شناسهٔ خبر: 22106980 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

«نیو»ُ در «تراکنش» به دنبال تعامل است

صاحب‌خبر -

 لطفا از دلایل حضورتان در نمایشگاه و دستاوردهایی که از حضور در نمایشگاه انتظار دارید برای مان بگویید.
ما پلتفرمی داریم و یکی از قسمت های مهم آن که باید تقویت شود، ارتباط ما با بانک هاست. بحث بانکداری باز (open banking)  که در دنیا مطرح است و امروزه در ایران هم در حال شکل گیری است، موضوع جمع آوری اطلاعات را تسهیل می کند و به ما کمک می کند که خدمات بهتری به کاربران ارایه کنیم. به همین دلیل نمایشگاه تراکنش ایران، کمک می کند که ما به عنوان استارت آپ، ارتباط نزدیک تری با بانک ها برقرار کنیم و فرآیندی که شاید در شرایط دیگر، در زمان طولانی تری طی شود، با حضور در این نمایشگاه ها و ارتباط گرفتن با بانک ها سریع تر طی خواهد شد.

 شما پیش از این در نمایشگاه الکامپ و جیتکس دوبی هم شرکت کردید .از تجربه شرکت در نمایشگاه های دیگر و تقاوتش با نمایشگاه تراکنش ایران بگویید.
ما چند بار در الکامپ رتبه کسب کردیم و در نمایشگاه سبیت آلمان و جیتکس دبی هم شرکت کردیم. منتهی این نمایشگاه ها کمی با نمایشگاه های تخصصی متفاوت است. الکامپ نمایشگاهی است که مخاطب عام را جذب می کند و تمرکز ما در نمایشگاه هایی از این دست، بیشتر روی نحوه استفاده کاربران از خدمات ما متمرکز می شود تا شرکای تجاری. گرچه شرکایی را هم در همین نمایشگاه الکامپ پیدا کردیم، اما واقعیت این است در نمایشگاه هایی مانند تراکنش ایرا، که تخصصی روی موضوع استارت آپ های مالی کار می کنند، ما ارتباط مان را با همکاران و شرکای شغلی مان تقویت می کنیم. در واقع با شرکت در این نمایشگاه، به نوعی شبکه و بستر خدمت رسانی خودمان را گسترش می دهیم.

 حتما در حین راه اندازی اپلیکیشن با چالش هایی هم مواجه بوده اید. می توانید عمده ترین آن ها را بیان کنید؟
بزرگ ترین چالشی که ما با آن برخورد کردیم، همین بحث بانکداری باز بود که امروزه در حال شکل گیری و موانع در حال رفع است. نیاز مستقیم استارت آپ ها به API بانکی است و این فرآیندی که ما بتوانیم به این API دست پیدا کنیم، به شدت برای مان زمان بر بوده است. شاید برای به دست آوردن API با همین شرکای فعلی، نزدیک به 9 ماه زمان صرف شد تا ارتباط بگیریم یا با یکی دیگر از آن ها بیشتر از یک سال زمان گذاشتیم تا بتوانیم ارتباط بگیریم. اینکه این بانک ها به نتیجه برسند که بانکداری باز، برای خودشان هم سودمند است و در جهت پیشرفت حرکت کنند. چالش بعدی، حمایت هایی است که باید از کسب وکارهای نوپا شکل بگیرد که خیلی به ندرت اتفاق می افتد. سطح حمایت ها به نسبت تعداد این شرکت ها بسیار محدود است و درنتیجه نمی تواند جوابگو باشد.

 اقبال عمومی درباره همراه داشتن یک کیف پول الکترونیکی را چگونه ارزیابی می کنید؟
ما تا الان بیشتر از 400هزار نصب اپلیکیشن داشته ایم و روزانه 12هزار تا 15 هزار کاربر آنلاین داریم. می شود گفت با توجه به نظراتی که دریافت می کنیم، استقبال خوبی از طرف مردم داشته ایم. نمی توانیم بگوییم که کاملا نیازها را برآورده کرده ایم، اما می توانیم ادعا کنیم که در این جهت حرکت کرده ایم تا این نیازها را برطرف کنیم. امیدواریم که بتوانیم در نهایت محصولی ارایه کنیم که رضایت کاربران را فراهم کند و تاثیر مثبتی نه تنها برای کاربران، بلکه برای اقتصاد کشورمان به همراه داشته باشد.

آیا سرمایه گذار هم جذب کرده اید؟ 
بله، بنیاد برکت سرمایه گذار اصلی ماست.

 استارت آپ ها با چه مشکلاتی برای جذب سرمایه گذار مواجه اند؟
جذب سرمایه گذار در فضایی که ما کار می کنیم، یک فرآیند گنگ و مبهم است و بیشتر از شیوه تجربی پیروی می کند. مدت ها طول کشید تا خود ما توانستیم با سرمایه گذاران مختلف وارد تعامل شویم، شاید بالغ بر 20 مجموعه را طرف صحبت قرار دادیم تا بتوانیم سرمایه گذار جذب کنیم. اینکه اساسا چطور باید با سرمایه گذار صحبت کرد و چطور باید آن مجموعه را متقاعد کرد و اعتمادش را جلب کرد که با استارت آپ ها همکاری کند، خودش فرآیند درازمدتی است که فعلا به روش تجربی پیش می رود. البته این مساله به نوپا بودن این زیست بوم در ایران نیز برمی گردد که در همه عناصر آن، شاهد فراز و فرودهایی هستیم.

 آینده این حوزه را چطور می بینید؟
من آینده استارت آپ ها را خیلی روشن می بینم. اولا نیروی انسانی که جذب این کار شده، نیروی متخصص و باکیفیتی است. فارغ التحصیلان دانشگاهی و متخصصان آی تی به این حوزه ورود کرده اند و در عین حال که از توانمندی های شان هم استفاده می کنند، می توانند امیدوار باشند محصولی که ارایه می کنند، علاوه بر بازار داخلی، بازار منطقه ای و بین المللی هم داشته باشد. این اتفاق خیلی خوبی است که می تواند اعتماد به نفس متخصصان و مدیران فعال در استارت آپ ها را بیشتر کند.

نظر شما