شناسهٔ خبر: 22103965 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

بررسی خودکشی اخیر دانش آموز اصفهانی؛

مسئولین پیش از شیوع خودکشی نوجوانان را دریابند/ پای چالش نهنگ آبی به ایران باز شد

خبر خودکشی دو نوجوان اصفهانی در روزهای گذشته موجی از نگرانی و تاسف را به کشور وارد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مرصادنیوز، خودکشی همزمان دو دانش آموز 15 و 16 ساله در اصفهان که به مرگ یکی از آنان منتهی شد حادثه ای تاسف بار بود که از سویی بر لزوم توجه جدی به مسائل روحی و روانی دانش آموزان را تاکید می کند و از سوی دیگر بر ضرورت توجه مسئولین و خانواده ها به بازی های مورد استفاده کودکان و نوجوانان صحه می گذارد.

چالش نهنگ آبی تاکنون 15 نوجوان در جهان را به کام مرگ کشانده ظاهرا با توجه به اینکه علت خودکشی این نوجوان چالش نهنگ آبی بوده این بازی به ایران نیز رسیده است با این وجود  فرمانده انتظامی اصفهان گفت که علت خودکشی در دست پیگیری است.

نهنگ آبی؛ علت خودکشی دختران جوان

فرمانده انتظامی استان اصفهان پیرامون علت سقوط 2 دختر جوان در پل چمران اصفهان گفت: این 2 دختر جوان با وارد شدن به بازی آنلاین "نهنگ آبی" دست به این اقدام زده‌ خود را از بالای پل چمران به پایین پرتاب کردند.

سردار مهدی معصوم‌بیگی افزود: با توجه به فوت کردن یکی از دختران و علت این حادثه، این پرونده به‌علت شرایط خاص خود نیازمند تحقیقات ویژه‌ای بوده و در حال بررسی است.

.

یکی از دختران هنوز زنده است

وی پیرامون وضعیت این 2 دختر تصریح کرد: یکی از این دخترها به‌علت جراحات واردشده فوت کرده و دیگری با شکستگی‌های متعدد تحت درمان قرار گرفته است.

دخترانی که دست به خودکشی زدند 17-18 ساله بودند

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان گفت: دیروز ساعت 11 و 40 دقیقه صبح رو زبیست و نهم مهر ماه، خبری مبنی بر اینکه 2 دختر جوان خود را از بالای پل چمران اصفهان به پایین پرتاب کرده‌اند، به مرکز 115 اصفهان گزارش شد. این دو دختر بین 17 تا 18 سال سن دارند و یکی از آن‌ها که هوشیاری خود را از دست داده بود جان خود را از دست داد و نفر دوم نیز با شکستگی تمام اعضای بدن روبه‌رو است و تلاش‌ها برای زنده ماندن او ادامه دارد.

 

بازی نهنگ آبی نمی تواند علت اصلی خودکشی باشد

اسد بیگی؛ رئیس اورژانس اجتماعی کشور در پاسخ به این سوال که آیا این بازی می تواند علت اصلی خودکشی باشد گفت: این دسته بازی ها نمی تواند علت اصلی خودکشی در افراد باشد.

وی افزود: بازی نهنگ آبی 50 مرحله دارد و این باور کردنی نیست که فرد در انتهای بازی که می داند منجر به خودکشی او می شود به این دستور عمل کند.

اسدبیگی گفت: با اطمینان 99 درصدی می گویم این اتفاق رخ داده در اصفهان ارتباطی با بازی نهنگ آبی ندارد چه اینکه بنده تاکنون کلیپ یا نوشته ای از فرد متوفی که حاکی از این نوع خودکشی باشد ندیده ام.

وی افزود: عوامل خودکشی مهمتر از آن هستند که به خاطر یک بازی باشد.

اسدبیگی با اشاره به اینکه گاهی آمارهای متفاوتی در رتبه بندی کشورمان در خودکشی اعلام می شود گفت: با در نظر گرفتن چهارهزار و 405 نفر، در خودکشی منجر به فوت کشور ما رتبه 108 را دارد.

خودکشی بازی نهنگ آبی

وی افزود: در کشور ماه از هر 100 هزار نفر شش نفر و در دنیا از هر  یکصد هزار نفر 20 نفر خودکشی می کنند که با وجود اینکه این آمارها در کشور ما نسبت به کشورهای دنیا کمتر است اما امیدواریم که شاهد همین میزان نیز نباشیم.

آیت الله مکارم شیرازی نیز اخیرا درباره استفاده از فضای مجازی هشدار داد و گفت: علاوه بر محاسن فضای مجازی، خطری بالفعل برای عقاید و اخلاق جوانان در این فضا نهفته است که باید برای آن فکری شود.

وی با اشاره به اینکه از سوی مسئولین نظام دلسوزی هایی در این زمینه وجود دارد افزود: با وجود اینکه در این باره سخن می گویند اما عزم و اراده جدی در این باره وجود ندارد.

چه‌کسانی وارد بازی نهنگ آبی می‌شوند

غیاثی، روان‌شناس با اشاره به اینکه چگونه یک بازی منجر به خودکشی می‌شود، گفت: روش بازی به‌گونه‌ای است که به فرد انگیزه می‌دهند که جلو برود، تا حدی هم تهدیدآمیز بازی را پیش می‌برند و پس از طی مراحلی از او می‌پرسند: "آیا مطمئنی که می‌خواهی ادامه دهی؟"، ناخودآگاه حس انگیزشی در او ایجاد می‌کنند که به بازی‌کردن تشویق می‌شود، وقتی که فرد تأیید کرد که می‌خواهد ادامه دهد از او می خواهند که لوکیشن گوشی‌اش را روشن کند.

وی افزود: از لوکیشن گوشی استفاده می‌کنند و او را تهدید می‌کنند به او می‌گویند که "ما نزدیک خانه‌تان هستیم"، نام مکان‌های نزدیک خانه را می‌گویند و نوجوان که نمی‌داند آن‌ها از چه حربه‌ای استفاده کرده‌اند، می‌ترسد و 50 روز بازی را ادامه می‌دهد که در نهایت منجر به خودکشی او می‌شود.

غیاثی بیان کرد: فردی که وارد بازی شده می‌داند که دارد اشتباه می‌کند اما چون او را تهدید می‌کنند می‌ترسد که به خانواده‌اش بگوید، از خانواده‌ها می‌خواهیم که دقت بیشتری به نوجوانان خود داشته باشند و آن‌ها را کنترل کنند تا دچار چنین بازی‌های کثیفی نشوند.

 
 
انتهای پیام/

نظر شما