شناسهٔ خبر: 21867446 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

کنکور به مانعي بر سرراه تحقق اهداف درسی تبديل شده است

مديركل دفتر تاليف كتب درسی سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی،کنکور رایکی از موانع تحقق اهداف درسی دانست وافزود: 64 معلم از 32 استان بر تالیف كتاب هاي درسي قبل از انتشار نظارت می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، پيش از ظهر امروز محمود اماني طهراني در نشست خبري با اصحاب رسانه، تاليف كتاب‌هاي درسي را مسئله‌اي سهل و ممتنع دانست و اظهاركرد: تاليف محتواي آموزشي در ظاهر ممكن است كاري آسان به نظر برسد اما در عمل تاليف يك كتاب درسي پس از طي يك فرآيند زمان بر و سخت صورت مي گيرد.

وي با اشاره به سابقه تاسيس سازمان پژوهش از دهه 40 و تصويب قانون آن در سال 1355 در مجلس شورای ملي و بازنگري و تصويب آن پس از انقلاب اسلامی، تصريح كرد: از اين نظر كه بچه ها وقت خود را صرف فراگيري محتواي كتاب هاي درسي مي كنند مسئوليت تاليف و تدوين كتاب ها و محتواي آموزشي بسيار سنگين وحساس است .

اماني طهراني از توليد و توزيع 5 محتواي آموزشي رشد با عناوين رشد كودك، نوآموز، دانش آموز، نوجوان و جوان خبرداد و افزود: خوشبختانه در20 سال اخیر موفق شده‌ایم هرساله درابتدای مهرماه کتب درسی پایه‌های مختلف تحصیلی را در اقصی‌نقاط کشور توزیع کنیم .

وی با اشاره به انتقاد رئيس جمهور محترم از محتواي كتاب هاي درسي، گفت: رئيس جمهور محترم با هدف توجه دادن افكار عمومي به اهميت موضوعات درسي، اين مسئله را مطرح نمودند تا مسئولين بيش از پيش به تلفيق نيازهاي جامعه با محتواي آموزشي اهميت بدهند و دراين خصوص با سرعت بيشتري اقدام كنند.

مديركل دفتر تاليف كتب ابتدايي و متوسطه نظري تغييرات در محتواهاي آموزشي در دهه هاي اخير را بسيار چشمگير دانست و افزود: ضمن توجه به استانداردهای مرسوم سایر کشورها، بازبینی هرکتاب درسی در پایان یک دوره 5 ساله و بازتألیف آن پس از 10 سال انجام می‌شود.

وی ادامه داد: کتاب هایی مانند ریاضی، مطالعات اجتماعی و فارسی، به دنبال آن کتاب های دینی پایه های مختلف تغییرات چشمگیری داشته‌اند و امروزه کتب درسی از نظر محتوا، روش و آماده‌سازی با گذشته متفاوت شده است اما مسیر طولانی را باید طی کنیم و فرمایش رئیس‌جمهور نیز در راستای  توجه و نگاه به آینده است.

امانی گفت: عملكرد وزارت آموزش و پرورش درحوزه تاليف كتاب هاي درسي نسبت به ساير حوزه ها مطلوب تر است و در مقايسه با آموزش عالي ، تغييرات در محتواهاي درسي در سطح بسيار بالاتري قرار دارد.

وی با اشاره به عملکرد وزارت علوم و دانشگاه‌ها درحوزه تألیف کتب درسی دانشگاهی، اظهارکرد: توجه داشته باشیم کتب تألیف‌شده در آموزش و پرورش از جهت اشتغال، آمایش سرزمین واعتبار علمی در مقایسه با تألیف کتب در نظام آموزش عالی، چگونه است.

مديركل دفتر تاليف كتب ابتدايي و متوسطه نظري توجه بیش از حد به موضوع کنکور و ارزیابی توان علمی دانش‌آموزان توسط این آزمون را يكي از موانع تحقق اهداف كتاب هاي درسي خواند و خاطر نشان كرد: آنچه برنامه درسی را از فرم اولیه خارج می‌کند نظام نادرست ارزشیابی است؛ یعنی یادگیری، امتحان‌مدار است و ما هر ساله سئوالات كنكور به روش سنتي از محتواهاي آموزشي تهيه مي شود و دانش آموزان نيز تحت تاثيركنكور دچار استرس مي شوند .

امانی طهرانی‌ازتالیف ضمیمه کتاب‌های دینی برای استفاده دانش آموزان اقلیت خبرداد و افزود: در دوره ابتدایی 41 جلد کتاب و در 5 هزار صفحه منتشر می‌شودکه صدها موضوع را پوشش می دهد؛ از جمله موضوعاتی مانند؛ فرهنگ و تمدن ایرانی ـ‌ اسلامی، ایثار و شهادت، ارزش‌های انقلاب اسلامی، کار و سرمایه و اقتصاد مقاومتی به عنوان موضوعاتی فرارشته‌ای در کتب درسی مختلف توزیع شده است.

وي افزود: تاليف هر كتاب جديد نيازمند پشتوانه پژوهشي است و پس از تاليف تا 2 سال به صورت آزمايشي تدريس و پس از رفع نقايص احتمالي رسما در حيطه كتاب هاي درسي قرار مي گيرد .

مديركل دفترتاليف كتب درسي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي در خصوص سيستم آموزشي 3،3، 6 گفت: از آنجا كه ميزان تاثير دوره ابتدايي در رشد دانش آموزان بسيار موثر است تصميم به طراحي ساختار آموزشي با شيب ملايم تري نسبت به قبل، گرفته شد تا دانش آموزان دبستانی، ابتدا خواندن را فراگيرند و سپس طي 2 سال مهارت نوشتن را بياموزند و در 3 سال اول ابتدايي آموزش ها بسيارملايم ارائه شود .

وي ادامه داد: دريك تصميم ناگهاني در سال1390 اين سيستم آموزشي اجرايي ودانش آموزان پايه پنجم بدون مقدمه وارد پايه ششم شدند و اين مسئله باعث ايجاد مشكلاتي درمحتواي كتاب هاي درسی پایه ششم و كمبود نيروي انساني دردوره ابتدايي شد.

مدیرکل دفتر تألیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری در خصوص انتظارات دانش‌آموزان اقلیت های مذهبی از محتوای کتاب درسی گفت: حرکت ما دراین خصوص درچارچوب قانون اساسی است و در این مسیر همه از حق خود برخوردارند و تبعیضی صورت نمی گیرد.

نظر شما