنها روی 80 درصد از بازار پول کشور نظارت دارد و همچنان 20 درصد آن بدون هیچ نظارتی در این بازار جولان می‌دهند. این در حالی است که بانک مرکزی حتی از وجود برخی از این مؤسسات بی‌اطلاع است و از آنچه درون آنها می‌گذرد خبر ندارد.  برهمین اساس بانک مرکزی با فشار روی مؤسسات شناخته شده‌ای که قوانین بانکی کشور را رعایت نکرده‌اند، آنها را وادار می‌کند تا براساس مقررات قانونی فعالیت کنند. اما برخی از این مؤسسات که تابلوی آنها در شهرهای مختلف نصب شده است برای انجام فرایند قانونی همکاری نمی‌کنند. درهمین زمینه حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی می‌گوید برای شناسایی مؤسسات غیر مجاز که پراکنده و ناشناخته‌اند و معلوم نیست درون‌شان چه می‌گذرد، با دادستانی و نیروی انتظامی هماهنگ کرده‌ایم.  به گفته وی قرار است نیروی انتظامی در سراسر کشور از هر واحدی که ارائه خدمات پولی و بانکی می‌کند پرسش کند که آیا دارای مجوز از سوی بانک مرکزی است یا خیر؟ وی همچنین اعلام کرد که یکی، دو مؤسسه نیز همکاری لازم را با بانک مرکزی نداشتند و به دلیل مشکلات به وجود آمده به مرجع قضایی ارجاع داده شده‌اند.
گروهی با کفن‌پوشی مجوز برای تعاونی اعتباری گرفتند
معاون نظارتی بانک مرکزی همچنین در جمع فعالان بخش خصوصی با تأکید بر اینکه تعریف بانک در کشور ما معنی خود را از دست داده است، گفت: این در حالی است که در سایر کشور‌ها، قانون پولی و بانکی و تعریف عملیات بانکداری و واسطه‌گری در صدر قوانین قرار دارد. تهرانفر گفت: در این چند ساله مؤسساتی رشد کرده‌اند که نه قد و قواره‌شان درحد بانک است و نه مشخص است درون‌شان چه می‌گذرد.  وی در ادامه به چگونگی گرفتن مجوز یکی از تعاونی‌های اعتباری در زمان دولت قبل اشاره کرد و ادامه داد: این تعاونی اعتباری بدون هیچ پایه حقوقی و مجوزی در شهر مشهد ایجاد شده بود و زمانی که رئیس جمهوری وقت در صحن امام رضا(ع) سخنرانی داشتند هماهنگ کردند که گروهی با پوشیدن کفن در محل حاضر شوند و مراسم را برهم بزنند که فیلم‌های آن موجود است و زمانی که علت این کار را از آنها جویا شدند دلیلش را گرفتن مجوز برای مؤسسه‌شان اعلام کردند و پس از آن با مستقر شدن در تعاونی استان خراسان موفق به گرفتن مجوز شدند.  به گفته وی این تعاونی با قلدری موفق به اخذ مجوز شد و پس از آن بشدت شعب خود را در اقصی نقاط کشور گسترش داد و حتی توانست تعداد شعب خود را از برخی بانک‌های رسمی و فعال بیشتر کند و هیچ کس هم از درون‌شان اطلاع نداشت تا اینکه عملکردشان برای کشور هزینه‌های امنیتی به وجود آورد و در سال ۸۹ با گرفتاری‌های فراوان آن مؤسسه تعطیل شد.  وی با بیان این مطلب که پس از آن راه برای دیگران نیز باز شد، افزود: بلافاصله در استان خراسان صندوق‌های قرض‌الحسنه و تعاونی‌های اعتباری شکل گرفت و سیستم بانکی کشور به سمت تزلزل پیش‌رفت و بانک مرکزی هنوز نتوانسته ۱۰۰ درصد در این امر موفق شود اگرچه در جایگاه مستحکمی هستیم و ۸۰ درصد بازار را تحت کنترل داریم.
معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان این مطلب که از بانک‌ها برنامه‌های مفصلی گرفته شده است، به بانک شهر اشاره‌ کرد و گفت: بانک شهر که در ابتدای سال بیشتر از میزان سرمایه خود شرکت داشت با فشارهایی که از سوی بانک مرکزی بر آن وارد شد هم‌اکنون میزان بنگاهداری‌اش به زیر ۵۰ درصد رسیده است و نسبت ما را رعایت کرده است. همچنین مدیرانش را تغییر داده است، تهرانفر در پایان، میزان نقدینگی کشور را ۶۶۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.


 

نظر شما