شناسهٔ خبر: 21471108 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اردوغان خواستار صرف نظر کردن مقامات اقلیم کردستان عراق از همه پرسی استقلال شد

آنکارا- ایرنا- رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه طی سخنرانی در هفتاد و دومین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک خواستار صرف نظر کردن مقامات اقلیم کردستان عراق از همه پرسی استقلال شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، اردوغان در این سخنرانی گفت: باید از اقداماتی مانند جدایی طلبی در عراق که می تواند باعث وقوع بحران های جدیدی در منطقه شود، اجتناب کرد.
وی تاکید کرد: عراق به توافقنامه هایی جهت حفظ یکپارچگی این کشور و اجرای اهدافی برای ساختار آینده مشترک در آن نیاز دارد و باید از اقداماتی مانند درخواست جدایی که باعث تنش در منطقه می شود، خودداری کرد.
وی همچنین گفت: گروه های تروریستی مانند پ.ک.ک و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) با ادعای مبارزه با گروه تروریستی داعش، بر اهداف شوم خود سرپوش می گذارند.
وی ادامه داد: این گروه های‌ تروریستی در سوریه جنایت‌هایی مانند تغییر ساختار جمعیتی، مصادره اموال و کالای مردم، کشتن مخالفان خود یا راندن اجباری آنها مرتکب شده اند و جهان نباید در مقابل تهدید گروه های تروریستی جدید شبیه داعش کوتاه بیاید.
اردوغان در ادامه سخنرانی خود بر ضرورت تغییر در ساختار شورای امنیت تاکید و بیان کرد: در جهان پس از جنگ جهانی دوم خواهان ایجاد یک شورای امنیت دموکراتیک، شفاف و عادلانه برای سازمان ملل هستیم.
وی همچنین با اشاره به آغاز مذاکرات آستانه با همکاری ایران و روسیه برای حل مشکل سوریه، بیان کرد: ترکیه نمی‌توانست در قبال تراژدی وحشتناک سوریه بی‌تفاوت باشد.
وی اضافه کرد: از تمام کشورها و سازمان‌های بین‌المللی که بار میزبانی از 3.2 میلیون پناهجوی سوری را بر دوش ترکیه گذاشتند، می‌خواهم به تعهد خود پایبند باشند.
اردوغان اظهار کرد: جامعه جهانی همانند سوریه در قبال تراژدی مسلمانان آراکان نیز امتحان خوبی پس نداد و اگر با تراژدی مسلمانان میانمار مقابله نکنیم، تاریخ بشریت شاهد لکه ننگین جدیدی خواهد بود.
رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد: تمامی این اتفاقات و تراژدی انسانی، حقانیت شعار ترکیه مبنی بر 'دنیا از پنج بزرگتر است' را نشان می دهد و بر این اساس ما خواهان تغییر ساختار شورای امنیت سازمان ملل هستیم و همین الان هم برای اصلاح این شورا تاخیر شده است.
وی اضافه کرد: اگر اراده‌ای برای جلوگیری از بحران‌های انسانی و آسیب‌ها نشان ندهیم، هر کسی برای خود دنبال راه حلی خواهد بود و گسترش چنین نگرشی، جهان ما دچار هرج و مرج جدید و طوفان ظلم خواهد کرد.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

انتهای پیام /*

نظر شما