شناسهٔ خبر: 22083315 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

نهنگ آبی همچنان قربانی می گیرد

صاحب‌خبر -

فناوران- براساس اعلام فرمانده انتظامی استان اصفهان، سقوط دو دانش آموز دختر اصفهانی از پل روگذر و فوت یک نفر از آنان و مجروحیت دانش آموز دیگر تحت تاثیر چالش «نهنگ آبی» بوده است.
سردار مهدی معصوم بیگی در این باره توضیح داد: در پی اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر سقوط دو دختر نوجوان از پل روگذر در شهر اصفهان، تیم فوریت های پلیسی بلافاصله به محل اعزام شد.
وی افزود: متاسفانه در اثر این حادثه یکی از دختران که ۱۵ ساله بود، در دم فوت کرد و دیگری که ۱۶ ساله بود به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شد.
فرمانده انتظامی استان اصفهان گفت: بر اساس گزارش های موجود حال دانش آموز مجروح نیز وخیم اعلام شده است.
این مقام ارشد انتظامی گفت: این دو نوجوان قبل از پرت کردن خود با یک دستگاه ضبط صوت، با خانواده خود خداحافظی و علت این کار را انجام بازی آنلاین نهنگ آبی در فضای مجازی اعلام کرده اند.
معصوم بیگی با بیان اینکه نوجوان مجروح شده نیز بیان داشته که تحت تاثیر بازی دست به این اقدام زده است، گفت: پلیس در خصوص بازی نهنگ آبی هشدارهایی داده بود؛ این بازی در کشورهای مختلف قربانی گرفته و تاثیر بسیاری بر ذهن دارد و افراد را وادار به رفتارهای پرخطری همچون خودزنی و خودکشی می کند.
وی افزود: پدر و مادرها باید همواره بر رفتار فرزندان خود نظارت داشته باشند و این را بدانند که فضای مجازی در برخی مواقع از فضای واقعی خطرناک تر است.

 نهنگ آبی چیست؟
«نهنگ آبی» که برخی آن را بازی می دانند، یک چالش اینترنتی است که در روسیه گسترش یافته و البته در کشورهای دیگری نیز قربانی گرفته است.
این چالش متشکل از یک سری از وظایف واگذار شده به بازیکنان ازسوی مدیران در طول ۵۰ روز است که در چالش نهایی، بازیکن نیاز به ارتکاب خودکشی دارد. اصطلاح «نهنگ آبی» از پدیده ساحل نهنگ می آید که مربوط به خودکشی است.
با ورود و ثبت نام، اعضا "نهنگ" خطاب می شوند. این بازی در هندوستان بیشترین تعداد خودکشی را دارد، به شکلی که پلیس هندوستان نصب و انتشار و حتی ذخیره فایل خام نصبی این بازی را جزو جرایم نرم افزاری محسوب کرده است. در این چالش اینترنتی ۵۰ مرحله ای از مخاطبان عمدتاً نوجوانان خواسته می شود روزانه تکلیف خود را انجام داده و در پایان، عکسی از خو را بفرستند تا بتوانند وارد مرحله بعد شوند. مرحله نخست این چالش کشیدن یک نهنگ آبی روی دست است و پس از آن برای مثال از کاربر خواسته می شود تا لب خود را ببرد، روی دست خود با چاقو کلمه ای را حک کند یا بالای یک ساختمان مرتفع با پاهای آویزان از خود عکس بیندازد.

 دستگیری مدیران، پایان چالش نبود؟
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای چندی پیش اعلام کرد که با دستگیری مدیران این چالش، عملا نهنگ آبی دیگر کار نمی کند؛ چراکه بدون تایید ادمین، امکان رفتن به مرحله بعدی نیست.
با این حال باید دید آیا ادمین هایی در ایران برای این چالش فعال شده اند یا این دو دختر نهنگ آبی را بهانه خودکشی خود قرار داده اند.

نظر شما