شناسهٔ خبر: 21448685 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

روحانی در دیدار دبیر کل سازمان ملل متحد:

برجام می تواند الگوی خوبی برای صلح و ثبات در منطقه و جهان باشد/ ضرورت حمایت از قانون اساسی و تمامیت ارضی عراق؛ هرگونه تغییر مرزهای منطقه بسیار خطرناک است/ تاکید بر مسوولیت آژانس و سازمان ملل در حفاظت از برجام و جلوگیری از نقض آن

خبرگزاری میزان- رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن اعلام آمادگی ایران برای تقویت همکاری خود با این سازمان جهت حل و فصل مشکلات منطقه ای تاکید کرد: برجام می تواند الگوی خوبی برای صلح و ثبات در منطقه و جهان باشد و مسوولیت آژانس بین المللی انرژی اتمی و دبیر کل سازمان ملل در حمایت و تقویت برجام بویژه در برابر آنهایی که خلاف تعهدات گام بر می دارند، بسیار با اهمیت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری میزان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار " آنتونیو گوترش" دبیر کل سازمان ملل که در حاشیه اجلاس سران کشور‌های عضو مجمع عمومی این سازمان برگزار شد، با تبریک انتخاب وی، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره برای حمایت از شما و پیشبرد مسوولیت سنگینی که برعهده دارید، آماده است.

روحانی همچنین در این دیدار از دبیر کل سازمان ملل متحد خواست که تلاش‌های خود را برای اجرای قطعنامه جهان علیه خشونت و افراط گرایی (WAVE) و قطعنامه‌های سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ مرتبط با آن بکار گیرد.

رییس جمهور در ادامه در خصوص تروریسم به عنوان یک معضل جهانی و ضرورت تقویت همکاری همگانی برای مبارزه با این معضل، گفت: ایران علیه تروریسم اقدامات ارزشمندی در منطقه انجام داده است. باید برای حل مشکلات منطقه بدنبال راه حل‌های سیاسی بود و ما با کشور‌های دوست همانند ترکیه و روسیه در حال پیشبرد روند مذاکرات آستانه هستیم.

روحانی همچنین همگان و از جمله سازمان ملل متحد را به حمایت قاطع و حفاظت از قانون اساسی و تمامیت ارضی عراق فرا خواند و گفت: بحث همه پرسی در اقلیم کردستان عراق و هرگونه حرکت در جهت تغییر مرز و جغرافیای کشور‌های منطقه بسیار خطرناک است.

دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار و گفت وگو با رییس جمهوری اسلامی ایران، به ضرورت اجرای کامل و دقیق برجام از سوی همه طرف‌ها اشاره کرد و گفت:حقیقت این است که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده است. برجام گام مهمی در تقویت صلح است و معتقدم همه باید از آن حفاظت کنند.

آنتونیو گوترش با اشاره به شرایط کنونی سوریه و یمن اظهارداشت: سازمان ملل خواهان همکاری بسیار نزدیک با ایران برای حل و فصل سیاسی مشکلات در کشور‌ها است.

دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین با اشاره به موضوع همه پرسی در کردستان عراق، ضمن حمایت قاطع از قانون اساسی و تمامیت ارضی عراق، گفت: ما معتقدیم حل مشکلات کنونی در سوریه و عراق در گرو پیگیری راه حل‌های سیاسی و مذاکره همه طرف‌ها است؛ همانند آنچه که اکنون با مشارکت ایران، روسیه و ترکیه در آستانه و از سوی سازمان ملل در ژنو در جریان است.

وی افزود: هر گونه تجزیه عراق یا سوریه نفعی برای ثبات منطقه ندارد و ما آماده همکاری با ایران در تقویت پایه‌های صلح و امنیت در منطقه هستیم.

 

انتهای پیام/

نظر شما