شناسهٔ خبر: 2219973 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مصطفی محقق‌داماد:

«داوری‌اردکانی» حکیمی با نگاهی الهی است

سازنده: زینب جباری

آیت‌الله‌ دکتر «مصطفی محقق‌داماد» مجتهد، حقوق‌دان و عضو فرهنگستان علوم گفت: دکتر داوری‌اردکانی حکیمی الهی‌ است که تسلط فراوانی هم به فلسفه غرب دارد، اما به جهان نگاهی الهی دارد و جهان را متصل به جهان غیب می‌داند و به همه پدیده‌ها الهی می‌نگرد.-

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم اعطای چهارمین جایزه علمی استاد علی‌محمد کاردان و بزرگداشت دکتر رضا داوری‌اردکانی صبح امروز(دوشنبه) 16 دی‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استادان و دانشجویان در تالار کوثر دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران برگزار شد.

آیت‌الله دکتر «مصطفی محقق‌داماد» مجتهد، حقوقدان و عضو فرهنگستان علوم، در این نشست عنوان کرد: در قرآن مجید 16 بار از واژه «حکمت» استفاده شده است اما معنای این واژه در همه جا یکسان نیست. یک نوع حکمت مختص عموم و یک نوع مختص افراد خاص است مانند حکمتی که به لقمان حکیم داده شده بود. همچنین نوعی ازحکمت از طرف خداوند به هر کس که خودش بخواهد داده می‌شود و هر کسی که آن حکمت خدادای به او داده شود، در واقع حکمت «خیر کثیر» را دریافت کرده است.

محقق‌داماد با بیان این‌که بین حکمت و فلسفه تفاوت وجود دارد، اظهار کرد: شاید هر حکیمی، فیلسوف باشد اما هر فیلسوفی، حکیم نیست. تفاوت در حکمت و فلسفه در اتصال به خداوند و مبدا هستی است. بسیاری از فیلسوفان غربی به معنای واقع فیلسوف‌اند مانند کانت که دنیای تعقل است اما چون متصل به دریای معارف الهی نیستند حکیم به شمار نمی‌روند. حکیم جهان را الهی می‌بیند و جهان را محاط به خداوند می‌داند. فیلسوفی که این اتصال الهی را برقرار نمی‌کند فیلسوف است اما حکیم نیست. اگر فیلسوفی قدرت الهی را حاکم بر جهان هستی بداند و به معرفت الهی دست پیدا کند، می‌توان ادعا کرد که یک حکیم الهی نیز هست. 

این فقیه، دانشمند و حقوقدان با بیان این‌که دکتر «داوری‌اردکانی» حکیمی الهی است، گفت: دکتر داوری‌اردکانی با معرفتی الهی بر بحران‌های موجود مدیریتی حکیمانه دارد و تاکنون توانسته است به خوبی فرهنگستان علوم را اداره کند. 

دکتر محمدرضا عارف، رییس گروه مهندسی فرهنگستان علوم نیز در ادامه این مراسم با بیان این‌که در جوامع امروزی از الگوسازی برای جوانان غافل بوده‌ایم، اظهار کرد: جوان دانشمند به الگو و جهت‌گیری روشن نیاز دارد و تجلیل از چنین شخصیت‌هایی می‌تواند الگوهایی علمی و تاثیرگذاری را به جامعه علمی ارایه دهد.

وی با بیان‌ این‌که دکتر داوری‌اردکانی افتخار آمورش عالی کشور است، عنوان کرد: داوری‌اردکانی فیلسوفی با دغدغه فرهنگ است که جایگاه برجسته علمی دارد و با وارستگی اخلاقی، بردباری، آزاداندیشی و نگاهی علمی به امور، به عنوان یک فیلسوف آثار ارزشمندی از خود به یادگار گذاشته است.

دکتر رضا داوری‌اردکانی نیز در ادامه نشست با بیان این‌که «به لطف دانشمندان و عزیزان نسبت به خود افتخار می‌کنم» اظهار کرد: از خوشبختی‌های من همنشینی با بزرگان علم و دین است و خوشبختانه با بزرگان علم محشور بوده‌ام و خود را لایق چنین محبت‌هایی نمی‌دانم و تمام این الطاف را احسان خداوند تلقی می‌کنم. 

زنده‌یاد دکتر علی‌محمد کاردان، پدر علوم تربیتی نوین ایران، دی‌ماه سال 86 درگذشت و به پاس قدردانی از این چهره ماندگار، هر سال جایزه‌ای به نام او به اهالی فرهنگ و پژوهشگران اهدا می‌شود. موسسه روانشناسی و علوم تربیتی دکتر کاردان(دانشگاه تهران) با همکاری سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی و انجمن روانشناسی اجتماعی ایران، چهارمین مراسم اعطای جایزه علمی دکتر کاردان را امروز برگزار کرد.

نظر شما