شناسهٔ خبر: 21998128 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ژنرال ایوب:مناسبات دمشق و تهران راهبردی است/سرلشکر باقری:پذیرفتنی نیست رژیم صهیونیستی هروقت بخواهد به سوریه تجاوزکند

دمشق - ایرنا- ژنرال 'علی ایوب' رئیس ستاد کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه درکنفرانس خبری مشترک با سرلشکر 'محمدحسین باقری' رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، روابط دمشق و تهران را راهبردی اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سپهبد علی عبدالله ایوب در این کنفرانس خبری که امروز(چهارشنبه) در دمشق پایتخت سوریه برگزار شد افزود: جمهوری اسلامی ایران کشور مهمی است که نقش محوری در امنیت منطقه دارد و دو کشور روابط راهبردی دارند که توسط حافظ اسد و امام خمینی(ره) پایه گذاری شده است.
وی اضافه کرد: روابط میان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سوریه روابطی مستحکم است که خون شهدا آن را مستحکم تر کرده است.
ایوب گفت: ما با برادران ایرانی خود درمبارزه با تروریسم تکفیری که از سوی طرف های شناخته شده حمایت می شود دریک سنگر قرار داریم و از نقش حیاتی نیروهای مسلح ایران و تلاش هایی که انجام می دهند قدردانی می کنیم.
وی بیان کرد: با فرماندهی نظامی جمهوری اسلامی ایران در تماس و ارتباط مداوم هستیم و هماهنگی عالی و همه جانبه و در همه زمینه ها و همه سطوح میان نیروهای مسلح دو کشور وجود دارد.
رئیس ستاد کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه اظهارداشت: نیروهای مسلح سوریه و جمهوری اسلامی ایران تجربه های خوبی را در هماهنگی و عملیات نظامی مشترک کسب کرده اند و این تجربه های جمع آوری شده نقش مهمی در سرکوب تروریسم و مقابله با تهدیدهای مختلف دارد.
ایوب اضافه کرد: ما اطمینان داریم که نقش محور مقاومت در مقابله با چالش ها و تهدیدهای مختلف تقویت خواهد شد و طرح تروریستی تکفیری روبه زوال و پیروزی نهایی و سرنوشت ساز بسیار نزدیک است.
وی گفت: پیروزی ارتش سوریه با کمک هم پیمان ها، باعث نگرانی حامیان تروریسم و در راس آن ها آمریکا که تلاش می کند به طور مستقیم یا غیر مستقیم از پیشروی ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم جلوگیری کند، شده است.
ایوب اظهارداشت: ما این واقعیت را می دانیم و با جدیت و چشم اندازی روشن که یک موضع ثابت و اصولی است و در ریشه کنی تروریسم و پاسداری از یکپارچگی سرزمینی سوریه خلاصه می شود با آن مقابله می کنیم.
وی افزود: به هیچ گروهی هرکه می خواهد باشد و از حمایت هرکجا برخوردار باشد اجازه نمی دهیم به این اصول خدشه وارد کند و اگر برخی طرف ها فکر کنند که می توانند از چند سال بی ثباتی ناشی از جنگ برای زیرپا گذاشتن این اصول سوء استفاده کنند، ما تاکید می کنیم که این طرف ها بسیاردچار توهم هستند.
رئیس ستاد کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه گفت: پشتیبانی آمریکا از این طرف ها ادامه نخواهد یافت و آن ها درپایان، بزرگترین بازنده خواهند بود.
ایوب بیان کرد: ما با دوستان خود در مبارزه با تروریسم هماهنگی کاملی داریم و حوادث و تحولات را به طور مستمر بررسی و ارزیابی می کنیم.
وی در اعتراض به ورود نظامیان ترکیه به خاک سوریه گفت: اقدام نیروهای ترکیه، مخالف توافق آستانه است و حضور این نیروها در خاک سوریه یک اقدام تجاوزگرانه و برخلاف همه قوانین و عرف بین المللی است و ما با این نیروها با هربهانه ای که در خاک سوریه باشند به عنوان اشغالگر رفتار می کنیم و حق داریم برای مقابله با آن از همه امکانات و شیوه ها استفاده کنیم.
ایوب اظهارداشت: امروز گفت و گوهای گسترده ای داشتیم وهمه دستاوردهای راهبردی در مبارزه با تروریسم درمرحله گذشته را به طور فراگیر مورد بررسی و ارزیابی قراردادیم.
وی بیان کرد: ما از تلاش ها و پشتیبانی های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم تکفیری ارج می نهیم.
رئیس ستاد کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه تصریح کرد: روابط میان نیروهای مسلح دو کشور را به تفصیل بررسی و بر تقویت این روابط و گسترده تر شدن افق این روابط در زمینه های دیگر و در راستای منافع دو کشورتاکید کردیم.
وی گفت: دیدگاه های دوطرف در همه امور بویژه در راهبرد مبارزه با تروریسم یکسان و همسو است و بر مبارزه با تروریسم تا نابودی کامل آن و بازگشت امنیت و ثبات به سراسر خاک سوریه تاکید شد.
ایوب افزود: از مسئولان سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران به خاطر ایستادگی در کنار ملت سوریه در جنگ تروریستی تحمیلی به ملت سوریه تشکر و قدردانی می کنیم.
وی گفت: بسیار خرسندیم که در این مرحله بسیار حساس که نیازمند هماهنگی های بیشتری میان دو کشور برای مقابله با چالش های آینده است این سفر انجام شد.

**سرلشکر باقری:به زودی باقی سرزمین سوریه از لوث وجود تروریست ها پاک خواهد شد
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: تنها چند روز از عمر تروریست ها باقی مانده و به زودی باقی سرزمین سوریه هم از لوث وجود آن ها پاک خواهد شد.
سرلشکرپاسدار محمد باقری افزود: بشار اسد توانست این بحران دشوار را در 6 سال جنگ به خوبی مدیریت کند.
وی اضافه کرد: با وجود همه تحریم های ظالمانه ای که استکبار برای مقابله با ایران به کار برد و جمهوری اسلامی با مشکلات مختلف روبرو بود، رهبرمعظم انقلاب، مسئولان، دولت و نیروهای مسلح و ملت ایران درکنار ملت سوریه ایستادند و در این نبرد شرکت فعالی داشتند.
باقری با تبریک پیروزی ملت، نیروهای مسلح و دولت سوریه در مقابله با تروریست ها گفت: همزمان با پیروزی های سوریه، پیروزی های مشابه بزرگی در عراق بر تروریست ها صورت گرفت که نشان داد که اتحاد کشورهای اسلامی و یاری خداوند متعال می تواند آن ها را در برقراری آرامش و امنیت کمک کند و سرزمین آرام و امن برای ملت ها ایجاد کند.
وی بیان کرد: اتحاد و برادری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه حدود 40 سال است که ادامه دارد و این اتحاد چه درهنگامی که صهیونیست ها به این سرزمین و مردم سوریه تعرض کردند و چه در زمانی که متجاوزین همراه صدام به جمهوری اسلامی ایران حمله کردند و چه اکنون که تروریست ها سوریه را مورد هجوم قراردادند ما همواره دریک سنگر و درکنار یکدیگر قرار داشتیم.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: این برادری، اتحاد و همراهی همچنان ادامه خواهد داشت و ما در دمشق هستیم تا پیام برادری و دوستی و تداوم برادری و همراهی را به ارتش، ملت و مسئولان سوریه ابلاغ و اعلام کنیم که درتهدید صهیونیست ها، تروریست ها و هرتهدید دیگری که تمامیت ارضی سوریه را هدف قراردهد درکنار ملت سوریه هستیم.
باقری افزود: اینکه صهیونیست ها هر وقت اراده کنند از زمین و هوا به این سرزمین تجاوز کنند قابل پذیرش نیست و به همان اندازه کا ارتش و مردم سوریه از این تجاوزها ناراحت و آزرده می شوند ما در تهران نیز همین احساس را داریم و در مقابله با این تهدیدها در کنار ملت و ارتش سوریه قرار داریم.
وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران، احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشورهای منطقه را از سیاست های تغییر ناپذیر خود می داند و بر احترام به تمامیت ارضی کشور سوریه تاکید می کنیم.
سرلشکرباقری اظهارداشت: هرکشور و نیروی مسلحی که قصد ورود به دیگر کشورها را دارد باید این کار با کسب اجازه و دعوت کشور میزبان وارد خاک آن شود و با ورود بدون هماهنگی به هرکشوری مخالف هستیم.
وی گفت: احترام به حاکمیت دولت ها و حاکمیت ملی کشورهای منطقه ایجاب می کند که هرکدام از بخش های قومیتی و اقلیت ها که خواسته ها و نظراتی درباره سرزمین و شیوه مشارکت در حاکمیت دارند، با گفت و گو با دولت ها اقدام کنند و با تقسیم کشور از طریق همه پرسی های خودخوانده، منطقه را دچارمشکلات بیشتری نکنند.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: امیدواریم دیگر خطاهایی مانند خطایی که بارزانی درشمال عراق مرتکب شد شاهد نباشیم.
سرلشکر پاسدار باقری گفت: جداسازی شمال عراق از طریق یک همه پرسی خلاف قانون اساسی منجر به تجزیه کشور و بازشدن پای صهیونیست ها به این سرزمین می شد.
وی افزود: با تصمیم پارلمان و اقدام به موقع ارتش و بسیج مردمی عراق، این توطئه شکست خورد و این سرزمین ها به دامن عراق بازگشت و عزیزان کرد مانند دیگر بخش های ملت عراق، خواسته های خود را از راه گفت و گو با دولت دنبال خواهند کرد.
باقری اضافه کرد: در این سفر و جلسات با سپهبد علی عبدالله ایوب رئیس ستاد کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه مذاکرات بسیار نزدیک و دوستانه ای را درباره مروری بر همکاری های گذشته و برنامه ریزی برای تقویت و گسترش همکاری ها میان نیروهای مسلح دو کشورداشتیم.
وی اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران دربرابر تهدیدهایی که کشور و ملت سوریه را هدف قرارمی دهد مانند گذشته درکنار سوریه خواهد بود و برادری ما ابدی خواهد بود.
شبس**6116*انتشار دهنده: عدالله غفاری

انتهای پیام /*

نظر شما