به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، تهران، شهری است که همواره توسعه نامتوازن و مشکلات آلودگی آن نقل دهان همه است؛ شهری که روز به روز جمعیت آن بیشتر میشود و کنترل این جمعیت، سختتر. شهرکهای اطراف آن، بزرگتر میشوند و دیگر خط مترو جوابگوی این کلانشهر نیست. مراکز تجاری تهران، به طرز عجیبی گران هستند و خانههایش از ایمنی کافی برخوردار نیستند. همه اینها را که کنار هم میگذاریم، به این نکته میرسیم که تهران، شهری است با هزاران مشکل که اگر هماکنون به فکر حل مشکلات آن نباشیم، فردا این مشکلات دامن خودمان را میگیرد.
یکی از مهمترین و جدیترین مشکلاتی که در تهران وجود دارد، بحث آلودگی هوا است؛ معضلی که از قبل انقلاب به جهت صنعتی شدن و افزایش خودروها، با هوای تهران دست به یقه شده، اما امروز، این معضل به حادترین شکل خود رسیده است و سالانه منجر به مرگ افرادی زیادی میشود.تهران همواره با چالش مهاجرت روبهرو است؛ چالشی که آن را تبدیل به یک ابرشهر کرده است. از همان اول انقلاب، راهکاری برای حل بحرانهای تهران وجود نداشت و اکنون این بحرانها، بیش از حد بزرگ شدهاند. مساله آلودگی هوا یکی از آن چالشهای مهم است؛ چالشی که همیشه به صورت کلیشهای مطرح شده است.همیشه یکی از مهمترین راهکارهایی که برای حل این مشکل ارائه کردهاند، استفاده از حمل و نقل شهری بوده است. این قضیه اما با مشکلاتی روبه رو است. مثلا شخصی میخواهد برود جایی نزدیک خانهاش خرید کند، از طرفی نمیتواند یا نمیخواهد پیاده برود و منطقا در یک مسافت نهچندان بلند هم به مترو یا اتوبوس دسترسی ندارد؛ در اینجا فرد یا از موتورسیکلت استفاده میکند یا از خودروی شخصی خود، که این کار یعنی اسراف انرژی و کمک به آلودگی بیشتر هوا.یکی از راهکارهای جدیدی که چندان در تبلیغات رسمی و غیررسمی، مورد توجه قرار نمیگیرد، استفاده از موتور برقی است. موتور برقیها، شبیه موتورسیکلتها هستند اما سرعت این وسایل موتوری حداکثر ۴۵ کیلومتر بر ساعت است و به هیچ وجه، منجر به آلودگی هوا نمیشوند، ضمن اینکه به گواهینامه هم احتیاجی ندارند و از این جهت، شبیه دوچرخه هستند.
موتور برقی و دوچرخه امروز جایگاه بسیار بالایی در شهرهای آلوده و پرجمعیت پیدا کردهاند. بدونشک امروز در تهران اگر نقش موتورسیکلت ها در آلودگی هوا، بیشتر نباشد، کمتر نیست. برای کنترل این وضعیت، دستگاههای رسمی کشور، باید به طور مستقیم مداخله کرده و به ترویج استفاده از موتوربرقیها بپردازند.استفاده کلان از موتور برقیها، هم تصادفات را کم میکند (به دلیل آنکه حداکثر سرعتشان، ۴۵ کیلومتر بر ساعت است) و هم منجر به کاهش آلودگی هوا در سطح شهر تهران میشود.موتورهای برقی اما سه مشکل بزرگ دارند که در ذیل گفته شده است.
قیمت بالای موتورهای برقی
موتورهای برقی در مقایسه با موتورهای معمولی قیمت بسیار بالایی دارند. این قضیه باعث میشود مصرفکنندگان، میلی به خرید آن پیدا نکنند. همچنین در صورت خرابی باتری، قیمت باتری آنها بسیار بالا است.
فقدان ایستگاههای شارژ در ایران
کاربران موتورهای برقی، همواره با مشکل شارژ کردن روبهرو هستند. برخلاف موتورسیکلتهای معمولی، این موتورها، نیازمند ایستگاههای شارژ برقی هستند.
متناسب نبودن نوع کاربری در نظر گرفته شده در ساخت موتورسیکلتهای برقی با کاربری موتورسیکلتها در ایران
در شهر پراتوبانی مثل تهران، این موتورها فقط به درد مسافتهای کوتاه میخورند، چراکه سرعت پایینشان در مواقعی ممکن است خطرساز باشد.با این وجود مسئولان و مردم، اگر بخواهند با همین فرمان جلو بروند، احتمالا در دهههای بعدی، تهران تبدیل به یک شهر غیرقابل سکونت میشود. این مهم است که مردم، خودشان به این فکر بیفتند که بحرانهای آتی تهران را با اصلاح سبک زندگی خود حل کنند؛ چرا که مسئولان هر قدر هم تلاش کنند، برخی از مشکلات ریشه در سبک زندگی مردم دارد. مردم با اصلاح الگوی مصرف خود، از خیلی جهات میتوانند، تهران کرخت و آلوده را تبدیل به تهران شاداب و تمیز کنند. این اتفاق، چیزی دور از ذهنی نیست، مسالهای است که در حال حاضر در خیلی از شهرها در اقصی نقاط جهان، مشاهده میشود.
* نویسنده : مهدی نیکصفتمطلق روزنامهنگار