شناسهٔ خبر: 22185740 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبر داد:

پرداخت تسهیلات واحدهای خسارت‌دیده سیل اخیر تا نوروز

سیل و زلزله از جمله حوادث غیرمترقبه‌ای است که سالانه بیشترین خسارت را به زیرساخت‌ها و واحدهای مسکونی در سراسر کشور وارد می‌کند، اما نکته حائز اهمیت این است که زمان وقوع زلزله را نمی‌توان بدرستی پیش‌بینی کرد.

صاحب‌خبر -
با این حال، با توجه به پیشرفت‌های قابل ملاحظه علم پیش‌بینی هواشناسی در جهان و کشور ما می‌توان حداقل از 48 ساعت قبل از بارش سنگین و سیلاب احتمالی در هر نقطه از کشور، آگاه شد. ضمن اینکه مسیل‌ها و نواحی سیل خیز هر استان مشخص است و بررسی سیل‌های اخیر در استان‌ها نشان می‌دهد، بیشترین تلفات انسانی مربوط به نواحی‌ای است که پیشتر محل جمع شدن آب بوده و با خشکسالی‌هایی که پیاپی رخ داده در حال حاضر قابل تشخیص نیست و مردم بدون آگاهی از وجود این آبنماها در جاهایی که خطر بروز سیل وجود دارد اتراق می‌کنند.
 
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، آمار واحدهای خسارت دیده ناشی از بروز سیل در استان‌های مختلف به نقل از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نشان می‌دهد، در سال 95 در مجموع 40 هزارو 587 واحد مسکونی درنقاط مختلف شهری و روستایی 28 استان از جمله استان تهران به دلیل بروز سیل دچار خسارت شده که برخی نیاز به تعمیر و برخی بازسازی کامل داشته است. گفتنی است، مسئولیت تعمیر و بازسازی واحدهای خسارت‌دیده ناشی از زلزله و سیل چه در مناطق شهری و چه روستایی بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. در این میان ایلام با 13 هزارو 780 واحد بیشترین خسارت و خراسان جنوبی با 30 واحد کمترین خسارت را از این بابت داشته است.

کمک بلاعوض سیل 94 هنوز به دست سیلزدگان ایلام نرسیده

ایلام از استان‌هایی است که طی 15 ماه اخیر دو بار با سیل دست و پنجه نرم کرده، یکی در آبان ماه سال 94 و دیگری فروردین ماه سال95 و به ترتیب به 3هزار و 100 و 13 هزارو 780 واحد شهری و روستایی آن به دلیل وقوع سیلاب خسارت وارد شده. گزارش‌های میدانی ما از مناطق سیلزده این استان نشان می‌دهد، سیلزدگان ایلامی هنوز کمک بلاعوض دولت بابت بروز سیلاب 94 و 95 را دریافت نکرده‌اند. «فریادرس شهبازی»، مدیر کل بنیاد مسکن ایلام تصریح کرد: هر چند بسیاری از واحدهایی که بر اثر سیل دچار خسارت شده بودند تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند، اما متأسفانه هنوز کمک بلاعوض سیلزدگان سال 94 هم پرداخت نشده و مردم فکر می‌کنند این پول در اختیار بنیاد است در صورتی که چنین نیست. دولت پس از وقوع هر سیلاب به صاحبان واحدهایی که نیاز به بازسازی دارند 5 میلیون تومان و واحدهایی که نیاز به تعمیرات دارند بین 2 تا 3 میلیون تومان کمک بلاعوض می‌کند. کمک بلاعوض سیلزدگان ایلامی که معادل 64 میلیارد و 381 میلیون تومان است در حالی هنوز به دست ما نرسیده که این تسهیلات دو مصوبه هیأت دولت را دارد؛ ضمن اینکه محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از طرف دولت به مردم قول تسریع در پرداخت آن را داده بود. وی با اشاره به اینکه اگر این تسهیلات بلاعوض تا پایان سال به دست مردم نرسد برای گرفتن آن در سال آینده روند سختی باید پیموده شود، اظهار امیدواری کرد، این کمک بلاعوض با مساعدت مسئولان تا پایان سال به دست مردم برسد.

قول دولت برای تخصیص نیمی از کمک بلاعوض سیلزدگان

درهمین حال، «مجید جودی» مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی توضیح داد: پس از وقوع هر سیل در نقاط مختلف کشور حداکثر در مدت یک هفته آمارنهایی خسارت از طریق مدیر کل مدیریت بحران استان‌ها به سازمان مدیریت بحران ارسال می‌شود که در نهایت پس از گرفتن مصوبه درهیات دولت دو بخش تسهیلات و کمک بلاعوض، کار بازسازی کلید می‌خورد. به گفته وی دولت برای بازسازی واحدهای خسارت دیده در کنار کمک بلاعوض در مناطق شهری 30 میلیون تومان تسهیلات و در مناطق روستایی 20 میلیون تومان تسهیلات می‌دهد. جودی با اشاره به اینکه تقریباً بیشتر واحدهای خسارت دیده از سیل امسال به بانک‌های عامل معرفی و تسهیلات دریافت کرده‌اند، افزود: متأسفانه کمک‌های بلاعوض سال 94 را به علت پاره‌ای از مشکلات با وجود مصوبه و تخصیص اعتبار نتوانستیم از خزانه دولت بگیریم که امسال بار دیگر برای آن مصوبه گرفتیم و امیدواریم بخشی از آن تا پایان سال به دست سیلزدگان برسد.

به گفته وی مجموع کمک بلاعوض دولت به سیلزدگان معادل 190 میلیارد تومان است که دولت قول داده 50 درصد آن را تا پایان سال اختصاص دهد. البته فقط 5 میلیارد تومان کمک بلاعوض از مجموع 11 میلیارد تومان کمک بلاعوض سیلزدگان مازندران که مصوبه دارد به دستشان رسیده است. وی خاطرنشان کرد: نظارت مهندسی، نقشه و آواربرداری برای واحدهای خسارت‌دیده از سیل در سراسر کشور مجانی است و دولت برای تأمین مصالح کمک می‌کند. مدیرکل بازسای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در بحث زلزله می‌توانیم با مقاوم‌سازی، زندگی عادی داشته باشیم و در بحث سیل نیز بارش باران همیشه نعمت است و بارندگی همیشه فرصت است. وی افزود: در چند سال اخیر بروزخشکسالی و دستکاری انسان‌ها در طبیعت به وقوع سیلاب دامن زده، اما می‌توانیم به جای هزینه در بازسازی از ابتدا و با کارهایی نظیر آبخیزداری و مقاوم‌سازی واحد‌های مسکونی از بارش‌های سیلابی نهایت استفاده را ببریم و خسارت سیل را به واحدهای مسکونی به حد صفر برسانیم.

گفتنی است آمار واحدهای خسارت‌دیده درجریان سیلاب‌های اخیر به دلیل اینکه هنوز مصوبه دولت ندارد در جدول نیامده، اما «علیرضا تابش» رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی  تأکید کرد: تسهیلات ویژه بازسازی و تعمیر سیل اخیر تا پیش از نوروز پرداخت می‌شود.

خسارت سیل

نظر شما