شناسهٔ خبر: 21510747 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

همزمان با اولین روز ماه محرم برگزار شد؛

شیرخوارگان حسینی بر دستان زنان دیار قومس/ وقتی دلتنگی می‌آید

سمنان - آئین معنوی شیرخوارگان حسینی هم‌زمان با نخستین آدینه محرم۹۶، به یاد شیرخواره حسین بن علی(ع) در ۱۵۰ نقطه شهری و روستایی استان سمنان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، صبح آدینه دیار قومس، اشک، آه و سوز دل مهمان دل‌ها است، در گوشه گوشه آن شیرخواره‌هایی دیده می‌شوند که با چشمان بهت‌زده و درست اطراف را می‌نگرند برخی می‌گریند برخی در انتظار گریستن هستند اما جالب آن است که امروز کودکان هستند که مادران را به گریه می‌اندازند ... امروز همه اینجا گرد هم آمده‌اند تا این بار برای ساعتی، مادران بگریند و خردسالان بنگرند... عشق به امام حسین(ع) همه معادلات را عوض می‌کند.

امروز رنگ و بویی معنوی به خود گرفت رنگ و بویی از جنس محرم ... مملو از عشق و پر از دل‌تنگی‌های عاشقانه پدر و مادر به فرزند آن‌هم نه هر فرزندی ... شیرخواره‌ای از جنس نور و کودکی به بلندای نام علی‌اصغر(ع). امروز استان سمنان از ایوان کی و سرخه تا شاهرود و میامی در رثای شیرخواره دشت کربلا، سیاه‌پوش گشت و آئین معنوی شیرخوارگان حسینی هم‌زمان با سراسر کشور و جهان، در مهدیه‌ها، حسینیه‌ها و مساجد دیار مؤمنان برگزار شد.

در استان سمنان اما دو مراسم محوری بزرگ در سمنان و مهدیه شاهرود برگزار می‌شود آئینی از جنس نور... به بلندای تابش آفتاب. کافی است در میان مادران بروی تا بفهمی این عشق چیست که این‌چنین قلوب را متحول کرده و این‌چنین مادران دیار قومس در رثای شیرخواره امام می‌گریند ساعت کمی به ۸:۳۰مانده اما در مهدیه جای سوزن انداختن نیست همه آمده‌اند از دور و نزدیک چشمان گریان مادران و نگاه خیره فرزندان اینجا، امروز چه ملغمه زیبایی آفریده است.

مهدیه شاهرود غرق در نور عشق

وارد مهدیه شاهرود که می‌شوی این شور و حرارت را می‌توانی ببینی ... بیرون درب چه بسیار مادرانی هستند که در صف تحویل گرفتن پیشانی‌بندهای یا علی‌اصغر(ع) ایستاده‌اند گوشه‌ای دیگر مادرانی هستند که در حال مرتب کردن لباس زیبای کودکانشانند کودکانی که امروز بر سردست بلند می‌شوند تا عشق را یادآوری کنند. کمی جلوتر زنانی هستند که برای ساکت کردن کودک گریانشان آن‌ها را به بازی گرفته‌اند اما دل‌ها همه خبر از رویدادی می‌دهد که چند دقیقه دیگر آغاز می‌شود.

صدای سوت بلندگو اولین کلام را جاری می‌سازد تلاوت قرآن کریم بر هیاهوی سالن حاکم می‌شود کمی سکوت و نوای نورانی وحی... کم‌کم جمعیت می‌آیند از بسطام، روستاهای منطقه کلاته خیج، حتی بیارجمند و زیر استاق، همه آمده‌اند با کودکانشان با یک هدف... تا بگویند جانم فدای شیرخواره امام حسین(ع)

صداها به‌سختی شنیده می‌شود اما نگاه‌ها گویا است پیش از روضه علی‌اصغر(ع) می‌توان با چند مادر هم‌کلام شد یکی از عشقش به اباعبدالله می گوشه و دیگری اذعان می‌کند تاکنون در این مراسم شرکت نکرده است یکی از حاجاتش و دیگری از تجارب حضورش در سال‌های پیش اما هرکدام از این‌ها یک‌سخن مشترک دارند ... بِایّ ذَنباٍ قُتلَت ...

نذر حضور در شیرخوارگان حسینی دارم

یکی از مادران شاهرودی حاضر در این آئین معنوی به خبرنگار مهر، می‌گوید: نذر حضور در شیرخوارگان حسینی دارم آن‌هم از سال گذشته زمانی که درست در همین روز ماه آخر بارداری‌ام را می‌گذراندم آن زمان تصاویر را از تلویزیون می‌دیدم خیلی بر رویم تأثیر گذاشت قصد کردم امسال و سال‌های دیگر در این مراسم حضور پیدا کنم آن‌هم با کودک خردسالم که هنوز یک‌ساله هم نشده است.

زهرا ابراهیمی بیان می‌کند: من پرستارم آن‌هم دقیقاً در بخش نوزادان و در این ۱۳سال کار، نوزادی که جان خودش را ازدست‌داده کم ندیده‌ام اما از سال گذشته که خودم مادر شده‌ام دیدگاهم نسبت به همه‌چیز عوض‌شده است به نظرم خردسالان پاک‌ترین چیزهای دنیا هستند و چگونه می‌توان به اصابت دادن تیر بر گلویشان حتی فکر کرد که این اراذل آن را در دشت کربلا صورت دادند تا یک پرسش برای همیشه در گوش تاریخ بماند که به چه گناهی باید شیرخواره حسین(ع) شهید شود؟

وی می‌افزاید: شیرخوارگان حسینی زمانی است برای تفکر. زمانی که بدانیم در برابر ایثارگری‌های ائمه اطهار(ع) و به‌خصوص امام حسین(ع) کجا هستیم؟ تا چه اندازه می‌توانیم حتی آن را درک کنیم یا حتی تصور کنیم. آیا طاق یک بیماری سرماخوردگی را برای خردسالانمان داریم؟ اگر نداریم پس امام بزرگوارمان چه صبری در برابر خواست خداوند داشتند و امروز ما صبر را چه چیزی معنی می‌کنیم...

شیرخوارگان حسینی درس انسانیت می‌دهد

دیگر مادر شاهرود که دختربچه خردسالش را به مهدیه آورده می‌گوید: شیرخوارگان حسینی درس انسانیت می‌دهد چراکه شهادت شیرخواره امام حسین(ع) خودش، درس زندگی و انسانیت است و نشان می‌دهد رذالت در برابر نپذیرفتن و ثلاثه پاک اهل‌بیت(ع) می‌تواند یک انسان را به چه درجه از زبونی و حیوان سفتی برساند که دست به تیر شود آن‌هم برای طفل بی‌گناه شیرخواره‌ای که هیچ توانی درنبرد ندارد لذا باید از لحظه‌لحظه شهادت شهدای دشت کربلا از شیرخوار حسین(ع) تا حر ریاحی، درس گرفت.

فاطمه عرب اسدی بیان می‌کند: شاید باید مادر بود تا فهمید حضور در شیرخوارگان حسینی چه حسی دارد شاید باید دل‌ها را کنار دل امام حسین(ع) گذاشت تا دید که از شهادت عزیزان درراه خدای متعال چه حسی دارد و ما امروز اینجاییم تا آن حضرت را به گهواره علی‌اصغر(ع) قسم دهیم همه‌مان را شفاعت کند من خردسالی دارم که از بیماری رنج می‌برد و او را در حال درد کشیدن می‌بینم اما چه باید کنم جز خواستن، اشک ریختن و طلب کردن تا خدای متعال او را به من ببخشد اما وقتی صبر امام حسین(ع) را در دشت کربلا می‌بینم از خودم خجالت می‌کشم که آن بزرگوار جه چیزهایی دیدند و ما طاقت هیچ‌نداریم.

دیگر بانوی شاهرود می‌گوید: بزرگ‌ترین هدف از حضور در شیرخوارگان حسینی این است که انسان یک‌لحظه دل خودش را جای دل امام و خانواده‌شان بگذارد. شهادت طفل معصوم اصلاً موضوعی نیست که بتوان به‌راحتی آن را هضم کرد این دردها برای آنانی که مادر شده‌اند بیشتر قابل احساس است این‌ها چیزهایی است که آدم را پیر می‌کند و کمر می‌شکاند لذا امیدواریم خدا قطره‌ای از این صبر امام حسین(ع) را به ما ببخشاید.

اشک، آه و سوز دل مهمان دل‌ها است

مصلای سمنان نیز از صبح جمعه میزبان خیل عاشقان به شیرخواره امام حسین(ع) است این مراسم از ساعت هشت صبح آغاز و تا ۹:۳۰ ادامه داشت اینجا هم مانند مهدیه شاهرود مملو از مادرانی است که طفل بر دست، اشک بر چشم و آه بر دل در رثای طفل امام حسین(ع) می‌گریند و حضرت علی‌اصغر(ع) را صدا می‌زنند اینجا گهواره‌هایی به رنگ سبز و با پارچه‌های مشکی تزئین شده و توسط چند زن به درون مصلا هدایت می‌شود با ورود این گهواره‌ها صدای ناله مادران به گوش می‌خورد.

صدای نوحه حضرت علی‌اصغر(ع) در کنار حرکت گهواره‌های شیرخواران، نور سبز تابیده‌شده از سن اجرای مراسم و نوزادانی که بر روی دستان مادرانشان قرار دارند، فضایی عجیب‌وغریب را خلق کرده است در این فضا که همه عاشقانه مظلوم حسین(ع) و مظلوم علی‌اصغر(ع) را از ته دل و با همه وجود فریاد می‌کشند مگر می‌توان اشک نریخت؟

صدای بلندگو قطعه‌ای کتاب بن طاووسی را قرائت می‌کند و گویا سالن محل اجرای مراسم شیرخوارگان منتظر شنیدن این جمله است که «سلام بر عبدالله پسر حسین، کودک شیرخوار تیرخوردهٔ به زمین افتادهٔ به خون غلتیده که خونش به آسمان بالا رفت و در آغوش پدرش به‌وسیله تیر ذبح شد» تا فریاد یک‌صدای مظلوم حسین(ع) در آن طنین‌انداز شود اینجا صداها به آسمان می‌رود ...

برای سومین بار است که حضور پیدا می‌کنم

بانوی سمنانی درباره حضور خود در مراسم شیرخوارگان حسینی می‌گوید: برای سومین بار است که در این مکان حضور می‌یابم بار اول زمانی بود که کودکم تنها دو ماه داشت و وقتی مراسم برگزارشده در آن روز را دیدم قصد کردم هرسال در آن حضور پیدا کنم اینجا معنویتی موج می‌زند که خیلی جاها باید دنبال آن بگردی و هرچه می‌جویی کمتر ازاین‌دست فضاها می‌یابی به‌خصوص در دنیای امروز ما که همه‌چیز جنبه مادی پیداکرده است.

زهرا عربی درباره اینکه حس ورود به چنین فضایی برای کسی که سومین بار در آن حضور پیدا می‌کند چیست؟ می‌گوید: سال نخست این حس که چه می‌خواهد پیش آید اما امسال حس اینکه چرا نخستین جمعه ماه محرم زودتر نمی‌آید تا امیرحسینم را سیاه‌پوش کنم بر پیشانی‌اش سربند یا علی‌اصغر(ع) ببندم و در میان جمعیت حضور یابم یک احساس خوب از اینکه بازهم می‌خواهم بیایم...

وی می‌افزاید: وقتی به شیرخواره امام حسین(ع) فکرمی کنی و در چشمان شیرخواره خودت می‌نگری معصومیت را در او می‌بینی و همان‌جا است که از خدا می‌خواهی او را نیز از بندگان صالح خود بداند و شاید این زیباترین مناجات عارفانه یک مادر باخدای خودش باشد آن‌هم درست وقتی‌که در چشمان خردسالش خیره شده است.

استان سمنان در عزای شیرخواره حسین(ع) غرق در ماتم شد

آئین شیرخوارگان حسینی اما در ۱۵۰ نقطه استان سمنان برگزار شد این آئین معنوی در چهار هزار و ۵۰۰ نقطه کشور و ۴۱ کشور دنیا در حالی برگزار می‌شود که خیل عاشقانه به خاندان اباعبدالله (ع) در استان سمنان از شرقی‌ترین منطقه یعنی رضوان و کالپوش تا غربی‌ترین آن‌ها یعنی ایوان کی و سرخه و آردان و از دیباج تا طرود و ستوه و بیدستان و علاء و فولاد محله و مجن همه و همه در رثای شیرخواره امام، بر سر و سینه زدند.

پیام شیرخوارگان حسینی اما رساندن پیام مظلومیت امام حسین(ع) و علی‌اصغر(ع) است و همچنین قصد دارد ترویج فرهنگ عاشورا را در دستور کار خود قرار دهد پیامی که مملو از عشق به خدای متعال و ایستادگی و مداومت در جهاد است... جهادی برای مقابله با کفر و ایستادن در برابر سیاهی‌ها و پلیدی‌ها ...

آئین شیرخوارگان حسینی به ایستگاه پایانی خود می‌رسد این بار مادران کم‌کم برای رفتن آماده می‌شوند هنوز صدای گریه خردسالانی که دوساعتی را در زیر یک سقف گذرانده و قطعاً خسته شده‌اند می‌آید صدای بلندگوها کم‌کم کاهش می‌یابد اما داغ بر دل‌های مادران دیار قومس در رثای شیرخواره امام حسین(ع) خیر...

نظر شما